Hulp gevraagd bij Fusion 360

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Hulp gevraagd bij Fusion 360

Bericht door JoepS »

Ik ben bezig met het ontwerpen van m'n volgende portaalfrees in Fusion 360. Ik kan in Fusion 360 al een simpel individueel object ontwerpen en met m'n huidige Stepcrat D420 frezen, maar de nieuwe portaalfrees bestaat uiteraard uit meer dan 1 object. Ik ben begonnen met het ontwerpen van de profielen die het bed moeten worden. Die profielen wil ik uiteindelijk bij smt-montagetechnik.de bestellen, dus ik heb de CAD-modellen ervan gedownload van hun website. Het zijn echter .stp-bestanden en als je die opent in F360 zie je dat het een body betreft zonder sketch. Dit is een beperking van de .stp-bestandsindeling. Dit maakt het wel bijzonder lastig om het geïmporteerde profiel naar de juiste plek te slepen in F360. Je kunt namelijk niet construction lines toevoegen aan het profiel (omdat er geen sketch is) zodat je een soort van bounding box kunt toevoegen aan de body waarvan ik verwacht dat dat het verslepen van het profiel zal vereenvoudigen. Dus ik ben maar begonnen om het profiel zelf te tekenen in F360, waarbij ik het geïmporteerde .stp-bestand gelukkig kan overtrekken. Als ik vervolgens alle lijntjes en 3-point arcs wil constrainen d.m.v. tangents, lukt dit op sommige overgangen niet omdat het ontwerp schijnbaar op een paar plekken niet zonder hoek doorloopt. Ik heb wel wat tutorials doorgenomen en bekeken, maar ik heb gewoon een aantal simpele vragen die ik niet beantwoord krijg. Die gaan voornamelijk om het makkelijk verplaatsen van objecten, hoe deel je een project zoals een portaalfrees het beste op in components en hoe en waar breng je het beste construction lines (hulplijnen) aan in een sketch. Is er iemand die (veel) ervaring heeft met het ontwerpen van een complex object in F360 zoals bijvoorbeeld een portaalfrees en die me op weg wil helpen, desnoods via een TeamViewer-sessie? Het kost me namelijk heel veel tijd om de vragen op het forum te zetten en te voorzien van screenshots/filmpjes, terwijl een TeamViewer-sessie een stuk efficiënter is, ook voor degene die het uitlegt. Bij voorbaat dank.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Hulp gevraagd bij Fusion 360

Bericht door JoepS »

M.b.t. het idee dat construction lines helpen bij het verplaatsen van bodies, nope. Construction lines in de sketch zijn onzichtbaar wanneer je een body gaat verplaatsen. Hetzelfde geldt voor points en volgens mij alles in de sketch dat niet te maken heeft met de body :|
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij Fusion 360

Bericht door joopbos »

ik ben sinds kort met Fusion aan de gang. Werkt hier en daar anders dan Inventor. Met name het aanbrengen van joinst ( voor assembleren van parts) vind ik nog al lastig in vergelijking met Inventor. Maar om op je vraag in tegaan. Als je bij je geimporteerde bodies vlakken aan brengt dan kan je die gebruiken bij het assembleren.
22631
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij Fusion 360

Bericht door bbg »

JoepS schreef: 11 feb 2021 22:51 M.b.t. het idee dat construction lines helpen bij het verplaatsen van bodies, nope. Construction lines in de sketch zijn onzichtbaar wanneer je een body gaat verplaatsen. Hetzelfde geldt voor points en volgens mij alles in de sketch dat niet te maken heeft met de body :|
Sketches kan je wel zichtbaar maken/verbergen door het "oogje" in de browsertree van de desbetreffende sketch aan te klikken.
joopbos schreef: 12 feb 2021 00:14 ik ben sinds kort met Fusion aan de gang. Werkt hier en daar anders dan Inventor. Met name het aanbrengen van joinst ( voor assembleren van parts) vind ik nog al lastig in vergelijking met Inventor. Maar om op je vraag in tegaan. Als je bij je geimporteerde bodies vlakken aan brengt dan kan je die gebruiken bij het assembleren.
Ik had in het begin ook veel moeite met de "joints" van Fusion 360. Met name bij het selecteren van de "joint orgin". Tip: als je tijdens het selecteren van de joint origin de ctrl toets indruk kan je switchen tussen verschillende joint origins op het geselecteerde vlak. Meestal heb je dan geen hulp lijnen nodig (gebruik ik zelden).
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Hulp gevraagd bij Fusion 360

Bericht door JoepS »

Heel erg bedankt voor de tips. Ik was nog geen tutorial tegengekomen die de construct-tab toelicht en dat blijkt de oplossing te zijn. Ik kan nu makkelijk een punt toekennen op het raakvlak van 3 planes (point through 3 planes) en daarmee het profiel naar de juiste plek verplaatsen. Het is zo simpel, maar je moet het wel weten. Ik ga weer verder werken :P

Edit: Hmm, wanneer je een point through 3 planes definieert en de body vervolgens verplaatst van dat point naar het origin-point, dan blijft het punt dat je daarnet hebt gedefinieerd op z'n plek staan en beweegt dus niet mee met de body. Denk je, nou, ok, dan selecteer ik zowel de body als het zelfgemaakte punt om te verplaatsen, dan kun je het zelfgemaakt punt niet meer selecteren om van punt naar punt te bewegen :roll:

Edit 2: Bovenstaand probleem doet zich niet voor wanneer je een component importeert in je huidige bestand. Ik ben in mijn geval een portaalfrees aan het ontwerpen. Dat is 1 bestand met daarin een aantal componenten, waaronder een component genaamd "bed" dat uit een aantal aluminium profielen bestaat. Van elk profiel heb ik een individueel bestand gemaakt, met daarin de hulppunten gemaakt d.m.v. point through 3 planes. Als ik dan het bestand "portaalfrees" open en het individuele profiel uit het data panel sleep naar het component "bed", dan kan ik de profielen verplaatsen en de hulppunten bewegen dan mee. Ik begin er steeds meer van te begrijpen.
Plaats reactie