Slagroom tuutje

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Slagroom tuutje

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Net een 3D printer aangeschaft en gelijk al een opdrachtje... van mijn vrouw.
Ze heeft voor haar slagroomspuit een nieuw tuutje nodig met een wijdere opening, dus ik zei... ooohh dat kan ik dan wel 3D printen.
Nu heb ik het ingemeten en in Fusion 360 gemodelleerd:

21995

Maar nu vraag ik me af hoe ik de schroefdraad er in krijg.
Ook de ribben wil ik er nog in hebben, maar dat gaat me hopelijk wel lukken.
Iemand een idee?

21993

21994
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slagroom tuutje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe't in Fusion heet weet ik niet, maar Fysieke schroefdraad teken je met een Helical Cut, of Helical Sweep, je tekent het profiel van de draad, en dan snij je die, of je "plakt" em er tegenan, Volgens een Helix, met de spoed van de draad.
de Ribbetjes, die kun je gewoon als een Sweep doen, profiel op het onderste randje tekenen, en een Lijn langs de conische zijkant als "guide".. meteen Fillet alles even afronden.. klaarrrrr :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slagroom tuutje

Bericht door serum »

Als je het weet..

Je start een coil met de juiste pitch/hoogte en een triangular external of internal, wat het handigst is.

Vervolgens maak je een sketch op de punt van de ontstane driehoek met het profiel van de schroefdraad.

En dan kies je een sweep (single path) en voila.

Ik heb dit toegepast voor het maken van deze solid om te frezen;
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Slagroom tuutje

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 11:12 de Ribbetjes, die kun je gewoon als een Sweep doen, profiel op het onderste randje tekenen, en een Lijn langs de conische zijkant als "guide".. meteen Fillet alles even afronden.. klaarrrrr
Bedankt, de ribbetjes zijn inmiddels gelukt...
serum schreef: 28 nov 2020 11:25 Je start een coil met de juiste pitch/hoogte en een triangular external of internal, wat het handigst is.

Vervolgens maak je een sketch op de punt van de ontstane driehoek met het profiel van de schroefdraad.

En dan kies je een sweep (single path) en voila.
Ja als je het weet inderdaad, dat is een goeie...
Het lukt me nog niet, zie plaatje:
21996

Wat het moet zijn:
pitch 2.3mm
Revolutions 4

En de breedte van de driehoek moet 1mm zijn, waar vul je dat in?

En diamater is de diameter van de binnenste cirkel toch? dat is 24.8mm

Wat gaat er fout?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slagroom tuutje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou eerder kijken naar wat er goed gaat..

De Ribben..die heb je in elk geval..

en voor alles geldt, je moet het daar tekenen waar je het wilt hebben.. wil je binnendraad, dan teken je dat aan de binnenkant, en met de maten die je moet hebben.. waar je een maat ingeeft?.. daar waar je em plaatst.. waar anders?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Slagroom tuutje

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 12:34 Ik zou eerder kijken naar wat er goed gaat..

De Ribben..die heb je in elk geval..

en voor alles geldt, je moet het daar tekenen waar je het wilt hebben.. wil je binnendraad, dan teken je dat aan de binnenkant, en met de maten die je moet hebben.. waar je een maat ingeeft?.. daar waar je em plaatst.. waar anders?
Ja zeker de ribben heb ik al!

Het is me nu gelukt alleen moet hij nu 'tapered' lopen.... hoe krijg ik dat voor me kaar?
Laatst gewijzigd door remon_v op 28 nov 2020 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Slagroom tuutje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die helix moet conisch zijn, ik denk dat dat wel kan, maar is wel een uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Slagroom tuutje

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2020 12:46 Die helix moet conisch zijn, ik denk dat dat wel kan, maar is wel een uitdaging.
Juist, die optie heb ik nu niet geloof ik...

Ik heb het al.... met angle gaat het...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Slagroom tuutje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij die vreemde vormen vind ik het soms handiger om eerst die helix draad te modelleren en daarna de rest er omheen te maken. Maar dat weet je altijd pas als de 1e methode niet handig blijkt te zijn. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slagroom tuutje

Bericht door serum »

deze stap mis je;

'Vervolgens maak je een sketch op de punt van de ontstane driehoek met het profiel van de schroefdraad.'


Hier het model dat je als leidraad kan gebruiken.

combine, new body/join etc zijn je bekend als functies binnen Fusion?
Jorgmungandr
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2017 22:29
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Slagroom tuutje

Bericht door Jorgmungandr »

Nog even een stukje ongevraagd advies, of in ieder geval iets om over na te denken: zorg dat je als het uiteindelijk gelukt is een filament gebruikt wat een beetje food-safe is, en dat je je print zo glad mogelijk afwerkt zodat er niks in kan blijven zitten wat dan lekker gaat schimmelen. PLA, PP, PET en PETG zijn voorbeelden van veilige filamenten, al kunnen ze niet allemaal in de vaatwasser. Linkje naar een uitgebreide uitleg/guide voor 3d-printen en levensmiddelen: https://formlabs.com/blog/guide-to-food ... -printing/
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Slagroom tuutje

Bericht door remon_v »

Bedankt iedereen voor de reacties!

Volgens mij is het me gelukt:
22003
Jorgmungandr schreef: 28 nov 2020 17:16 Nog even een stukje ongevraagd advies
Zeker een goed punt! Bedankt voor de toevoeging.
serum schreef: 28 nov 2020 16:36 Vervolgens maak je een sketch op de punt van de ontstane driehoek met het profiel van de schroefdraad.'
Heb ik gedaan nu... heb een sketch gemaakt met een cirkel. Even de 'offset plane' gebruikt.
Ik ben nog niet heel erg bekend met Fusion, maar de combine, join enz. ken ik wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slagroom tuutje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet het niet, maar ik vermoed haast van wel.. dat je in Fusion ook wel "configuraties" kan aanmaken?

Zoja.. zou ik de "basis" dus het onderste stukje dat voor elk spuitmondje hetzelfde is als BasisConfig opslaan..als je deze kan maken, dan komt de "rondborstige regering" vanzelf een keer met het verzoek "ach schat.. kun je er ook een maken die de vorm van een hartje heeft?.. "
Dan is het wel lekker als je gewoon de Basis kopieert naar een nieuwe configuratie, en dan bovenop een "loft" maakt van een rondje naar een Hartje.. en dan doe je er als bonus ook nog een met de vorm van een bloemetje... :lol:
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Slagroom tuutje

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 22:02 Ik weet het niet, maar ik vermoed haast van wel.. dat je in Fusion ook wel "configuraties" kan aanmaken?

Zoja.. zou ik de "basis" dus het onderste stukje dat voor elk spuitmondje hetzelfde is als BasisConfig opslaan..als je deze kan maken, dan komt de "rondborstige regering" vanzelf een keer met het verzoek "ach schat.. kun je er ook een maken die de vorm van een hartje heeft?.. "
Dan is het wel lekker als je gewoon de Basis kopieert naar een nieuwe configuratie, en dan bovenop een "loft" maakt van een rondje naar een Hartje.. en dan doe je er als bonus ook nog een met de vorm van een bloemetje... :lol:
Geen idee, ik denk wel dat je een 'Sketch' kan kopiëren naar een nieuw document ofzo.
Plaats reactie