Import model niet goed op grid

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Import model niet goed op grid

Bericht door benkr »

In Autodesk had ik er niet echt last van, maar nu ik deze modellen in Fusion importeer staan de dingen niet goed in het assenstelsel, zie onderstaande plaatje:
Schermafbeelding 2025-03-06 182848.jpg
Is er een manier om dit terug op het assenstelsel te plaatsen?
IK heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet omschrijven zodat ik de vraag online kan stellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kevertje
Donateur

Re: Import model niet goed op grid

Bericht door kevertje »

Lijkt op het probleem dat 3D scans hebben, die zweven ook maar ergens rond initieel. In deze video worden 3 methoden beschreven om de boel recht te zetten:

https://www.youtube.com/watch?v=82vD7YSKIAo
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Voor mij lijkt het er op dat ze in dat filmpje een item hebben wat goed op grid staat, en dat ze het andere item daarheen manipuleren.
In mijn geval staat er helemaal niets goed op grid en moet gewoon alles aan dat grid gelocked worden.
Ik kan het visueel wel benaderen, maar dan blijkt toch weer dat het net niet klopt, het staat dan bijna goed, maar wanneer je dieper in detail gaat blijkt het toch weer niet precies op dat grid te staan, en als je er dan een tekening van wil maken blijkt het alsnog scheef te staan.
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Ben,

Bij het "reverse engineeren" van een STL doet je dat door van een triangle(tje) het vlakje aan te klikken
en dan van dat vlakje te definiëren op welke plane dat staat.
Uiteraard neem je een triangle waar je zeker bent van het vlak.

Helpt dat ?

Hessel
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het alignen van een los object lukt inmiddels, maar een compleet samenstel krijg ik niet voor elkaar, kennelijk moet dat met rigit, maar als ik daarna een align doe dan werkt dat toch weer met één bepaald object, niet met het samenstel. Kennelijk doe ik toch iets verkeerd.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het vreemde is dat ik 2 ontwerpen heb waar ik mee verder moet, het ene, mijn ontwerp van de portaalfrees die ik aan het bouwen ben en de BF20 die ik aan het ombouwen ben voor de hobbyclub.
Het ontwerp van mijn portaalfrees gaat eigenlijk helemaal goed in Fusion, maar het ontwerp van de BF20 gaat minder.
Zo kon ik de portaalfrees zonder problemen in Fusion binnenhalen en helemaal goed positioneren, bij de BF20 wil dat maar gedeeltelijk lukken, er blijven bepaalde delen van het ontwerp een eigen leven leiden, daar snap ik nog niet veel van dus.

Wat ik ook nog niet snap is het hele filesysteem binnen Fusion, als ik b.v. een bepaald onderdeel wil wijzigen dan open ik dat onderdeel op met 'isolate', dan kan ik het bewerken, geen probleem, maar wat dan? hoe zorg ik er voor dat dat gewijzigde onderdeel weer terug in het hoofdontwerp komt, en hoe sla ik de tekening (drawing dus) die ik er ook van maak weer zodanig op dat ook deze terug te vinden is, en een koppeling met het onderdeel behoudt? Dat is me tot op heden nog niet gelukt.
Van sommige dingen heb ik nu meerdere versies die allemaal meetellen in de max. 10 openstaande items, maar de versies 1 t/m 4 mogen wat mij betreft weg, maar hoe doe ik dat?

Ik snap dat ik Fusion niet helemaal vanaf het begin leer en gebruik, ik wil zo snel mogelijk met mijn beide ontwerpen aan de slag.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik ben eigenlijk nog steeds niet verder gekomen met dat opnieuw op grid plaatsen van mijn ontwerp. Serum heeft mijn ontwerp tijdens de meeting bij Jacala goed gezet maar als ik datzelfde hier thuis probeer te doen krijg ik telkens een foutmelding en lukt het dus niet.
Voor de duidelijkheid hier een schermafbeelding:
BF20 gedraaid.jpg
Ik krijg het geheel met geen mogelijkheid goed gezet, wie kan me een schop in de juiste richting geven?

Als ik de boel bundel met Rigid en probeer dan Align krijg ik een foutmelding, wat doe ik verkeerd?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Bij mij lukt het door een projectie te maken op een vlak dat in het XZ ligt. Daardoor roteert je view zodanig dat dat vlak recht ligt. Tekening kun je dan dumpen. Daarna via het pijltje onder de kubus rechts boven in het scherm kiezen "set current view as front". Je kunt hetzelfde doen met top.
Ik vind het geen elegante methode, maar het werkt. Als je ooit een betere methode vind ben ik zeker geinteresseerd ;-)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Wytze schreef: 12 apr 2025 11:20 Bij mij lukt het door een projectie te maken op een vlak dat in het XZ ligt. Daardoor roteert je view zodanig dat dat vlak recht ligt. Tekening kun je dan dumpen. Daarna via het pijltje onder de kubus rechts boven in het scherm kiezen "set current view as front". Je kunt hetzelfde doen met top.
Ik vind het geen elegante methode, maar het werkt. Als je ooit een betere methode vind ben ik zeker geinteresseerd ;-)
Wat bedoel je met een projectie maken, hoe doe je dat?
serum

Bericht door serum »

Wat ik de vorige keer gedaan hem is een vierkantje getekend op de origin, (die kan je aanzetten in de linker kolom) xy gestart op nul, die een paar mm gextrudeerd. Dan heb je een referentievlak waar je hem op kan moven. (m) voordat je gaat moven heb ik alles als ridgid group gemaakt (moeten het wel componenten zijn, geen bodies).

Als je dan een point to point moved (kan je aanklikken als je in de move functie zit) klik je een punt op het model aan en dan op het vierkantje,

Vervolgens kan je de hoek tussen de 2 vlakken zien door de ctrl ingedrukt te houden en face op het model en een face op het getekende vlak aan te klikken, rechtsonder zie je dan de hoek tussen de vlakken. Dan doe je nog een keer m(ove) en beweeg je vanaf het punt xyz, je trekt dan de hoek de kant op die hij op moet en daar vul je dan de waarde in die je eerder rechtsonder hebt gezien.

Zal er vanavond even een filmpje van maken, zitten wat eigenaardigheden in.
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Wat bedoel je met een projectie maken, hoe doe je dat?
Sorry das idd niet duidelijk. druk de p key een keer in en klik op een vlak. Dan kun je een sketch maken op dat vlak, maar dat vlak komt dan eerst precies recht in je scherm. Dat laatste wil je zoadt je die view dan als front kunt definieren
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ja, ik snap wat jullie bedoelen, maar die truuk lijkt alleen op 1 enkel object te werken. Als ik mijn ontwerp van een BF20 in zijn geheel met rigid 1 solide object maak werk deze truuk niet meer, ik krijg dan meteen een foutmelding.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg het dus niet voor elkaar.
serum

Bericht door serum »

Dan is er waarschijnlijk 1/meerdere element(en) vast (anker symbooltje) als je die 'unground from parent' met de rechtermuisknop lukt het wel.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

serum schreef: 12 apr 2025 22:12 Dan is er waarschijnlijk 1/meerdere element(en) vast (anker symbooltje) als je die 'unground from parent' met de rechtermuisknop lukt het wel.
Ik lijk alle losse delen zo te kunnen verplaatsen dus er is niets 'geground' denk ik.
Ik het een idee om het hele ontwerp via WeTransfer of mail naar je toe te sturen?
En dan vraag ik niet om het geheel weer recht te zetten, maar om mij duidelijk te maken HOE ik dat zelf kan/moet doen.
File is 387 MB groot, geen idee of dat nog per mail lukt.
Ik heb alleen je mailadres niet meer.
Plaats reactie