ACAD Fonts

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

ACAD Fonts

Bericht door Dombo71 »

Hi

We hebben op ons werk een HNC van felder.
Mooi machientje..
Alleen ik zoek een acad font at te frezen is.
Ik werk met estlcam en Acad.
In Acad iets leuks gemaakt, met tekets erin.
Ik zet het om naar dxf
En laat het in estlcam.
Vreemde is, is estlecam is de tekst er niet meer...

Iemand een idee welk font goed te frezen is.

En mss leuke leuke dxf sites
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ACAD Fonts

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die fonts in acad zijn niet bedoeld om te frezen, die lijntjes eigenlijk ook niet. Is ook een tekenpakket.
De dxf die je exporteerd bevat dan ook alleen de tekstinformatie, en geen contouren zoals je die zou willen frezen.
Het CAM pakket wat je gebruikt moet dezelfde fonts kunnen gebruiken als je in acad gebruikt. En dan heb je een kans dat het lukt.
Dus moet je in EstlCam eerst kijken welke mogelijkheden je hebt.
https://youtu.be/jqA1X5yXc7Q

Tegenwoordig doe ik het meestal in SolidWorks, dan maakt de teskt deel uit van het 3D model, dat zijn gewoon contourtjes waar je CAM pakket wel wat mee kan.
Maar tekst graveren is geen core business voor de meeste CadCam systemen, daar zijn speciale pakketten veel beter in. (Vcarve e.d.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: ACAD Fonts

Bericht door Dombo71 »

Thanks..
Ik weet dat estlcam een tekst editor heeft.
Maar die is ruk, aangezien je echt weer tekst moet gaan verschalen enz enz
Ik ken solidworks goed maar voor een VMBO te moeilijk
DXF lukt...

Ooit had ik een font die vector based was.. En dat werkt toen ook met de lasersnijder.
Dus om nu voor 1 tekst solidworks lessen te gaan geven.

Ik snap wat je zget over geld verdienen.
maar ik heb een HNC die ook niet echt super professioneel is..

Ik moet leuke dingen uit die machine halen..
Vectorbased fonts heeft me ook via google niet heel veel verder gebracht..
keesfrees
Berichten: 3116
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: ACAD Fonts

Bericht door keesfrees »

Tekst is ascii code + font + hoogte, afmetingen, letterafstand ed.
Dat zal eerst omgezet moeten worden in lijntjes.
Dat kan in acad ook.
In dat geval kopieer ik de tekst eerst en dan zet ik er eentje om, zet dat in een eigen laag en dan zien of de lijntjes nog (voldoende) overeenkomen met het origineel.

Afhankelijk vd acad versie kun je tegen vreemde dingen aanlopen, laat maar weten ajb, ik ben ervarings-"deskundige".
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ACAD Fonts

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zoek eens op "Converting TEXT to PLINE" volgens mij zitten er in autocad wel wat mogelijkheden.
Ik gebruik Draftsight, daar kun je dat met explodetext bereiken, waarschijnlijk in acad ook zoiets.
https://youtu.be/rh1hr0dbbJU
123-test13.dxf
2022-01-16 13_11_03-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: ACAD Fonts

Bericht door Dombo71 »

Overtrekken ..
Is een oplossing maar zo nineties.
Acad 2021 22
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ACAD Fonts

Bericht door Kars-cnc »

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar F-Engrave kan ook een bitmap omzetten in een DXF file. Dat worden dan wel de contouren van de tekst. Als je daarna in een CAD programma hier een pocket bewerking op doet krijg je weer massive letters.

Onlangs heb ik van een "Word-Art" ontwerp in Microsoft-Word een screen capture gemaakt, deze via Faststone gereduceerd tot 2 kleuren, toen geïmporteerd in F-Engrave, daar weer geëxporteerd naar DXF, dat weer in Fusion-360 geïmporteerd om de pocket frees bewerkingen aan te maken en daarna de G-code naar de frees.

