inventor naar hpgl

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Dolomite
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2007 00:05

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Dolomite »

nonkel dw schreef:Hallo

Wij werken op school met inventor bestaat er de mogelijkheid omdit om te zetten in hpgl ?
Als je een HPGL printer toevoegd in Windows, dan kan Inventor deze gebruiken als driver. Maar ik weet niet of er een standaard HPGL driver in Windows zit. Misschien is EPS een andere mogelijkheid? Je kan op de website van Adobe.nl een postscript driver downloaden die EPS kan maken, veel cnc programma's kunnen ook EPS lezen.
De link is: http://www.adobe.com/support/downloads/ ... rm=Windows

Groet,
O, was ik maar Max Havelaar,
Dan stond altijd mijn koffie klaar!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dolomite schreef:
nonkel dw schreef:Hallo

Wij werken op school met inventor bestaat er de mogelijkheid omdit om te zetten in hpgl ?
Als je een HPGL printer toevoegd in Windows, dan kan Inventor deze gebruiken als driver. Maar ik weet niet of er een standaard HPGL driver in Windows zit. Misschien is EPS een andere mogelijkheid? Je kan op de website van Adobe.nl een postscript driver downloaden die EPS kan maken, veel cnc programma's kunnen ook EPS lezen.
De link is: http://www.adobe.com/support/downloads/ ... rm=Windows

Groet,
Je bedoelt dus dat je op die manier door af te drukken naar bestand je HPGL genereert?..

op zich zou dit best wel eens kunnen werken.. alleen zal je de code nog moeten editen voor de diepte denk ik..

[persoonlijke noot]
niet om mensen persoonlijk aan te vallen.. maar..
eerlijkgezegd snap ik er geen moer van.. waarom een freesmachine (3D) aansturen met een plotterfile(2D)???.. G-code is speciaal voor Freesbanken bedacht.. ik spreek een duitser toch ook niet in het engels aan omdat ik uit nederland kom??[/persoonlijke noot]
Dolomite
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2007 00:05

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Dolomite »

Arie Kabaalstra schreef:
Dolomite schreef:
nonkel dw schreef:Hallo

Wij werken op school met inventor bestaat er de mogelijkheid omdit om te zetten in hpgl ?
Als je een HPGL printer toevoegd in Windows, dan kan Inventor deze gebruiken als driver. Maar ik weet niet of er een standaard HPGL driver in Windows zit. Misschien is EPS een andere mogelijkheid? Je kan op de website van Adobe.nl een postscript driver downloaden die EPS kan maken, veel cnc programma's kunnen ook EPS lezen.
De link is: http://www.adobe.com/support/downloads/ ... rm=Windows

Groet,
Je bedoelt dus dat je op die manier door af te drukken naar bestand je HPGL genereert?..

op zich zou dit best wel eens kunnen werken.. alleen zal je de code nog moeten editen voor de diepte denk ik..
Je conclusie is juist: zo kan je HPGL maken. Ik heb het vaak gedaan voor plaatjes in verslagen e.d. maar HPGL is een taal ontwikkeld door HP voor penplotters en kent dus geen lijndiktes. Maakt in dit geval niets uit, maar voor mij wel, daarom gebruik ik nu de postscript driver (een printertaal) van Adobe: Ik kan zo prachtige plaatjes uit AutoCad in Word e.d. gebruiken
Arie Kabaalstra schreef: [persoonlijke noot]
niet om mensen persoonlijk aan te vallen.. maar..
eerlijkgezegd snap ik er geen moer van.. waarom een freesmachine (3D) aansturen met een plotterfile(2D)???.. G-code is speciaal voor Freesbanken bedacht.. ik spreek een duitser toch ook niet in het engels aan omdat ik uit nederland kom??[/persoonlijke noot]
Tja, het ligt er maar aan wat wenselijk is, of wat de mogelijkheden zijn. Ik ben nog niet helemaal klaar met mijn 2.5 D machine, maar ben alwel aan het rondkijken wat en hoe ik dingen ga doen. Ik ben aan het knutselen aan een lisp routine die in Autocad op een vaste afstand doorsnede's maakt van een solid, deze wegschrijven naar een DXF en die DXF vervolgens omzetten naar G code met codeg (een linux applicatie). Het is een systeem wat afgezien van Autocad, gebruikt maakt van vrije software, ik zal eens een schermafdruk EMC op de linux machine laten zien. Maar als er makkelijkere, vrij programma zijn, dan hou ik me aanbevolen.

