Wie kan mij helpen?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wamasports

Wie kan mij helpen?

Bericht door wamasports »

Ik zal me ten eerste even voorstellen ben Martijn Wanders eigenaar van WaMa Sports & Hobby. Ik heb een winkel in dartsartikelen stuntvliegers en sportprijzen, en heb vorige week eindelijk mijn CNC machine binnen gekregen ik heb hem besteld bj Heinz CNC Techinik in duitsland. Het gaat om de Fräsmaschine HIGH-Z S-400 ik heb der ook extra opties bij gedaan zoals 3d modellen maken enzo. Verder wil ik de machine gaan gebruiken voor het graveren van plaatjes voor in bekers/sportprijzen alleen nu komt het : ik ben nu aan het testen geweest maar ik ben naar een paar dingen opzoek:

1. goede tekensoftware waarmee ik mijn ontwerpen kan maken voor het freezen en graveren.
Op dit moment gebruik ik corell draw 7.0 en heb ik win pc - nc economie editie erbij gelevert gekregen.
2. mensen met kennis hiervan die mij eventueel tips kunnen geven hoe ik bijvoorbeeld het graveren in plaatjes het beste kan doen.

Verder zijn alle ideeen en hulp welkom het freezen heb ik wel al een beetje onder de knie maar zoek gewoon via deze weg wat hulp voor de programmatuur en tips.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Met vriendelijke groeten

Martijn Wanders
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door ed kaandorp »

Hallo,
Wij hebben een high Z 1000 en bevalt prima.
Iedereen heeft gelukkig zijn eigen werkwijze maar de mijne is:
Ik teken in autocad en importeer het in artcam. Ik kan hier bijna alles mee maken op een simpele manier.
Ik ben niet kapot van coreldraw maar dat komt mischien omdat ik acad gewend ben (maak ook bouwkundige tekeningen). Wat ik zelf belangerijk vind is om alle freesbanen,contouren enz, in verschillende Layers (kleuren) te tekenen zodat je ze makkelijk herkend en/of uit kunt schakelen bij het maken van je G-code(cnc taal)
Deze moet je ook gebruiken in artcam (of ander programma) want deze kun je heel makkelijk in / uit schakelen in winpc. Ik teken bv altijd zelf eerst de buiten contouren van het werkstuk om het x-y nulpunt te kunnen bepalen. deze gebruik je echter niet om te frezen dus druk je deze layer uit.
Volgens mij kun je in artcam zelf ook heel makkelijk texten (en tekeningen) maken zonder acad of een ander teken programma. Ik vind het zelf alleen niet lekker werken daarom acad maar dat zal je zelf moeten ontdekken. Voordat je je eerste produkt (naamplaatje)kan verkopen ben je veeeeele uren verder en materialen kwijt maar het betaalt zich wel terug(denk?)
Succes en gr Ed
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door audiomanics »

ed kaandorp schreef:Wij hebben een high Z 1000 en bevalt prima.
Volgens mij kun je in artcam zelf ook heel makkelijk texten (en tekeningen)
ArtCam is redelijk intuitief. Als er wat te frezen valt teken ik het in 99% van de gevallen rechtstreeks in ArtCam. Dat gaat echt snel en goed. En zeker eenvoudige dingen als naamplaatjes. Textje intikken, Fontje kiezen, Grootte instellen en neerzetten waar je het hebben wil. Eventueel een vectorbestand toevoegen uit een bibliotheek, als het om afwijkende vormen en figuren gaat.
Heb je vragen over ArtCam? gooi ze op het forum.. Als ik het lees, kan ik waarschijnlijk wel een antwoord geven of in ieder geval een duw in de goede richting geven.

@ Ed : Grappig dat ik voor een kennis van me in het verleden een ArtCam postprocessor heb geschreven voor een High-Z 1000 machine.. Werkt perfect.. Hebben jullie je postprocessor zelf geschreven of een uit de lijst gevonden die het best in de buurt komt?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door ed kaandorp »

Hallo Kees,
Heb met een simpele tekening de hele lijst afgewerkt en gekeken wat voor ons de beste G-code opleverde. Gekeken naar bv cirkels, niet trapsgewijs maar met stralen/diameters. Er kwam bij mij de Tekcel V series uitrollen en werkt perfect maar winpc Eco. liep soms vast. In het kladblok het bestand openen en een voor winpc blijkbaar vreemd commando even verwijderen en klaar is Kees! (weet effe niet welk)
gr Ed
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door audiomanics »

Als je interesse hebt wil ik die postprocessor wel eens posten hoor..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door ed kaandorp »

Kan natuurlijk nooit kwaad, zal hem wel even proberen.
Heb alleen geen ervaring met posten waar moet ik het bestand dan downloaden?
BVD Ed
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door audiomanics »

stuur mij in een pb-tje even je email-adres, waar je het wil ontvangen.. stuur ik je het op..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie