afstandsbediening - CNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

afstandsbediening - CNC

Bericht door keesfrees »

nav :
Bedieningskast http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=12204
en :
pendant - bestand selecteren http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t=11844&
bedacht ik me dat een numeriek toetsenbordje een mogelijke vervanging zou kunnen zijn van m'n pendant zoals op m'n oude besturing

11203 Afbeelding

op EdingCNC, maar zou ook voor andere besturingen zou kunnen werken,
( vandaar dat ik het in de algemene groep zet )
de knoppen krijgen dan andere functies

het enige wat dan mist is een scherm, dat zou een klein scherm kunnen zijn die ik bv op de brug monteer, maar dan wel 2, aan elk uiteinde 1
of een groot scherm aan de muur, of een projector . . .

nog een kleine toelichting, voor zo ver dat al niet in het andere aangehaalde "draadje" staat
meestal staat de pendant in een houder op een verplaatsbaar statief, soms pak ik 'm er uit om een nulpunt in te stellen, dan loop ik met het kastje naar de betreffende plek op de tafel
dat is ook mijn punt, cq het verschil in werken, horlogekasten <-> of platen 2x3m

nu ik nog eens kijk zie ik dat er wel minder knoppen op zitten, 20 ipv 30
maar zou toch moeten kunnen, met wat slimme dubbelfuncties, veelal gebruik ik maar een paar dingen

iemand nav deze ideeën-storm nog een goed ingeving ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik had, "vroeger" een Pendant op mijn Beagle.. het enige wat ik daarmee kon was Joggen met het handwiel.. voor meer dan dat gebruik ik een Pendant normaliter ook niet..

Pas was er ook de vraag of je de hele console niet op een Pendant kon monteren, en zo mee de machine in kon nemen.. dit, omdat het een grote machine was.. met de "console" in het kantoor ernaast.. :lol:

wat iedereen met een Pendant wil kunnen.. ik denk dat dat ook sterk afhankelijk is van wat men zelf met de machine kan en hoe groot de machine is.. :mrgreen: .. Vroeger.. had ik dus een Pendant aan mijn Beagle.. nu?.. Nee hoor.. en die komt er ook niet meer op ook denk ik.. op de draaibanken dan?.. ook niet..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door hainjedaf »

http://www.aliexpress.com/store/product ... 49382.html

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... t&_sacat=0

Die dingen schijnen 'automatisch' met linuxcnc te werken. Voor Mach3 is er een DLL.
EdingCNC weet ik niet.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vroeger noemden ze een pendant een elektronisch handwiel. Het was dus ook niet meer dan dat.
As kiezen (XYZ4) increment kiezen (0.001-0.01-0.1) nee niet 0,1 ;-) .
En aan je wieltje draaien.
In die kast van Arie zit een loshangend handwiel alleen maar in de weg, dus die integreer je in de kast, lijkt me nogal logisch als je hele bereik binnen armlengte ligt.

Maar als je 2x3 meter wilt, kan ik me voorstellen dat je meer wilt.
Maar als je b.v assen wilt kunnen nullen, wil ik er ook een waarde in kunnen geven ( ik moet meestal -5 of 5 ingeven omdat ik met een kantentaster van 10mm werk

Een speciaal toestenbord maken met standaard usb interface (HID) is redelijk te doen. Dan kun je alle toestkombinaties van je toetsenbord simuleren. Om ook over die HID interface een beeldscherm (4 regeltjes LCD) aan te sturen, zal best mogelijk zijn, maar dat moet ergens uit de besturingssoftware gevoed worden. Dan lijkt me dat extra scherm simpeler.

Vroeger sloopte ik gewoon een toestenbord en soldeerde daar m'n schakelaartjes aan vast. Keyboard definitie er aan vastknopen en klaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door hainjedaf »

Ik mis op dat ding de draaischakelaars voor Voeding, IJlgang en Spindelsnelheid...
Dat horen toch gewoon rechtstreekse knoppen te zijn?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Ik mis op dat ding de draaischakelaars voor Voeding, IJlgang en Spindelsnelheid...
Dat horen toch gewoon rechtstreekse knoppen te zijn?
Kijk dat bedoel ik nou.
Zoveel gebruikers zoveel wensen. Arie doet gewoon de groene knop heien, dus die zal die extra knoppen niet nodig hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door ludo »

chinees pokkeding,
ik heb er een via USB ,mach3 komt soms onverwacht tot stilstand en een kennis van mij heeft zo'n draadloos ding ,was heel snel kapot.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door javanree »

Ik heb bewust de versie met kabel gekocht en die bevalt mij prima (WiFi achtige dingen vertrouw ik niet voor kritische zaken als dit) ; de PC die bij mijn freesbankje hoort staat er niet pal naast. Daarnaast vind ik joggen met een wieltje vele malen fijner dan met een toets, maar dat is persoonlijk.

