Fusion 360 Hoogte probleem

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door andrefc101 »

Brian93 schreef: 08 nov 2020 00:27 Erg fijne reactie dit voor een beginner bedankt man.
Ik snap wat je bedoelt, komt niet erg aardig over. Zou mooi zijn als je de inhoud ook begreep.....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar als je nu eens uitzoekt wat die 1e 5 regels in je programma eigenlijk betekenen, dan is het gelijk duidelijk waarom het iets anders gaat dan jij gehoopt had. Want je machine doet precies wat er geprogrammeerd is.
En we geven je daarbij met alle plezier toegevoegde informatie. Maar het moet voor ons ook leuk blijven dus af en toe een grapje / sarcastische opmerking (sorry Serum) maakt het voor ons allemaal wat leesbaarder.

Dat die postprocessors niet altijd eerst naar veilige hoogte bewegen voordat ze in xy bewegen heb ik ook nooit begrepen.
Maar ik ben daarom ook niet heel erg dikke vrienden met de meeste postprocessors.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2020 17:41 Dat die postprocessors niet altijd eerst naar veilige hoogte bewegen voordat ze in xy bewegen heb ik ook nooit begrepen.
Maar ik ben daarom ook niet heel erg dikke vrienden met de meeste postprocessors.
Hoe moet de postprocessor nou "ruiken" dat ie naar een bepaalde hoogte moet bewegen en weten if je Zas misschien niet geinverteerd is zodat je helemaal de pineut bent ?
Nee de tekenaar/programmeur van het CAM pakket bepaald de aktie en daar hoort een bepaalde "safe value" bij.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het is mij niet eens duidelijk uit het geschrevene of de Topicstarter uberhaupt ergens een nulpunt instelt, of er gevoeglijk vanuit gaat dat de machine wel weet dat het punt waar ie start X0 Y0 Z0 is.

en in dat opzicht, 'k weet het.. het klinkt hard.. maar laat ik het zo stellen.. als je geen motorrijbewijs hebt, en niet minimaal 5 jaar ervaring.. krijg je zelfs mijn Minibike niet mee..

Vertalen we dat naar CNC machines.. moeten we onszelf allemaal realiseren dat alles automatisch gaat, maar niets vanzelf.

Dus.. zou ik graag zien: een korte beschrijving van de "workflow".

Voorbeeld, zoals ik het momenteel doe, Ik heb een ontwerp, en daar maak ik middels mijn CAM programma een NC programma voor.
Ik "knoop" dan een stuk materiaal op de machine, steek em die USB Zetpil in zijn achterste en laad het programma.
Vervolgens beweeg ik mijn frees naar ongeveer 10 mm boven het werk, dan schakel ik naar Electronisch handwiel, leg een stukje 10 mm Toolbit op het werkstuk, en beweeg de Z-as tot het toolbitje net klemt onder het gereedschap.
Dan (eding CNC) F3, F4, Z coordinaat instellen op +10 ( want toolbit is 10 mm)), gevolgd door de zijkant en voorkant aanlopen met de frees om op vergelijkbare wijze X en Y in te stellen., tenzij er ergens een gat in het materiaal zit, of het onderdeel rond is, dan bepaal ik X0 Y0 met een Meetklokje op mijn spindel.

Als dat ingesteld is, Frees een eind omhoog, Voeding op 0, Deuren dicht, grote groene knop een optater geven, voeding opendraaien naar 100% als alles goed blijkt te zijn.. en Koffie zetten..

