Import model niet goed op grid

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur

Import model niet goed op grid

Bericht door benkr »

In Autodesk had ik er niet echt last van, maar nu ik deze modellen in Fusion importeer staan de dingen niet goed in het assenstelsel, zie onderstaande plaatje:
Schermafbeelding 2025-03-06 182848.jpg
Is er een manier om dit terug op het assenstelsel te plaatsen?
IK heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet omschrijven zodat ik de vraag online kan stellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kevertje
Donateur

Re: Import model niet goed op grid

Bericht door kevertje »

Lijkt op het probleem dat 3D scans hebben, die zweven ook maar ergens rond initieel. In deze video worden 3 methoden beschreven om de boel recht te zetten:

https://www.youtube.com/watch?v=82vD7YSKIAo
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Voor mij lijkt het er op dat ze in dat filmpje een item hebben wat goed op grid staat, en dat ze het andere item daarheen manipuleren.
In mijn geval staat er helemaal niets goed op grid en moet gewoon alles aan dat grid gelocked worden.
Ik kan het visueel wel benaderen, maar dan blijkt toch weer dat het net niet klopt, het staat dan bijna goed, maar wanneer je dieper in detail gaat blijkt het toch weer niet precies op dat grid te staan, en als je er dan een tekening van wil maken blijkt het alsnog scheef te staan.
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Ben,

Bij het "reverse engineeren" van een STL doet je dat door van een triangle(tje) het vlakje aan te klikken
en dan van dat vlakje te definiëren op welke plane dat staat.
Uiteraard neem je een triangle waar je zeker bent van het vlak.

Helpt dat ?

Hessel
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het alignen van een los object lukt inmiddels, maar een compleet samenstel krijg ik niet voor elkaar, kennelijk moet dat met rigit, maar als ik daarna een align doe dan werkt dat toch weer met één bepaald object, niet met het samenstel. Kennelijk doe ik toch iets verkeerd.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het vreemde is dat ik 2 ontwerpen heb waar ik mee verder moet, het ene, mijn ontwerp van de portaalfrees die ik aan het bouwen ben en de BF20 die ik aan het ombouwen ben voor de hobbyclub.
Het ontwerp van mijn portaalfrees gaat eigenlijk helemaal goed in Fusion, maar het ontwerp van de BF20 gaat minder.
Zo kon ik de portaalfrees zonder problemen in Fusion binnenhalen en helemaal goed positioneren, bij de BF20 wil dat maar gedeeltelijk lukken, er blijven bepaalde delen van het ontwerp een eigen leven leiden, daar snap ik nog niet veel van dus.

Wat ik ook nog niet snap is het hele filesysteem binnen Fusion, als ik b.v. een bepaald onderdeel wil wijzigen dan open ik dat onderdeel op met 'isolate', dan kan ik het bewerken, geen probleem, maar wat dan? hoe zorg ik er voor dat dat gewijzigde onderdeel weer terug in het hoofdontwerp komt, en hoe sla ik de tekening (drawing dus) die ik er ook van maak weer zodanig op dat ook deze terug te vinden is, en een koppeling met het onderdeel behoudt? Dat is me tot op heden nog niet gelukt.
Van sommige dingen heb ik nu meerdere versies die allemaal meetellen in de max. 10 openstaande items, maar de versies 1 t/m 4 mogen wat mij betreft weg, maar hoe doe ik dat?

Ik snap dat ik Fusion niet helemaal vanaf het begin leer en gebruik, ik wil zo snel mogelijk met mijn beide ontwerpen aan de slag.
Plaats reactie