Artcam file vraagje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
denkol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 jul 2007 01:16
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Artcam file vraagje

Bericht door denkol »

Nu dat je begint over ART-cam?
Heb ik ff een vraagje over. Heb onlangs op internet Art-cam pro 9 op internet gekocht (legaal) met dongle. Kan er hele leuke tekeningen maken, en mooie teksten. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik het bestand kan opslaan. Als de tekst of tekening heb gemaakt wat ik wil gaan frezen kan ik het alleen opslaan als jpeg, bmp, gif of .art bestand. Er is toch zeker wel een mogelijkheid om het op te slaan of te exporteren als g-code of hpgl bestand kan opslaan? Heb verder geen documentatie van Art-cam omdat ik het programma particulier heb gekocht.

Dennis

admin [edit] heb deze even in een nieuwe topic gezet is een nieuwe vraag waar veel mensen wat aan kunnen hebben @create
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Artcam file vraagje

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat het 't zelfde werkt als bij artcam 7 (die ik dan weer legaal heb...)
Je zult toolpaths moeten genereren en eventueel simuleren om alles nog even te controleren. Daarvoor kun je alle soorten frezen voordefinieren.
In hetzelfde menu als waar je toolpaths maakt kun je ook, per frees, de toolpaths opslaan.
Voorwaarde is wel dat je een postprocessor selecteert die de taal van jouw machine vertegenwoordigt.. Desnoods schrijf je die postprocessor zelf..(gewoon in Ascii... dus...) De andere postprocessoren kun je gewoon muggen... Of je moet al die freesmachines hebben (geloof ik niets van...)
Je hele werkstuk sla je natuurlijk als .art op...
Ik heb eventueel de manual op papier van die oudere versie.. Maar op het internet zijn de turorials ook te downloaden..
Voor de rest veel trial and error...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
denkol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 jul 2007 01:16
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Artcam file vraagje

Bericht door denkol »

postprocessor?
Sorry maar ik ben vrij nieuw op het gebied van cnc en dacht dat het eenvoudig was om te werken met art-cam. Heb ik me waarschijnlijk toch in vergist.
Kun je mischien wat specifieker zijn in een uitleg over hoe ik bijvoorbeeld een tekst moet frezen? Mijn stuurprogramma voor mijn frees is win pc-nc
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Artcam file vraagje

Bericht door audiomanics »

In de map waarin je Artcam geinstalleerd is zie je ook een mapje "postp" staan. Hierin staan een heleboel .CON files. Dit zijn de postprocessors voor diverse apparatuur. De meesten heb je niet nodig omdat je niet die apparaten hebt.
Er staat ook een gcode_mm.con bij.. Als je die met wordpad of notepad opent zie je hoe artcam de toolpaths vertaald naar een G-Code voor een machine.
Deze kun je gewoon aanpassen naar behoefte.... Als jouw programma bijvoorbeeld de extensie .NC wil hebben voor een G-code, dan kun je dat .tap vervangen door .nc...
Sommige machines willen een header zien of regelnummers. In de postprocessor kun je dat inprogrammeren.
Je toolpaths save je dan door die postprocessor te selecteren.
Voordeel is dat je gewoon een 3D-frees hebt ipv 2D of 2,5D
Eventueel kan ik wel een postprocessor voor je schijven maar dan moet ik wel weten wat WinPC-NC voor format gebruikt..

Text kun je op verschillende manieren doen. Wat ik het meest doe is de text V-Bit-carven (tabblad toolpaths - 2D-toolpaths - 3e icoontje)
Als frees selecteer je een V-Bit dat je daarvoor wil gebruiken. bijv een 6mm 60graden V-bit. eventueel geef je een maximale diepte aan. Van de frees kun ook alle parameters wijzigen, bijv voersnelheid, overstep, steekdiepte, toerental etc)
Als het toolpath gegenereerd is kun je het saven (tabblad toolpaths - toolpath operations - save)
In het venster dat nu opent zie je "machine output file is formatted for "
Hier kies je de postprocessor voor jou machine en drukt op save..
Binnen winpc-nc haal je dat bestand op en gaan met die banaan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Artcam file vraagje

Bericht door Swets »

denkol schreef:postprocessor?
Sorry maar ik ben vrij nieuw op het gebied van cnc en dacht dat het eenvoudig was om te werken met art-cam. Heb ik me waarschijnlijk toch in vergist.
Kun je mischien wat specifieker zijn in een uitleg over hoe ik bijvoorbeeld een tekst moet frezen? Mijn stuurprogramma voor mijn frees is win pc-nc
Je moet ergens vertellen met wat voor frees een bepaald stuk gefreest moet worden... en dat noemen ze toolpads...
en omdat niet elke machine het zelfde is zijn er heel veel postprocessors welke zo'n toolpad omzet tot g-code waar jouw machine mee om kan gaan....

ik stuur mijn machine aan met MACH3, en die kan je ook ergens kiezen (als je het toolpad gaat save kan je dat kiezen)...

dan kan ik die G-code laden in Mach3, juiste frees in de machine... machine met de hand op de juiste plek zetten, en dan de g-code uitvoeren...



maar eerst moet je bij toolpads (ik zal vannavond nog even een link sturen van voorbeeld filmpjes...) aangeven dat je een bepaalde vector met bijvoorbeeld een frees van 3 mm uit wil frezen tot een diepte van 5 milimeter.... en opgeven dat je het uit een stuk MDF wil frezen van bijvoorbeel 18mm dik... enz enz enz....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie