Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 03 dec 2021 18:09 en zelfs daar vraag ik mezelf af of ie snel genoeg wisselt, en dan met name het vergrendelen, dat moet immers binnen 400 mSec gebeurd zijn.
400 ms om een tool te wisselen, dat is toch erg veel gevraagd, ik denk dat de schoen ergens anders wringt!

In de controller kun je verschillende types toolchanger configureren. Hier een link met wat meer informatie:
https://docs.masso.com.au/index.php/wir ... ol-changer
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Dat wist ik ook al, daar ligt het niet aan, ik heb de juiste wisselaar maar dat wil niet zeggen dat de timing klopt, maar ook dat los ik wel op.
Uiteindelijk gaat de aanhouder winnen.

Ik merk wel van mezelf dat de dingen niet meer zo snel en soepel gaan als enkele jaren geleden, ik maak tegenwoordig fouten die ik me enkele jaren gelden niet voor kon stellen, kennelijk werkt dat zo met ouder worden, voor de een wat eerder of later dan de ander, voor mij is dat proces begonnen.
Ik wil er alleen niet aan toe geven, als ik dat zou doen zou ik nu moeten stoppen met de hobby, en dat kan ik me dus echt niet voorstellen.
Ik heb wel besloten dat ik ga stoppen dingen voor anderen te doen, zeker de wat grotere dingen, ik heb nog heel ruim voldoende plannen liggen voor de rest van mijn technische leven, zeker als ik merk dat het allemaal minder gladjes gaat in vergelijking met vroeger.

Misschien moet ik wel stoppen om mezelf zo bloot te geven, maar schrijven over dingen vind ik bijna net zo leuk als er mee bezig zijn, dat zal wel zijn omdat de laatste jaren van mijn werkzame leven mijn voornaamste bezigheid was, dingen bedenken, dingen maken die niet te koop waren en daar toch zo veel mogelijk handelscomponenten voor gebruiken als mogelijk was.

Beginnen met een probleem analyse, alle verschillende oplossingen op een rijtje zetten, en dan een voor een de voor en nadelen tegen elkaar afwegen, uiteindelijk blijft er een oplossingsrichting over.
Die oplossingsrichting verder uitwerken tot een basis ontwerp, dat weer opdelen in hapklare brokken voor verschillende disciplines, materialen bestellen voor een prototype, dat gaan bouwen en het resultaat verifiëren aan de hand van de initiële eisen en wensen, dan het prototype eventueel corrigeren waar dat nodig is en het geheel omzetten in een definitief ontwerp.
Hiervan ook weer hapklare brokken maken die geproduceerd kunnen worden, testplannen schrijven, service en gebruiksdocumentatie schrijven, opleidingen geven en een onderhoudsplan voor de gewenste levensduur opzetten en uiteindelijk het hele project in gebruik nemen, de zaak archiveren en op naar het volgende project. Het grootste probleem was altijd dat al ruim voordat alle stappen waren afgewerkt er een nieuwe opdracht kwam die de tijd niet overliet om de vorige helemaal af te maken.
Bijna al mijn projecten waren miljoenen projecten, maar geld speelde eigenlijk altijd een ondergeschikte rol, mede omdat het eigenlijk altijd ging over dingen die niet te koop waren of die informatie bevatte die niet gedeeld mocht worden.
Mijn laatste grote project was (vliegtuig) accu laadstations die geplaatst moesten worden op alle NL defensie vliegvelden.
Zo'n vliegtuig accu kost 10 a 25.000 Euro en moet heel regelmatig getest of geladen of juist ontladen worden, naast vliegtuig accu's werden er ook voertuig accu's onderhouden. Per vliegveld ging het om enkele tonnen aan geld voor de aankoop van materialen en vele duizenden manuren werk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 03 dec 2021 23:41 Ik merk wel van mezelf dat de dingen niet meer zo snel en soepel gaan als enkele jaren geleden, ik maak tegenwoordig fouten die ik me enkele jaren gelden niet voor kon stellen, kennelijk werkt dat zo met ouder worden, voor de een wat eerder of later dan de ander, voor mij is dat proces begonnen.
Je bent niet alleen. Ik heb gisteren een hele middag geprobeerd om een TR 14X2 L moer te maken voor een TR15X2 R spindel, maar kreeg het ding niet passend. Soms zit het tegen!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 03 dec 2021 23:52 Je bent niet alleen. Ik heb gisteren een hele middag geprobeerd om een TR 14X2 L moer te maken voor een TR15X2 R spindel, maar kreeg het ding niet passend. Soms zit het tegen!!!
:lol: Zulk soort geintjes heb je af en toe gewoon nodig om scherp te blijven.

Maar Ben, probeer nu eens precies te beschrijven wat die Masso nu eigenlijk doet tijdens een tool wissel.
Je heb iets van een turret met een motor er op, die moet b.v. van tool 3 naar tool 1, wat gaat er dan precies gebeuren.
Alleen een puls van 400msec zal het wel niet zijn lijkt me.
En hopelijk zit er ook nog iets van feedback op.
Ga nou niet gelijk de boel weer slopen voordat je gewoon de instelling juist hebt.

https://docs.masso.com.au/WABECO-8-Tool-Turret
hier lees ik iets dat er op lijkt dat die Masso gewoon die stepper van je aan kan sturen, lijkt me een veel betere oplossing.
Maar er zijn genoeg andere wisselaars in het lijstje waar misschien beter iets mee te bereiken is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb de juiste wisselaar, precies zoals in het Masso verhaal wordt genoemd, de 4e keuze van het Lathe verhaal.
Dat is een wisselaar met 4 gereedschaps posities die door een ring met daarin 4 HAL switches worden uitgelezen.

Inwendig is het in principe een wormwiel op een motoras, als de motor linksom draait dan wordt de hele kop inclusief 4 gereedschappen ca. 5 mm omhoog gebracht en gaat dan ronddraaien. Op elke gereedschaps positie geeft één van de sensoren een signaaltje af wat door de controller gelezen wordt. Op het moment dat zo het juiste gereedschap voor staat en het juiste signaal wordt ontvangen door de controller wordt de draairichting van de motor omgedraaid, de kop loopt dan een klein stukje terug, je hoort dan een pal in een vergrendeling klikken en vervolgens zakt de hele kop weer tot alles muurvast staat.

Hier het Masso verhaal en de juiste plaatjes:

https://docs.masso.com.au/index.php/wir ... ion-turret
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

Zo als ik het verhaal lees
  • Zijn er 2 outputs voor het sturen van de wisselaar
  • Zijn er 4 inputs om te detecteren of de juiste tool gepositioneerd is
  • Is tool wisselaar output 1 actief totdat de betreffende input aangeeft dat de juiste tool in positie staat
  • wordt tool wisselaar output 1 inactief
  • wordt tool wisselaar output 2 400 ms actief. Deze output dient om de tool wisselaar te locken. Voor jou toolwisselaar gebeurt dat door terug te draaien.
Werk je met stappen motoren, dan moet de output de stappen motor enabelen en de richting selectecteren. Dat kan eenvoudig door met de output 2 optocouplers te sturen.

De vraag is nu, wat gaat er fout,
  • Draait de tool wisselaar niet naar de juiste positie
  • Draait de tool wisselaar niet ver genoeg terug
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus hij ziet jouw positie sensor langs komen, keert de richting om gedurende 400 msec en stop dan.
Er van uit gaande dat jouw turret dan geblokt staat.
Lijkt me sterk dat je dat niet ergens in een stiekeme setting kunt wijzigen.
Ik zou er een mailtje naar masso aan wagen.
Kan toch niet zo zijn dat die masso alleen precies die turrets kan bedienen. (dat zou toch wel zo'n ernstige beperking zijn op de toepassing dat ik daar zomaar niet in geloof)

Die menuutjes zijn volgens mij alleen maar wizzards om de PLC die dit stuurt mee in te stellen, ergens moet er dus ook nog het eigenlijke resultaat van die instelling zitten.


https://docs.masso.com.au/MASSO_FAQ/tool_changers
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 04 dec 2021 12:46 Zo als ik het verhaal lees
  • Zijn er 2 outputs voor het sturen van de wisselaar
  • Zijn er 4 inputs om te detecteren of de juiste tool gepositioneerd is
  • Is tool wisselaar output 1 actief totdat de betreffende input aangeeft dat de juiste tool in positie staat
  • wordt tool wisselaar output 1 inactief
  • wordt tool wisselaar output 2 400 ms actief. Deze output dient om de tool wisselaar te locken. Voor jou toolwisselaar gebeurt dat door terug te draaien.
Werk je met stappen motoren, dan moet de output de stappen motor enabelen en de richting selectecteren. Dat kan eenvoudig door met de output 2 optocouplers te sturen.

De vraag is nu, wat gaat er fout,
  • Draait de tool wisselaar niet naar de juiste positie
  • Draait de tool wisselaar niet ver genoeg terug
Dit is precies wat ik heb gebouwd en hoe het werkt, alleen op het moment dat de motor werd uitgeschakeld kwam die storing en dus werkte er helemaal niets. Ik heb de toolwisselaar nog nooit zien draaien op commando van het MDI scherm of G-code.
Wat ik wel zag dat alle signalen binnen kwamen op het Input / Output overzichtsscherm, maar daar kun je verder geen commando's geven, je kunt wel een ingang of uitgang inverteren en daardoor iets sturen, zo heb ik steeds de wisselaar bediend, dat werkte. En dan zie je ook de ingangssignalen langskomen op het moment dat een toolpositie passeert.

Ik heb de hele relaissturing uitgeplozen, die zit/zat echt complex in elkaar terwijl dat helemaal niet hoeft, dat ga ik eerst nog wat verder uitwerken en los testen inclusief ontstoring. Ik kan dat helemaal opbouwen buiten de machine en het dan er op bouwen en testen, dat is mijn plan nu.
motor-condensator.jpg
Dit plaatje wat Hugo had gepost is een van de mogelijke schakelingen, maar die werkt dus niet met deze motor, het moet deze zijn:
motor condensator V2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Hier de schakeling die ik nu ga uitproberen:
motor schakeling.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hfjbuis »

Vergeet de blus diodes niet over de spoelen van de relais.

Zou moeten werken, alleen is 400 ms enable tijd misschien te kort om i.c.m. de schakeltijd van het relais, de motor voldoende terug te draaien. Dat is wel oplosbaar.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 04 dec 2021 19:34 Vergeet de blus diodes niet over de spoelen van de relais.

Zou moeten werken, alleen is 400 ms enable tijd misschien te kort om i.c.m. de schakeltijd van het relais, de motor voldoende terug te draaien. Dat is wel oplosbaar.
Blusdiodes zitten in de relais dus dat is niet aan de orde.
Die 400 mS is mogelijk wel een probleem, daarom ben ik ook gestopt met die stappenmotor, maar ik wil het eerst proberen, als het een probleem is kan ik de puls altijd nog verlengen. Ik redeneer nu toch dat als het een probleem zou zijn ik toch niet de enige ben die hier tegen aan loopt.
Als het wel een probleem is dan kan ik op dat moment ook Masso nog vragen om een oplossing, dat zal, zoals al geroepen is hier, best ergens een variabele zijn die te wijzigen is.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

Begrijp ik het goed dat de closed-source macro in de masso slechts 400ms signaal geeft om de wisselaar op slot te zetten (dus van voorwaartste los- en positie beweging) naar omgedraaid voor slechts 400ms om de kop vast te zetten?

Dezelfde wisselaar die ik aanstuurde met de originele DC motor duurt ongeveer 2 seconde voordat hij goed vast zat. Dat gaat dus nooit goed komen binnen 400ms.

Als het closed source blijft (m.a.w je kunt die waarde van 400ms niet aanpassen) dan zou ik voor een arduinootje ertussen gaan. Voorwaartse beweging is rechtstreeks verbonden op je H-brug (of je dir pin van je stepper), maar de omgekeerde richting gaat via een Arduino die de 400ms puls verlengt met een aantal seconde, of als je het heel netjes wilt doen, op basis van gemeten stroom: wanneer de stroom boven een bepaalde waarde komt, kun je ervanuit gaan dat de kop vast is gezet. Zo was het oorspronkelijk systeem dacht ik: gemeten stroom is of de kop vast zit.

Als je wilt kan ik wel een simpele Nano programmeren met een ingang en uitgang, waarbij de ingang dus met x-tijd verlengd wordt op de uitgang.

Ik hoor wel als je hulp nodig hebt.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 09 dec 2021 21:37 Begrijp ik het goed dat de closed-source macro in de masso slechts 400ms signaal geeft om de wisselaar op slot te zetten (dus van voorwaartste los- en positie beweging) naar omgedraaid voor slechts 400ms om de kop vast te zetten?

Dezelfde wisselaar die ik aanstuurde met de originele DC motor duurt ongeveer 2 seconde voordat hij goed vast zat. Dat gaat dus nooit goed komen binnen 400ms.

Als het closed source blijft (m.a.w je kunt die waarde van 400ms niet aanpassen) dan zou ik voor een arduinootje ertussen gaan. Voorwaartse beweging is rechtstreeks verbonden op je H-brug (of je dir pin van je stepper), maar de omgekeerde richting gaat via een Arduino die de 400ms puls verlengt met een aantal seconde, of als je het heel netjes wilt doen, op basis van gemeten stroom: wanneer de stroom boven een bepaalde waarde komt, kun je ervanuit gaan dat de kop vast is gezet. Zo was het oorspronkelijk systeem dacht ik: gemeten stroom is of de kop vast zit.

Als je wilt kan ik wel een simpele Nano programmeren met een ingang en uitgang, waarbij de ingang dus met x-tijd verlengd wordt op de uitgang.

Ik hoor wel als je hulp nodig hebt.
Het initiële probleem was storing bij het uitschakelen van de motor, daar ging de Masso van op tilt.
Ik heb inmiddels de hele motor schakeling opnieuw opgebouwd en even heel snel getest met de motor naast de machine, ik zie nu geen storingen op het beeldscherm, goed teken en reden om verder te gaan. De volgende stap is om de motor weer op zijn plek te zetten, daarvoor moet ik eerst een kabeltje door de hele machine trekken waarbij het stukje door de dwarsslede en de wisselaar het ergste is, maar dat gaat wel lukken, ik heb er nu ook een kabeltje in geprutst voor de stappenmotor. Ik heb toevallig vandaag een paar meter dunne 3 aderige kabel gekocht, ik hoop dat die er in past.
Overigens is de motor die op deze wisselaar zit een AC motor, maar dat zal verder niet zo heel veel verschil maken denk ik.

Als blijkt dat de puls van 400 mS (volgens Masso) te kort is dan kan ik die inderdaad met een timertje wel verlengen, maar als dat zo blijkt te ijn dan wil ik als eerste Masso dit probleem voorleggen, ik ben van mening dat die puls verlengen ook door hun, of via een aanwijzing van hun, heel simpel verlengd kan worden.

Tot nu toe lukte het niet om de wisselaar te testen omdat op het moment dat de wisselaar aangestuurd zou moeten worden de Masso werd gestoord, ik heb het dus nog nooit volledig zien werken, wat wel lukte was in het -in en -uitgangs menu de signalen te toggelen en daarmee de wisselaar in beweging te brengen, maar na een M6 Tx commando in de MDI een wisseling te initiëren is nog nooit gelukt.

Een groter probleem voor mij is dat het momenteel stervenskoud is in die onverwarmde hal waar ook nog de grote roldeur de hele dag van openstaat.
Meestal is vrijdag een uitzondering, dan is die deur meestal de hele dag dicht, evenals zaterdag en zondag natuurlijk. Wellicht is het dus dan net ietsje minder koud en lukt het om het geheel weer werkend te maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de motor en nieuwe bedrading op de de machine gebibberd, vooral het soldeerwerk was een uitdaging. Het stoorde nog steeds, wel minder maar ik heb een paar keer gehad dat de muis bevroren was, dus het moest beter. Na het plaatsen van een paar condensatoren over de motorleidingen was de storing niet meer zichtbaar, of dit voldoende is zal in de praktijk blijken, voorlopig lijkt het goed te zijn.
Om de een of andere reden werkt de nood-uit knop niet meer, ik heb geen enkel idee waarom maar ik vond het welletjes, heb de boel uitgezet en zie verder in de week wel weer.
Ik heb ook gezien dat de toolwisselaar soms niet in beweging komt, wederom geen idee waarom, als ik de kop dan een duwtje geef beweegt het weer wel, kennelijk loopt er iets te zwaar of zo.
Idem voor de BLDC spindelmotor, als ik die start op 3000 rpm stopt die na enkele seconden bij vooruit draaien en na ietsje langer bij achteruit draaien. Na dit enkele keren gedaan te hebben gaat als eerste het achteruit draaien weer altijd goed, na nog een paar keer proberen werkt ook vooruit draaien weer helemaal goed. Nou ja, helemaal goed..... ik zie met regelmaat een lichte instabiliteit in het toerental, geen enkel idee waar dit aan zou kunnen liggen, ik heb er ook nog verder niet naar gekeken.
Plaats reactie