Hoe dan ook.. 't is al meerdere malen gezegd hier.. en ik zal het voor de volledigheid herhalen.. LEER G-CODE!, een CNC machine bedienen zonder kennis van G-Code is als het proberen auto te rijden zonder enige vorm van rijles.. met een beetje mazzel kom je zonder brokken waar je moet zijn.. maar als het misgaat.. heb je geen idee waarom..
en.. als je het zelf al niet weet.. hoe moeten wij dan achterhalen wat er loos is?

in het verleden al genoeg voorbeelden gezien.. mensen die met de kreet kwamen "help!.. mijn werkstuk wordt 2 meter!.. (G20... doe maar weer een kist bier voor de moeite.. )

nu ik het zo bedenk.. ik heb de laatste tijd weinig kisten bier meer verwed.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2020 17:41 Dat die postprocessors niet altijd eerst naar veilige hoogte bewegen voordat ze in xy bewegen heb ik ook nooit begrepen.
Maar ik ben daarom ook niet heel erg dikke vrienden met de meeste postprocessors.
In CamBam is het inderdaad zo dat ie eerst in Z naar veiligheidsafstand gaat, en daarna pas XY gaat verplaatsen.. ik zou het liever andersom zien, en vaak open ik zelf de Code en verander het zo dat ie datgene doet wat ik zelf al van oudsher doe, in 3 assen simultaan naar 20 mm boven het "startpunt" en dan naar beneden.. doorgaans is de opspanning zo dat de kikkers nooit in de weg zitten.. maar als de machine met door CamBam gegenereerde code werkt, en buiten het werkstuk staat.. kan ie bij het voorpositioneren een kikker tegenkomen.. hou ik niet van..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door andrefc101 »

Eigenlijk zijn alle reacties hetzelfde, maar gezien de reactie van de ts, was de mijne toch het duidelijkst 😂

@Arie , lees het derde bericht van de topic eens.....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor de verandering denk ik er nog es over na.
Waarom schrijft een postprocessors G54 in de code?
Dat moet toch door bepaalde instelling keuze’s komen?
Maar daar moeten de Fusion aanhangers natuurlijk antwoord op moeten kunnen geven.

@Arie, dat Z als eerste staat bij output van CamBam is me die enkele keer dat ik het gebruik nooit opgevallen, misschien nog es goed naar de PP kijken. Maar dat aanpassen heb ik waarschijnlijk al gedaan voordat ik het door heb.

@Klejt, ik heb m’n cursisten altijd geleerd, wat je ook doet, maar zorg als eerste in je programma dat die Z lekker veilig hoog staat voordat je een beweging in XY maakt. Dat is natuurlijk een persoonlijke mening en iedereen mag doen waar die zin in heeft. Ik ben er echter nog nooit op aangesproken dat die keus niet handig was.
En dus staat in al mijn programma minimaal Z50 , vroeger Z100 maar ik ben een beetje lui geworden. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is natuurlijk een persoonlijke mening en iedereen mag doen waar die zin in heeft. Ik ben er echter nog nooit op aangesproken dat die keus niet handig was.
Grappig eigenlijk.. maar vanaf het begin dat ik met CNC Freesbanken werkte, hanteerde ik precies diezelfde werkwijze.. de eerste regel met beweging was altijd iets van : "L X20 Y0 Z50 R0 FMAX" doorgaans gevolgd door "L Z2 R0 FMAX M13 M99", (Heidenhains voor G00 X20 Y0 Z50, en G00 Z2 M13 (cyclusoproep) )

zolang je nog boven al je klemmen, kikkers, roterende assen, draaitafels, hendels, pedalen, en dergelijke bent met je frees.. kun je rustig volgas over 3 assen voorpositioneren, zodra ik me "Boven het werkgebied" bevond met mijn tool, waren alle bewegingen naar het werk toe uitsluitend Verticale bewegingen..

