5 assig houtbewerken

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

5 assig houtbewerken

Bericht door stevenFF »

Goedemiddag,

Na ervaring met Fusion voor ons kleine non-ferro CNC'tje (EdingCNC), ben ik aan het kijken of wij ook de stap kunnen maken van AlphaCAM naar Fusion met onze grote 5asser. Hier doen we alleen maar grote (massief) houten delen op, veelal complex / meerassig. Denk hierbij aan kromme trapleuningen, bolle vormen etc. Ook wordt er veelvoudig de zaag gebruikt (250mm zaagblad, dat door 5 assig verstekken kan zagen) - dit laatste werkt als een trein in AlphaCAM.

Ik heb in Fusion zitten zoeken maar ik kan niet eens een normale zaag toevoegen; wat het dichtste bij komt is een slot mill van 250mm, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal hoe het bedoeld is.

Iemand hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 5 assig houtbewerken

Bericht door serum »

Je kan in Fusion je eigen frezen ontwerpen (form tool in manufacture). De Z oriëntatie kan je hierbij ook instellen. Moet lukken zou ik zeggen. Heb die functie al eens misbruikt om een undercut te maken met een lolipopfrees.

Je tekent dan een halve frees (zoals je ook een revolve zou doen) en kan er een compensatiepunt opgeven. Met wat creativiteit moet het daarmee lukken.
Plaats reactie