Inventor

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Stefanhummel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 15:52

Inventor

Bericht door Stefanhummel »

Goede morgen

Ik heb een vraag. Wij moeten diverse hekwerken maken voor een klant van ons.deze hekwerken komen allemaal in een zorginstelling. Nu wil de klant deze hekwerken aangeleverd hebben in 1 samenstelling met een bepaald nul punt. Dit bestand moet worden omgezet in een ifc bestand zodat de klant kan kijken of dit allemaal
Past

Hoe moet ik doen

Ik hoor graag
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmm..klinkt als een klant die er zelf ook geen verstand van heeft..

om te beginnen.. 'k weet niet of je al een Offerte hebt uitgebracht?.. zo nee, de prijs een flink eind omhoog gooien.. ze zadelen jou met extra werk op.. dat moet wel betaald worden.

Wat IFC bestanden betreft.
https://forums.autodesk.com/t5/inventor ... -p/8498106
dat is het eerste wat ik vond, mogelijk vind je daar info waar je wat aan hebt.. 't is voor mij inmiddels 12 jaar geleden dat ik met Inventor gewerkt heb
Stefanhummel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 15:52

Re: Inventor

Bericht door Stefanhummel »

Bedankt voor je reactie

Maar hoe krijg ik die hekwerken op het goeie nul
Punt..??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga er even van uit dat je elk hek als Assembly tekent?, tenzij ze uit één stuk bestaan, dan kun je ze als Part tekenen.

'k weet even niet meer uit mijn hoofd of je in Inventor ook "configuraties" kan aanmaken van parts en/of assemblies, zo ja, dan is het handig om één hek te tekenen, dan voor elke versie een configuratie aan te maken, en die vervolgens stuk voor stuk aan te passen op het gevraagde hekje.
dan kan alles gewoon in één bestand, je begint je hekwerkje gewoon op het nulpunt, en als dat vast ligt.. dan blijft dat ook zo voor elke denkbare Configuratie.

Anders zul je een Assembly moeten maken met alle hekjes erin, en die constrain je gewoon daar waar je ze wilt hebben..
Stefanhummel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 15:52

Re: Inventor

Bericht door Stefanhummel »

Vindt al top dat u al een reactie geeft

Mijn situatie is als volgt...

Ik heb alle hekwerken als een aparte assembly gemaakt...

Dus als ik het goed begrijp alle hekwerken in 1 grote assembly plaatsen...??

Maar hoe weet ik dan dar de hekwerken goed staan

Is hier een voorbeeld van hoe ik dit moet doen op YouTube..??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn, als je dat niet weet.. vraag ik me af of je de goede persoon voor deze klus bent, maar goed.. je moet ergens beginnen.

Als je een assembly maakt, dan voeg je al de afzonderlijke delen in, en middels constraints leg je ze vast op hun positie.
Als ze allen op hetzelfde nulpunt moeten staan, dan leg je ze met constraints vast, dus de voet op het XY vlak, de linkerkant op het YZ vlak, en de voorkant op het XZ vlak, 3 Constraints, en hij gaat nergens meer heen..
Stefanhummel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 15:52

Re: Inventor

Bericht door Stefanhummel »

Ja dat snap ik wel

Maar we hebben een een aangepast nul punt gekregen van de klant

En dat weet ik niet precies hoe ik dat moet doen

Verder met constrainen redt ik me
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben bang dat je je een beetje in de BIM wereld moet gaan verdiepen. Wat het doel daar van is en hoe dat ontstaat.
Kan me ook voorstellen dat ze de hekwerken al in het stramien van het gebouw ingetekend willen hebben, kunnen ze die laag in 1x importeren.
Je hebt dan waarschijnlijk een layer van hun nodig waar het stramien van het gebouw in staat.
Dat stramien kun je natuurlijk ook zelf tekenen wanneer je hun nulpunt hebt,
Ik zou het stramien als leidend in de assembly maken en elk onderdeel (subass) aan dat stramien knopen. (geen idee hoe dat in inventor moet)

Ik zou me wat opener opstellen, klant zeggen dat je dat graag doet maar geen idee hebt hoe dat in de praktijk werkt. als het mogelijk is es even met de techneut overleggen die dat verwerkt, kans dat je daar veel wijzer van wordt. Als ze het je kunnen laten zien met een ander component valt het kwartje misschien veel makkelijker.