Wat mij betreft is dat een werkwijze die je gerust als standaard aan kan houden.. met inachtneming van het gegeven dat je machine dan wel Simultaan over 3 assen kan bewegen.. want met bijvoorbeeld HAAS en Fadal machines.. kan dat nog wel eens misgaan..
Die lopen in XY namelijk DIAGONAAL, en dan over X OF Y naar een volgende positie.. waar je met elke andere machine in een rechte lijn tussen de klemmen door kan.. loop je met zo'n machine kans dat je een klem tegenkomt.. en dan moet je dus bij grote verplaatsingen over het werk weer zeker weten dat je boven alles uit bent..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2020 19:37 @Klejt, ik heb m’n cursisten altijd geleerd, wat je ook doet, maar zorg als eerste in je programma dat die Z lekker veilig hoog staat voordat je een beweging in XY maakt. Dat is natuurlijk een persoonlijke mening en iedereen mag doen waar die zin in heeft. Ik ben er echter nog nooit op aangesproken dat die keus niet handig was.
En dus staat in al mijn programma minimaal Z50 , vroeger Z100 maar ik ben een beetje lui geworden. :lol:
Ja mee eens maar laat me een voorbeeld geven van een cam programma Filou nc, daar geef je bv bij een circeltje frezen aan wat de safe Z waarde is, de eind z waarde, hoeveel stappen tot die eindwaarde. En wat ie dan doet is bij iedere zstap van de circel opnieuw naar de geprogrammeerde safe z en weer via de geprogrammeerde run in en uit de circel doen etc. hij eindigt op de safe z waarde.
Als je die safe z waarde voordie circel op 0 hebt staan dan gaat het dus mis want de bewerking eindigt dan op 0 en wordt gevolgd door een fast move G0 naar de volgende bewerking.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 08 nov 2020 20:11 Als je die safe z waarde voordie circel op 0 hebt staan dan gaat het dus mis want de bewerking eindigt dan op 0 en wordt gevolgd door een fast move G0 naar de volgende bewerking.
Wil je dan ook uitleggen waarom een safe waarde voor de z op 0 zou moeten staan? Dat ontgaat mij helaas.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 nov 2020 19:37 Voor de verandering denk ik er nog es over na.
Waarom schrijft een postprocessors G54 in de code?
Dat moet toch door bepaalde instelling keuze’s komen?
Daar kan ik, als Fusion aanhanger, je wel mee helpen ;-)
Dat geef je inderdaad op in de setup. Je zou ook voor G55 kunnen kiezen, of voor G56, of voor... afijn, het zal wel duidelijk zijn nu.

Waarom zou je niet voor een offset kiezen? Ik neem aan dat dat je insteek was?

Btw, ik heb inmiddels de indruk dat de enige die niet aan de discussie deel neemt de ts zelf is, al de benen genomen zeker :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 08 nov 2020 20:28
Kjelt schreef: 08 nov 2020 20:11 Als je die safe z waarde voordie circel op 0 hebt staan dan gaat het dus mis want de bewerking eindigt dan op 0 en wordt gevolgd door een fast move G0 naar de volgende bewerking.
Wil je dan ook uitleggen waarom een safe waarde voor de z op 0 zou moeten staan? Dat ontgaat mij helaas.
Dat moet je ook niet doen maar het is wel sneller, ik doe het meestal op 0,1 en dan pas ik dit manueel later aan bij de laatste move naar 5 ofzo.
Maar stel dat je bv 25mm aluminium freest met 0,5mm per keer dan beweegt die de z as 50 keer naar 5mm. Wat dat betreft zijn sommige cam programmas zo dom als het achtereind van een varken. Je wilt eigenlijk dat die gewoon door blijft frezen maar nee iedere keero hoog en weer met de geprogrammeerde entry en exit eruit.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 08 nov 2020 21:00 Maar stel dat je bv 25mm aluminium freest met 0,5mm per keer dan beweegt die de z as 50 keer naar 5mm. Wat dat betreft zijn sommige cam programmas zo dom als het achtereind van een varken. Je wilt eigenlijk dat die gewoon door blijft frezen maar nee iedere keero hoog en weer met de geprogrammeerde entry en exit eruit.
Ten eerste kan je in Fusion Keep Tool Down aanvinken, wat al heel veel bewegingen scheelt, en ten tweede doe ik die 25mm in twee passes :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fusion 360 Hoogte probleem

Bericht door Kjelt »

Ik in een pass met mijn kettingzaag :lol:
Plaats reactie