Straks bij de draaibank komen er op de kast maar 2 knoppen : grote rode paddestoel en aan-uit draaischakelaar. Pendant voor het werk aan de machine (tools inmeten, werkstuk nulpunt vastleggen) en de PC kan op enkele meters afstand komen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door DaBit »

Ik vind die XHC HB-04 (dat 'chinees pokkeding' dus) een verdraaid bruikbaar ding voor het geld. Handwieltje met 100 stapjes, draaischakelaar voor askeuze (en spindel/voeding override), 18 vrij programmeerbare knoppen, display waar de coordinaten in staan.
Ideaal voor iedereen zal het nooit wezen, maar het is toch zodanig bruikbaar dat ik niet de behoefte heb om zelf wat te prutsen. Ik moet eigenlijk al 6 maanden een paar aparte ijlgang/voeding override potmetertjes maken voor op de machine, maar blijkbaar is de behoefte niet groot genoeg.

Eding heeft 'm ook trouwens. Geen idee of die behalve het EdingCNC logootje en de prijs nog anders is dan de 'gewone'.

Voor de Compact8 heb ik trouwens 2 losse handwieltjes in de planning. Eentje voor X, eentje voor Z.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door keesfrees »

mijn "probleem" zal velen hier wat onwerkelijk over komen
het is maar net wat voor soort CNC-werk je/men doet
en wat je gewent bent
en je waardeert dingen pas als je het niet meer hebt, omgekeerd mis je niet als je het niet kent

de oude (20jr) pendant werkt voor mijn werk uitstekend
ik noemde het in de titel met opzet "afstandsbediening" ipv "pendant", het is allebei maar een naam, pendant betekent iets als "hanger", zoals aan een (sier-)ketting
maw, typisch een geval van een term waar vele invullingen voor zijn en een ieder z'n eigen voorstelling bij heeft

uit in openingspost aangehaald draadje :
keesfrees schreef:de (voor mij) belangrijkste functie zie ik niet op vele pendants, nl. :
het uit te voeren bestand kiezen . .
verder
DaBit schreef: Eding heeft 'm ook trouwens. Geen idee of die behalve het EdingCNC logootje en de prijs nog anders is dan de 'gewone'.
heeft ook geen bestandskeuze
Bert vertelde me op de CNC-dag da-tie er 1 verkocht had
ik kon 'm trouwens niet meer vinden op z'n site (wel via je link)
javanree schreef:Ik heb bewust de versie met kabel gekocht
kabel, ja ook mijn voorkeur, betrouwbaar, geen gedoe met batterijen
hainjedaf schreef:Ik mis op dat ding de draaischakelaars voor Voeding, IJlgang en Spindelsnelheid...
Dat horen toch gewoon rechtstreekse knoppen te zijn?
voor mijn gebruik zelden of nooit nodig

al met al heb ik nog eens mijn wensen overwogen

- gcode bestand oproepen
toetsenbord/muis/monitor op een verrijdbare console
beetje lomp en niet stofdicht
en beslist minder handig,

- nul punt instellen
in mijn geval alleen XenY, Z is bij mij altijd vast
kan ik met camera doen, dan hoe ik er helemaal niet naar toe :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door DaBit »

Als je nooit aan de machine zelf hoeft te werken is die camera (en eventueel 2 lijnlasertjes om een kruis te projecteren op het hart van je frees) misschien nog zo'n gek plan nog niet.

Kweenie, ik zou toch eens een tablet met remote-control software (een of ander smaakje VNC) proberen. Waarschijnlijk heb je liggen wat er voor nodig is en zo niet dan heeft de buurjongen het wel. Kost je behalve een uurtje of 2-3 van je tijd niks (jaja, in de IT gaat alles automatisch, maar niks vanzelf)

Doet dat wat je wil dan kun je die oplossing mooier maken. Touchscreen aan de machine hangen (niemand heeft ooit gezegd dat er geen 2 monitoren op een CNC-machine mogen hangen), degelijkere tablet, tablet+numeriek toetsenbordje, whatever.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een "hele grote" machine hebt, dan zou een tweede Mepscherm, met een klavier eronder in een handzaam kastje een handig ding kunnen zijn.. kan het niet testen.. mijn schuur is nog niet eens groot genoeg om een dergelijke oplossing te rechtvaardigen.. :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: afstandsbediening - CNC

Bericht door javanree »

hainjedaf schreef:Ik mis op dat ding de draaischakelaars voor Voeding, IJlgang en Spindelsnelheid...
Dat horen toch gewoon rechtstreekse knoppen te zijn?
Op de XHC-04 zit er een draaischakelaar, als je die in F zet kun je met jogwheel voeding verhogen/verlagen, in S de spindle speed. Alleen ijlgang is er standaard niet, maar dat valt voor een slimme jongen vast te programmeren...

In de praktijk werkt dat prima, want tijdens een auto run heb je de X-, Y- en Z-opties toch niet nodig.
Plaats reactie