Het lijkt me helemaal niet erg om hier eens even wat tijd aan te besteden, ook al wordt dat niet betaald. BIM is voor een hoop bouw gerelateerde zaken toch een toekomst, als je dat bij je volgende klant zo mee kunt pikken heb je een voorsprong t.o.v. die andere slapers die het maar onzin vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Stefanhummel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 15:52

Re: Inventor

Bericht door Stefanhummel »

Hallo

Ik sta zeker open zulke dingen. We moeten idd in een bepaald stramien de hekwerken tekenen

Ik ga er verder mee aan de slag

Bedankt
Stefanhummel
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 15:52

Re: Inventor

Bericht door Stefanhummel »

Ik heb trouwens een layer van het gebouw als een ifc bestand.Verdieping en alles staat erop. Dan zou ik daar toch een eventueel step bestand van kunnen maken en dan daar al mijn hekwerken in kunnen constrainen..??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zou, als je een STEP File van een IFC File kan maken een optie zijn,
Ik weet niet of je ook rechtstreeks in een IFC file kan werken?.. dan kun je de hekken daarin waarschijnlijk gewoon toevoegen.

ik werk zelf niet in de bouw, dus ik heb van IFC Files geen kaas gegeten.
In de werktuigbouwkunde is het gangbaar dat bestanden als STEP worden uitgewisseld, het nadeel is dan wel dat je geen features hebt, een model is een solid, waar je eventueel wel verder op kunt bouwen, door features toe te voegen.

Zelf werk ik regelmatig met STEP Files in Assemblies, zoals een model van de EMCO Compact 5 CNC Draaibank die ik in kan voegen in een Assembly om er een nieuwe spanenbak omheen te ontwerpen.

nadeel is dus (en nogmaals ik ben niet op de hoogte van de mogelijkheden met IFC Files) dat je eventuele Feature history kwijtraakt als je het naar STEP converteerd, ook aangebrachte Constraints vervallen.. bovengenoemde draaibank, die "valt uit elkaar " als je de afzonderlijke onderdelen gaat verslepen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 15:48 Dat zou, als je een STEP File van een IFC File kan maken een optie zijn, ook aangebrachte Constraints vervallen.. bovengenoemde draaibank, die "valt uit elkaar " als je de afzonderlijke onderdelen gaat verslepen.
En dat is dus wat die klant nu net niet wil, kan ie van alle toeleveranciers, onderaannemers enz. alle compontenten (ik bedoel alle ! zoals kozijnen, leidingen, deuropeners, ventilatie buizen, roosters, wasbakken, lift, draaideur, ik mis er nog een stk of 100.000 ben ik bang) op de juiste plek gaan zetten. :evil:
Het leuke van dat BIM, als ze over 5 jaar een defecte deurdranger hebben, lopen ze met de tablet naar die deur, zoeken de lokatie in het BIM archief en lepelen zo alle gegevens naar boven, onderhoudsschema, leverancier, wat je maar wilt. Moet het bij invoeren wel allemaal juist benoemd zijn, maar dat is bij alle databases.
Maar ook gepland onderhoud aan de luchtbehandeling e.d. kan vanuit die database gestuurd worden.
Eigenlijk een zegen voor gebouwen zoals ziekenhuizen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Inventor

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 15:48 STEP converteerd, ook aangebrachte Constraints vervallen.. bovengenoemde draaibank, die "valt uit elkaar " als je de afzonderlijke onderdelen gaat verslepen.
Je mag het origineel ook wel hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inventor

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 28 dec 2020 16:13
Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 15:48 STEP converteerd, ook aangebrachte Constraints vervallen.. bovengenoemde draaibank, die "valt uit elkaar " als je de afzonderlijke onderdelen gaat verslepen.
Je mag het origineel ook wel hebben.
Heb je die als Alibre AD_PRT en AD_ASM bestanden dan?..
D'r moet nog eens een andere motor en een mooie dichte spanenbak met geintegreerde bedieningsconsole om de "5" geknutseld gaan worden..
Plaats reactie