Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door klaas van gemerden »

Beste mensen,

Het bericht wat hier stond was fout daarom heb ik de inhoud gewist.

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 14 dec 2007 13:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door Erik »

Klaas,

Inderdaad graag de foto's verkleinen naar maximaal 800x600. Is dit een aanvulling op de Cambam-tutorial? In dat geval ook graag even de topictitel aanpassen voor de duidelijkheid.
Gr.

Erik
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Erik,

Pas op de bewijsvoering van m'n bericht hapert ik moet nog ff verder verzinnen er klopt nog niet echt helemaal. Toen ik vanmiddag op school zat te proberen leek het de manier maar het klopt niet.
Ik zal morgen wel eens ff verder proberen.

Ik heb inmiddels uitgevonden hoe het wel klopt maar dat publiceer ik morgen wel even

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kan ook gewoon "tangent" aanvinken.. in je DDOSNAPS ( onder de middelste muisknop.. )

dan kun je gewoon de twee cirkels aanklikken, en rekent autoclad wel uit waar ze raken..

de constructie met de Cirkelboog is geen zuivere tangentiaal.. 't raakpunt ligt verder op de cirkel... snappen op de intersection van de 2 cirkels geeft een snijpunt , en geen raakpunt..

tevens.. als je een Polyline maakt.. commando PE, of Pedit, select, join, en dan gewoon een window eromheen slepen.

by the way.. weet iedereen het verschil tussen van links naar rechts, en van rechts naar links een venster selecteren?...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door klaas van gemerden »

Ik weet het Arie, maar ik heb inmiddels uitgevonden hoe het wel klopt en jou manier werkt inderdaad ook alleen probeerde ik uit te vinden wat het verhaal erachter is. Je ziet het zo wel gepubliceerd worden.
Arie Kabaalstra schreef: by the way.. weet iedereen het verschil tussen van links naar rechts, en van rechts naar links een venster selecteren?...
Ik weet het en zal het straks in de rest van het verhaal meenemen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's mooi, ik zal op mijn beurt een keertje een A9Cad Tutorial in elkaar draaien, omdat niet iedereen Autocad heeft..

A9Cad kent geen Tangent snaps, maar daar is wel wat op te verzinnen.. :)
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door klaas van gemerden »

Arie Kabaalstra schreef:Da's mooi, ik zal op mijn beurt een keertje een A9Cad Tutorial in elkaar draaien, omdat niet iedereen Autocad heeft..
Hierbij het beloofde resultaat. Hoe je tot dit resultaat komt volgt zo.
De paarse lijn is de raaklijn.

Als eerste een principe plaatje.

Afbeelding

Als de linkse cirkel 2x zo groot is als de rechtse geld het volgende:
de lijn links is evengroot als de lijn rechts anders gezegd,
de lijn links is de 1/2 en de lijn rechts is de 1/2 van de totale lengte.

Als de linkse cirkel 3x zo groot is als de rechtse geld:
de lijn links = 2/3 en de lijn rechts is 1/3 van de totale lengte.

Als de linkse cirkel 4x zo groot is als de rechtse geld:
de lijn links = 3/4 en de lijn rechts is 1/4 van de totale lengte.

Hoe je dit mooi in formule vorm o.i.d. neerzet ben ik nog aan het bedenken. Maar de bedoeling moge duidelijk zijn.

Probleemstelling: Een cirkel van 300 Ø verbinden met een cirkel van 100 Ø doormiddel van een raaklijn. De cirkels hebben een onderlinge afstand h.o.h. van 200

De uitwerking:

Als eerste zetten we de cirkel van 300 Ø.

Afbeelding

Vervolgens zetten we een horizontale lijn van 200 vanuit het center.

Afbeelding

Daarna zetten we de cirkel van 100 Ø.

Afbeelding

Nu gaan we de raaklijn tekenen, we trekken een lijn vanaf het endpoint van de lijn naar de snap tangent.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens trimmen we de raaklijn met trim. Hierna trimmen we de cirkels door de raaklijnen te selecteren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er vervolgens een polyline van gemaakt door:

... pe ... ENTER ...de lijn aan klikken waar je een polyline van wilt maken ... ENTER ... j ... ENTER ... de lijnen aanklikken die je wilt samenvoegen... Enter... x .... Enter.

Je kunt de lijnen ook selecteren door er een window omheen te trekken zoals je ziet in de twee onderstaande plaatjes. Hierbij de bijbehorende uitleg.

Van links naar rechts selekteer je de onderdelen die in z'n geheel binnen het window vallen.
Van rechts naar links selekteer je de onderdelen die in het window vallen ook al steken ze erbuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je dat als je een polyline selecteert het programma het ziet als één geheel.

Afbeelding

Even in cambam geimporteerd. frees van 20 om het enigszins overzichtelijk te houden. Nu ja het gaat maar om het idee.

Afbeelding

Arie wil je het even controleren?

Probeer het bovenstaande eens uit je leert er allicht weer wat van.
Ik zal zo de andere methode die Arie heeft genoemd zo eens weergeven.

Gr. KvG
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 14 dec 2007 12:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuke uitdaging.. zeker als je een cad pakketje gebruikt zonder tangent snaps ( zoals A9Cad ) dan kan het wel eens lastig zijn om dergelijke vormen te tekenen..

Ik ga er nog even induiken.. mogelijk vind ik een methode :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door Arie Kabaalstra »

'T tekenen van de vorm komt me nogal omslachtig voor..

je kunt in AutoCad gewoon je 2 cirkels tekenen, en dan kies je " Line" , en zet je Tangent aan.

dan is het slechts een kwestie van cirkels aan klikken op ongeveer de goede plek.. Autoklad doet de rest..

als je een ander pakket hebt, zoals A9Cad, dan is het een ander verhaal.. die kent geen Tangent snap, dus zul je, als je daarmee tekent zelf de lijnen moeten construeren.. hoe dat precies moet, bij cirkels van willekeurige doorsneden, dat moet ik nog even uitvogelen..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Arie,

Dat klopt daarom zal ik zo ook een berichtje plaatsen op jouw manier.
Maar het gaat om het idee vandaar.

Dit is absoluut de snelste manier en hij is het makkelijkst in gebruik.

Je tekent 2 cirkels en je verbindt ze met een raaklijn door line aan te klikken en vervolgens snap tangent aan te klikken, cirkel aanklikken, daarna weer snap tangent aanklikken en nu de andere cirkel aanklikken. autocad bepaalt nu automatisch de raaklijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de rest volgen zoals in het voorgaande bericht verteld

Gr. KvG
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 14 dec 2007 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autocad: aanvulling op cambam tutorial

Bericht door Arie Kabaalstra »

't achterliggende idee?.. dat Autoklad het werk voor je doet..

de definitie van een lijnstuk dat tangentiaal loopt aan 2 cirkelbogen:
het lijnstuk snijdt elke cirkel op slechts 1 plaats, derhalve spreken we niet van een snij-, maar van een Raakpunt.. de loodlijn op het lijnstuk, neergelaten vanaf het raakpunt snijdt het middelpunt van de cirkel.

Voila!
Plaats reactie