Het had vast eenvoudiger gekund maar ik bereikte op deze manier het gewenste resultaat en daar ging het om 8)
keesfrees
Berichten: 3116
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: ACAD Fonts

Bericht door keesfrees »

Dombo71 schreef: 16 jan 2022 13:48 Overtrekken ..
Dat is wel de allerlaatste optie.
Bij tekst / fonts niet nodig.
Dombo71 schreef: 16 jan 2022 13:48Acad 2021 22
Dan ben ik wel benieuwd of het daar mee (wel) goed werkt.
comando : txtexp
( dat kun je (nog steeds hoop ik ?) intypen )

En ja, @Kars met heen en weer goochelen kun je ver komen, elk programma heeft zo z'n mogelijkheden die je mooi kan combineren.
Maar via een plaatje ( pixels ) is wel jammer, of althans, was het resultaat goed (genoeg) en had je uiteindelijk mooie lijnen ? zonder trapjes en ook niet alleen korte lijntjes ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3116
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: ACAD Fonts

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2022 13:12 123-test13.dxf
Psja, 1145 lijntjes en geen boogjes . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: ACAD Fonts

Bericht door Palmerlivesteam »

Hugo's oplossing is de beste. TXTEXP is het commando. Het bevindt zich in de Express Tools welke vroeger apart geladen moest worden. Waarschijnlijk maakt het tegenwoordig deel uit van het standaard menu. Als je een font kiest met veel fratsen dan krijg je inderdaad veel lijntjes. Je zou ISOCPEUR of iso.shx kunnen kiezen. Let wel dat je het bestand met de .shx extensie kiest, want bij het .ttf bestand krijg je na exploderen een dubbele contour, helaas. Een van de eigenschappen van het ISO lettertype is dat het altijd goed leesbaar blijft zolang de lijn of freesdikte 1/10 van de hoogte is.

Overtrekken doe je alleen bij b.v. het omzetten van een bitmap naar vectoren, anders nooit!
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: ACAD Fonts

Bericht door Palmerlivesteam »

In Estlcam moet je dan bij Graveren de automatische contour herkenning gebruiken en elke letter of gedeelte daarvan selecteren, maar in ieder geval lang niet zoveel als waar de dxf is uit opgebouwd. De automatische contourherkenning doet zijn werk....

Teksten zijn het makkelijkst met het HPGL formaat, welke een soort G-code is voor de museale penplotter.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: ACAD Fonts

Bericht door Dombo71 »

Palmerlivesteam schreef: 16 jan 2022 15:45 Hugo's oplossing is de beste. TXTEXP is het commando. Het bevindt zich in de Express Tools welke vroeger apart geladen moest worden. Waarschijnlijk maakt het tegenwoordig deel uit van het standaard menu. Als je een font kiest met veel fratsen dan krijg je inderdaad veel lijntjes. Je zou ISOCPEUR of iso.shx kunnen kiezen. Let wel dat je het bestand met de .shx extensie kiest, want bij het .ttf bestand krijg je na exploderen een dubbele contour, helaas. Een van de eigenschappen van het ISO lettertype is dat het altijd goed leesbaar blijft zolang de lijn of freesdikte 1/10 van de hoogte is.

Overtrekken doe je alleen bij b.v. het omzetten van een bitmap naar vectoren, anders nooit!
https://pasteboard.co/hMSW5NC80nqH.png

Lijkt erop dat dit iig de tekst omzet in lijnen...
Mss van de week even testen [ druk druk ]
Maar dit lijkt erop Thanks!!!!

Het is zo simpel om allerlei softwarepakketten te installeren.
Maar op een beschermde omgeving, als een schol, allerlei restricties met rechten enz enz enz
Acad is een technisch tekenprogramma wat draait, en waar ll kennis van hebben.


Dank..
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: ACAD Fonts

Bericht door Palmerlivesteam »

Zelf gebruik ik hier thuis CMS Intellicad, een Autocad cloon voor eenmalig 100$. Niet 100% gelijk aan de nieuwste Autocad versie maar in praktijk gebruiken de meesten nog geen 10% van wat er allemaal mogelijk is.

En dus kan ik lekker experimenteren met allerhande software zonder afhankelijk van werk en/of peperdure jaarlijkse licenties te zijn.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ACAD Fonts

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 16 jan 2022 14:46
hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2022 13:12 123-test13.dxf
Psja, 1145 lijntjes en geen boogjes . . .
Dat was de vraag ook niet Kees. ;-)
En zolang je een gereedschap wilt gebruiken wat niet specifiek voor de toepassing bedoelt is, moet je concessies doen.

Het is me nu even niet meer duidelijk of Dombo71 nu doorheeft dat wat hij wil gewoon in Acad aanwezig is, en die naambordjes dus gewoon zo gemaakt kunnen worden door de leerlingen. Maar goe, wij hebben ons best gedaan.

Speciaal voor KeesFrees, misschien ArcWelder eens in de gaten houden, eigenlijk voor 3D printers, maar die maakt ook cirkels van lijntjes. En is allemaal G-code dus voor frezen ook toepasbaar.https://plugins.octoprint.org/plugins/arc_welder/
Is Python, dus moet voor jouw onder Linux ideaal zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie