Controllerkaart voor draaibank

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

Controllerkaart voor draaibank

Bericht door TeeBee »

Ik zou graag een draaibank met een 3 fase motor en 2 stappenmotoren aansturen. Weet er iemand een controllerkaart dat niet al te veel kost die een frequentieregelaar en 2 stappenmotoren kan aansturen? Het kaartje moet werken op het programma LinuxCNC.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door Tolp2 »

Als je LinuxCNC gaat gebruiken dan volstaat volgens mij een printerpoort. Als deze nog niet op de PC zit, dan kun je een simpel PCI insteekkaartje kopen (of als het een erg moderne computer is een PCIe insteekkaart).

Een break-out-board is volgens mij niet nodig. Op mijn freesmachine heb ik er eentje, maar die gaat er nog uit. De reden is dat de hardware soms de limiterende factor is (de opto's zijn traag en bepalen de timing van de steppers). Mijn draaibank hangt direct aan de printerpoort. Als de prik niet groot genoeg is, dan kun je een simpel buffer IC gebruiken om dit te verhogen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door Tolp2 »

Aanvulling: voor de frequentieregelaar kun je mogelijk ModBus of RS485 gebruiken. Dit hoeft niet real-time te zijn, daar kun je gewoon een dongle voor de USB voor gebruiken.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door TeeBee »

Bedankt voor het antwoord. Ik snap er wel niet veel van... ben nieuw in CNC. Hoe kan ik mijn stappenmotoren nu aansturen zonder breakoutbord? Dit is toch niet mogelijk?
Is deze kaart gepast voor mijn draaibank? https://eusurplus.com/index.php?route=p ... duct_id=60
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door DaBit »

7i96 kan, maar deze heeft geen voorziening voor 0-10V aansturing van je frequentieregelaar. Dat moet je dan doen via RS485 en het hangt van het modelletje af of dat kan. Er zijn verder ook wel truukjes om een van de stappenmotor-uitgangen hiervoor te gebruiken, maar 'ik snap er wel niet veel van' geeft weinig hoop dat dat goed komt.

7i76E heeft deze 0-10V voorziening wel, maar is een stuk prijziger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door javanree »

De 7i76E is , zeker als je er niet veel van weet , redelijk foolproof. Er staat op LinuxCNC een mooie PDF met alle mogelijk aansluitingen, hoe dat te configureren, kan het bijna niet mis gaan, zolang je niet verder gaat dan X, Z en spindel.
Ik heb deze kaart ook in gebruik en het werkt prima, met voldoende vrije in- en outputs voor toekomstige uitbreidingen.
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door TeeBee »

Oke bedankt voor de info. Ik maak deze draaibank voor mijn eindwerk van de middelbare school. Zal gaan voor de MESA 7i96e. Alle andere onderdelen voor de draaibank heb ik al.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controllerkaart voor draaibank

Bericht door Tolp2 »

TeeBee schreef: 15 apr 2021 21:49 Bedankt voor het antwoord. Ik snap er wel niet veel van... ben nieuw in CNC. Hoe kan ik mijn stappenmotoren nu aansturen zonder breakoutbord? Dit is toch niet mogelijk?
Randvoorwaarde is dat je wel een LPT-poort op je PC heb zitten, dan is een BOB niet strikt noodzakelijk. Ik heb voor mijn freesmachine een LPT-kabel doorgeknipt en de relevante draadjes doorverbonden op mijn drivers. Maar, eerlijk is eerlijk, met een BOB is het wel makkelijk aan te sluiten, een BOB van een tientje kan dan werken.

Een MESA kaart valt bij mij niet meer onder een BOB, aangezien deze veel functies overneemt van de computer, zoals het uitlezen van encoders en het genereren van step-pulses (stepgen). Terwijl je met een printerpoort blij mag zijn met 30 kHz frequentie, kan je met een MESA kaart al snel naar 200 kHz pulsen voor je steppers. Komt wel met een meerprijs ... maar biedt ook kansen om in de toekomst te groeien.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie