Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Bericht door serum »

DaBit schreef: 20 nov 2020 18:19
andrefc101 schreef: 20 nov 2020 15:03 En anders zijn er ook nog freeware programma’s te vinden die werken.
Laatst een korte tijd met de development-versie (0.19) van Freecad gespeeld, en dat viel absoluut niet tegen. Kwa tekenen dan in ieder geval, frezen heb ik niet geprobeerd.

Niet dat ik nou over ga stappen, maar ik ga het spul wel in de gaten houden want ik vermoed dat het niet de laatste truuk van Autodesk is.
Zal niet de laatste truuk zijn. Er zullen meer features bijkomen die essentieel zijn, maar waar je geld voor moet betalen (zoals bv het cloud renderen, wat ik liever lokaal doe).

Er zijn (nog) geen bestaande features voor betalende klanten op slot gezet met dit betaalsysteem.

Deze wereld is nog jong. Zal vast iets anders komen wat het vergelijkbaar doet (misschien wel gratis). Kijk wat er in 10 jaar is ontwikkeld. Daarvoor was je voor complexe tekeningen afhankelijk van software waar je een middenklasser voor koopt en waar je per jaar een som voor moet ophoesten. Nu is het laagdrempeliger. Ik heb een deel te danken aan de startup van Fusion. Concurrentie is er niet voor F360. Welk bedrijf laat zo'n kans onbenut?
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Bericht door boeld »

Geen idee wat jullie achtergronden zijn, maar mocht je nog studeren, of werken op een onderwijs instelling is een educational license wellicht ook nog een optie. Volgens mij kun je daar nagenoeg alles mee. Maar dat kan inmiddels ook verleden tijd zijn natuurlijk. Die mag je overigens niet commercieel gebruiken.

Groeten,

David
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Bericht door DaBit »

serum schreef: 20 nov 2020 18:42 Zal niet de laatste truuk zijn. Er zullen meer features bijkomen die essentieel zijn, maar waar je geld voor moet betalen (zoals bv het cloud renderen, wat ik liever lokaal doe).
Exact dat. Alle de laatste 12-24 maanden bijgekomen simulaties en generatoren (electronics cooling, event simulation, generative design, etc.) draaien alleen in de cloud. Nog wel enigzins begrijpelijk, want dat zijn zaken waar enkele honderden CPU/GPU cores best van pas komen. De simpelere simulaties die nog wel lokaal kunnen gebruiken overigens ook niet de hele CPU; da's 1 core met wat extra overhead op de 2e en de andere 6 in mijn systeem staan uit de neus te vreten. Zal met renderen ook wel ooit die kant op gaan tegen de tijd dat ze een goede renderer geimplementeerd hebben.
Er zijn (nog) geen bestaande features voor betalende klanten op slot gezet met dit betaalsysteem.
Was die 4e/5e as machining voort niet een 'manufacturing extensions' uitbreiding?

Als ik in de kristallen bol moet kijken dan gaat het met de gratis licentie de kant op die softwarehuizen als soort van heilige graal beschouwen: een piramide met 4 lagen. Gratis, low cost, midrange en de Ferrari. De gratis versie van F360 kunnen ze niet meer te ver reduceren zonder klanten in de bovenliggende 2 lagen kwijt te raken omdat ze het vertrouwen kwijtraken dat het hun niet zal gebeuren, dus dat zal naar model van Altium/OnShape/etc. wel de kant op gaan dat je een heel beperkt aantal designs online kunt houden en dat ze per definitie voor iedereen in te zien zijn.
Deze wereld is nog jong. Zal vast iets anders komen wat het vergelijkbaar doet (misschien wel gratis).
Voordeel van dit soort geintjes van de big boys is dat er opeens 'free' (als in 'freedom', veelal open source dus) projecten voorbij de kritische massa kunnen komen. Zie bijvoorbeeld Blender; dat was ooit leuk voor hobbyisten maar is tegenwoordig een serieuze speler, zowel kwa features als kwa ontwikkel-slagkracht. Linux is wel een heel bekend voorbeeld. KiCAD zit ook aardig tegen die grens aan. FreeCAD nog niet volgens mij (maar dan moet ik serieus spelen om daar wat zinnigs over te zeggen), maar Autodesks oktober-update heeft ze in ieder geval geen windeieren gelegd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Bericht door serum »

DaBit schreef: 20 nov 2020 21:07
Was die 4e/5e as machining voort niet een 'manufacturing extensions' uitbreiding?
Nee, 4e as is als preview aanvinkbaar geweest, maar meteen werd duidelijk gemaakt dat dit een betaalde functie werd. (bij de preview stond het extension symbooltje) Snap alleen niet dat ze voor de basis functie wat het is geld durven vragen. Maar het is onderdeel van een pakket. Ze proberen ook maar wat USP's te creeren. Swarf en multi axis contour zijn gewoon beschikbaar zonder deze extension. (4/5 assig)

Ik zal die freecad in de gaten houden. Tot nu toe werkt Fusion voor mij. Ik kan er prima mee uit de voeten. Zowel de CAD als de CAM ken je onderhand wel wat meer mogelijkheden voor als de ene optie ff niet meewerkt. Eigenlijk krijg ik tot nu toe alles wel voor elkaar wat ik wil, praktische plugins die mij veel tijdswinst opleveren. Zal in de toekomst vast meer aan praktische software uitkomen.

Voor renderen gebruik ik trouwens graag in canvas rendering, na 2 a 2.5 minuten staan pruttelen en je hebt een redelijk nette render voor een vlotte 'klantengoedkeur' .
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Bericht door Jasper »

Er zijn ook voorbeelden waarbij een betaald programma ingehaald wordt door gratis alternatieven.

Bijvoorbeeld Simplify3D was voorheen de goto voor de 3D printer en nu zijn cura, slic3r en Prusa print gewoon ver voor op S3D.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe compleet is Fusion Hobby/Personal license

Bericht door andrefc101 »

Naar mijn weten zijn er (nog) geen gratis programma’s die de mogelijkheden hebben die Fusion biedt. Ik vind het iig ideaal dat in een omgeving zowel het model als de cad gemaakt kan worden. Werkt uitstekend en is bijzonder snel als je er een beetje handig in bent. Ook het aanpassen van de pp is geen echt moeilijke opgave. Ik zal er dus niet snel van af stappen, een klusje doen en alles is weer voor een jaar betaald.
Plaats reactie