schuifmaat

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door zeeschuim »

Made in Taiwan is over het algemeen veel beter als Chinees, al gaan de de Chinezen hard in het verbeteren van de kwaliteit.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door spinningwheels »

dwaalt wel aardig af van de TS post. Maar als je betaald voor Vertex en je krijgt nomane China spul, Dan is het toch ongeveer hetzelfde als dat je een Fiat besteld en een Lada geleverd krijgt.
Kjelt schreef: 02 dec 2020 12:46
Hmmmm ja mijn eerste ervaring was ook niet zo heel geweldig.
Parallelvlak stukken set met foto en tekst dat het merk Vertex is. Dat is op zich een goed merk.
Komt de set aan, noname china. Dus ik bellen, zeggen ze ja eigen fabrikant gevonden en die is net zo goed :shock:
De fotos zijn dus een indicatie en niet wat je uiteindelijk krijgt.
Ze hebben nu de tekst aangepast maar de foto nog steeds niet, ik vind dat toch wel een beetje misleiding, dat heb ik ze ook gezegd.
Mocht de set terugsturen, ik heb hem door een kennis laten nameten en die was binnen de specificaties dus gehouden maar het blijft een vreemde manier van zakendoen vind ik.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 02 dec 2020 23:14 dwaalt wel aardig af van de TS post. Maar als je betaald voor Vertex en je krijgt nomane China spul, Dan is het toch ongeveer hetzelfde als dat je een Fiat besteld en een Lada geleverd krijgt.
Zo voelde het dus ook maar zelfs bij een Lada staat er tenminste nog Lada op ;-)
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: schuifmaat

Bericht door fluppie »

Ik heb niet alles gelezen, maar recent bij een klant discussie dat hun FARO meetarm buiten spec zou zijn. On-site bezoekje bleek dat hun gingen vergelijken tegen een schuifmaatmeting op gietwerk :roll: ...
Anyway, long story short, op geijkte eindmaten meten bracht gelijk aan't licht dat die schuifmaat gaar was en niet de meetarm. Bij die goedkopere (wil niemand beledigen) schuifmaten kruipt na een poos stof en vuil in die encoder, en dat geeft meetfouten. Nieuw uit de doos werken die dingen verrassend goed. Misschien dat reinigen het probleem oplost. Maar investeren in enkele (geijkte) eindmaten is zeer interessant als je meetmiddelen wil valideren op goede werking.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door andrefc101 »

Nu lijkt mij het dat een geavanceerde meerarm controleren met een schuifmaat nu niet echt de handigste manier is. Hoef je denk ik geen rakettechnologie voor te studeren 😉
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

fluppie schreef: 03 dec 2020 12:56 Ik heb niet alles gelezen, maar recent bij een klant discussie dat hun FARO meetarm buiten spec zou zijn. On-site bezoekje bleek dat hun gingen vergelijken tegen een schuifmaatmeting op gietwerk :roll: ...
Anyway, long story short, op geijkte eindmaten meten bracht gelijk aan't licht dat die schuifmaat gaar was en niet de meetarm. Bij die goedkopere (wil niemand beledigen) schuifmaten kruipt na een poos stof en vuil in die encoder, en dat geeft meetfouten. Nieuw uit de doos werken die dingen verrassend goed. Misschien dat reinigen het probleem oplost. Maar investeren in enkele (geijkte) eindmaten is zeer interessant als je meetmiddelen wil valideren op goede werking.
Ik moest het verhaal even een paar keer herlezen, begreep wel dat je stelling klopte maar wat jij met hun FARO te maken had, maar waarschijnlijk verkoop jij die apparatuur.
Dat brengt me op het volgende: mensen gereedschap in hun handen geven die niet begrijpen wat ze doen geeft natuurlijk op termijn grote teleurstellingen. En wat misschien erger is, jouw product een slechte naam. Zij zijn niet tevreden (omdat ze het niet begrijpen) en FARO krijgt de schuld en een slechte naam. Commercieel gezien moet je zo'n product gewoon terugnemen, en je eventuele inruil verlies nemen. Want die slechte naam kom je veel moeilijker van af. (bij één van m'n vorige werknemers hebben we eens een machine van een paar ton om die reden teruggenomen, en om van alle negatieve en kostbare ruis af te zijn. Was m'n directeur daar destijds bijzonder dankbaar voor, want het is natuurlijk wel een lastige stap)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

fluppie schreef: 03 dec 2020 12:56 Ik heb niet alles gelezen, maar recent bij een klant discussie dat hun FARO meetarm buiten spec zou zijn. On-site bezoekje bleek dat hun gingen vergelijken tegen een schuifmaatmeting op gietwerk :roll: ...
Anyway, long story short, op geijkte eindmaten meten bracht gelijk aan't licht dat die schuifmaat gaar was en niet de meetarm. Bij die goedkopere (wil niemand beledigen) schuifmaten kruipt na een poos stof en vuil in die encoder, en dat geeft meetfouten. Nieuw uit de doos werken die dingen verrassend goed. Misschien dat reinigen het probleem oplost. Maar investeren in enkele (geijkte) eindmaten is zeer interessant als je meetmiddelen wil valideren op goede werking.
en iedereen mij maar voor gek verklaren met mijn oude trouwe Klokschuifmaat.. 'k heb er zelfs onlangs nog een goedkope bij gekocht van de bouwmarkt.. daar zit ik normaliter als ik em op een eindmaat controleer niet meer dan 20µm naast.. goed genoeg, want een schuifmaat is puur indicatief.. meten doe je met een schroefmaat.. :lol:
Sowieso is zelfs een "hobbybob" setje eindmaten doorgaans zuiverder dan om het even welke electronische schuifmaat.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: schuifmaat

Bericht door fluppie »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2020 13:18 Ik moest het verhaal even een paar keer herlezen, begreep wel dat je stelling klopte maar wat jij met hun FARO te maken had, maar waarschijnlijk verkoop jij die apparatuur.
...
Ja sorry, was onduidelijk geschreven... Correct, wij verkopen FARO meetapparatuur in de BNL.
Eigenlijk doet dat helemaal niet ter zake, ging er voornamelijk om dat vuil en stofdeeltjes die meting fameus kunnen verpesten waardoor hij er serieus naast zit. En de algemene "tip" om een setje eindmaten aan te schaffen als referentie voor alle meettoestellen "in huis".
Ben benieuwd als motormuis hem open haalt en een keer reinigt of hij dan weer correct werkt.
Plaats reactie