inventor naar hpgl

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

Hallo

Wij werken op school met inventor bestaat er de mogelijkheid omdit om te zetten in hpgl ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik denk dat je eerst naar DXF moet uitvoeren, dat kan in inventor vanuit een drawing (*.idw)
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door create »

Arie,

Je kan idd vanuit een drawing dxf opslaan maar bij mij slaat hij dan ook de template of layout op. Dus als ik dan bijv, in vcarve de dxf open dan hebje niet alleen het object maar echt de hele tekening.

Sla ik hem soms verkeerd op? Wie kan mij dit vertellen. Ik zal wel even een foto posten dat is wat duidelijker

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

nee, dat klopt.. maar als je die dxf dan opent in A9CAD, dan knikker je de rest van de tekening er gewoon uit..

op mijn werk maak ik ook dagelijks DXF's voor de snijmachine, van de hele tekening, houd ik dan alleen de contour, de hartlijnen, zet lijnen, en het hele tekeningkader, dat knikker ik er gewoon uit..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door create »

Oke,

Het kan dus niet anders, maakt niet uit hoor maar het is weer een extra handeling.
1. Tekening maken in inventor
2. opslaan
3. maak een nieuwe drawing (werktekening)
4. opslaan in dxf
5. weer openen met bijv autocad
6. layout verwijderen en alles wat er niet thuis hoort
7. weer opslaan als dxf
8. openen met g-code maker

En na de g-code is het vanzelfsprekend, ik had gehoopt stap 3 tot en met 7 over te kunnen slaan met het programma inventor. Maar helaas.

Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

misschien dat het nog wel sneller kan, Google maar eens op :"inventor tutorials" of iets van die strekking.. ladingen tips..ik weet tenslotte ook niet alles.. :D
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

bedankt al

ik denkd at ik nog met een probleem zit
ik zou dit graag met turbo cnc of wel gewoon via dxf of hpgl doen
maar sommige stukken moetn voledig weggefreest worden en moet er rekening gehouden worden met de frees diameter
is hier een goe progje voor
ik heb al zitten testen met bocnc maar kan er niet uit :(

kunnen jullie me hier bij helpen
heb een redelijk groot stuk moving head getekend dus dit zou tof zijn als ik dit ook kon uitfrezen :p
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

HPGL is eigenlijk een plottertaal.. beter zou je een G-code programma gebruiken, als je bestrung daar niets mee kan, een andere besturing kiezen.. :lol:

TurboCNC kan in elk geval wel met G-codes werken, en met CamBam, genereer je in een paar minuten de G-codes voor de gekste dingen.. ( en dan bedoel ik ook echt de GEKSTE dingen

Voorbeeldje:

Afbeelding

programeertijd.. tien minuutjes...
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

dat is juist het probleem ik kan met die cambam niet goed werken
ik snap het systeem niet hoe het werkt

het lukt ook niet voor van invnetor naar dxf te gaan :(

kunne jullie mss de stappen even zeggen
(zo te lezen lukt dit bij jullie wel allemaal :) )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een uurtje hebt ( plaats in de tussentijd even een plaatje van wat je van plan bent), dan duik ik er straks even in voor je..

CamBam is inderdaad even wennen..
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

van wat wil je foto ?
van de inventor tekening ?



P.S Is het mss niet handig langs msn verder te gaan dan kan ik direct vragen stellen en andwoord krijgen ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

misschien voor jou wel handig, maar dan heeft de rest van de "kijkbuiskindertjes" hier er niets aan..

eer ik kan uitleggen wat je zou moeten doen in jouw specifieke geval. dien ik natuurlijk wel te weten wat je nu hebt, en wat je wenst te bereiken..

in elk geval:

DXF output vanuit Autodesk Inventor:

Maak je 3D model, open een nieuw bestand : Tekening ( *.idw), en maak daarin een view, schaal 1:1 van je werkstuk, 't aanzicht moet dan de contouren bevatten die je wilt gaan bewerken.. dat spreekt voor zich
die tekening sla je op als DXF ( Save copy as... )
die DXF kun je openen met Autoklad, of A9Cad, of elk ander cad pakket dat DXF's kan lezen.. ( zo ongeveer elk denkbaar Pakket )

eenmaal geopend, knikker je alles wat je niet nodig hebt uit je tekening.. kader, hartlijnen, tekeninghoofd, verborgen( stippel ) lijnen.. en dan sla je het bestand opnieuw op.. ( eventueel kun je bepaalde elementen op layers naar keuze zetten )

dan open je dat DXF'je in CamBam... en omdat ik nog niet weet wat je wilt, kan ik je daarbij nog niet helpen..
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Brunow »

Of.

Je slaat vanuit 3D inventor (.IPT) op naar een formaat dat uw cam programma kan lezen.
Positioneer uw stuk, nulpunt zetten, stel uw frees in en genereer de toolpaths in het cam proramma...

Zoals Meshcam, deskproto, ... bvb

Werkt super!

edit: Exporteer als .stp / .step / .stl vrij schone export data!
link naar meshcam filpje: http://www.grzsoftware.com/screencast/stlqucikstart/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

dus niet..

lees liever eerst de vraag, alvorens een antwoord te geven waar niemand iets aan heeft..

@Create,( en de andere lezers natuurlijk )

je kunt in de tekening in Inventor het titleblock, en het Kader van de template weghalen door de sheet te deleten.. dan heb je alleen een leeg vel..
(net uitggevlooid.. ik zat vanmorgen, ten tijde van mijn eerste post op mijn werk, en ik was even niet met inventor bezig, maar met een ander pakket..

Laten we even afwachten wat de topicstarter wil maken eer we met goedbedoelde antwoorden gaan strooien.. ok?
Plaats reactie