Groet,
O, was ik maar Max Havelaar,
Dan stond altijd mijn koffie klaar!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

één woord.. CamBam..

de topicstarter werkt voor de besturing met TurboCNC, die kan ook zeker G-codes aan, 't is in mijn optiek niet de beste besturing.. ik heb betere gezien.. als je aan dos vast zit voor de besturing van je machine, zou ik voor CNCZeus gaan.. een op de Fanuc Gui gebaseerde besturing.. ziet er ook echt uit als een profi-CNC besturing ( maar dan wel één uit den ouden doosch )

zelf werk ik momenteel nog met Zeus.. Mach is me voor een gokkast veel te duur, en de nieuwe GUI die er voor USBCNC zit aan te komen, daar heb ik wel oren naar..
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

dat opslaan in dxf lukt me niet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

nonkel dw schreef:dat opslaan in dxf lukt me niet
dat geloof ik niet.. want..
nonkel dw schreef:Hallo

Wij werken op school met inventor bestaat er de mogelijkheid omdit om te zetten in hpgl ?
'k mag toch aannemen dat die school geen peuterspeelzaaltje is.. verder staat hier:
create schreef:Oke,

Het kan dus niet anders, maakt niet uit hoor maar het is weer een extra handeling.
1. Tekening maken in inventor
2. opslaan
3. maak een nieuwe drawing (werktekening)
4. opslaan in dxf
5. weer openen met bijv autocad
6. layout verwijderen en alles wat er niet thuis hoort
7. weer opslaan als dxf
8. openen met g-code maker

En na de g-code is het vanzelfsprekend, ik had gehoopt stap 3 tot en met 7 over te kunnen slaan met het programma inventor. Maar helaas.

Create
al een hele uitleg...

Roepen dat' t niet lukt?.. daar kom je niet mee weg..
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

na even weer eens tijd te hebben

Ben ik aan de slag gegaan maar voor in dxf op te slaan lukt me niet ik kan dit nergens vinden bij opslaan als :?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je DAT al niet voor elkaar krijgt.. dan vraag ik me af wat het niveau van de leerkrachten is.. maar goed..

ik verwijs je nogmaals naar de beginpagina van dit topic, waar 2 keer wordt uitgelegd hoe een DXF uit inventor te halen..

(ok.. ik heb een goede bui vandaag... )

Afbeelding

als 't nu nog niet duidelijk is... verkoop je PC, en ga kantklosssen... ofzo :lol:
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: inventor naar hpgl

Bericht door klaas van gemerden »

Wellicht is er bij export wat te vinden. Maar het lijkt me vreemd inventor is een Autocad programma wat bedoeld is voor het 3d ontwerpen.
Ik neem aan dat autocad ervoor zorgt dat de verschillende programmaas zonder problemen uitgewisseld kunnen worden.

{edit}
Ow nu ik m'n bericht geplaatst heb zie ik dat Arie me net voor geweest is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat niet alleen klaas.. er staan al 3 posts met een uitleg over het opslaan van DXF's .. als je niet kunt of wilt lezen.. sorry.. maar eigenlijk snap ik dan niet wat je überhaupt met een CNC machine moet..
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

sorry idd

ik heb niet goed gelezen ik was nog maar op de eerst pagina aan het lezen maar het bleken er 2 te zijn sorry hier voor

( ik moet beter worden lezen )

ik ga direct aan de slag
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. zo komen we ergens.. trouwens.. als je meteen even kan vertellen wat je van plan bent te gaan maken.. ik ga zo ook nog even aan de slag met Cam Bam, en het moet gek lopen als ik iets voor mijn kiezen krijg waar ik geen raad mee weet..

ik ga even een naambordje maken, mijn nichtje krijgt over een paar maanden haar nieuwbouw huis, en ze is binnenkort jarig.. :)
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: inventor naar hpgl

Bericht door nonkel dw »

oke het is me gelukt bedankt

http://www.uploadarchief.net/files/down ... jkant1.jpg
de foto

ik wil dat het zo uit men freestafel komt :P met de zelfde maten
Laatst gewijzigd door nonkel dw op 11 dec 2007 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: inventor naar hpgl

Bericht door Arie Kabaalstra »

mooi.. nooooooooit meer vergeten he?..

ik kijk straks weer even. .eerst eten.. :)
Afbeelding

is dat alles?.. "eitje".. moeten er nog tabs aan?.. ook dat kan in CamBam tegenwoordig.. alleen moet ik even kijken hoe dat ook al weer ging..
Plaats reactie