Kop van draaibank

Moderator: Moderators

Plaats reactie
giljom
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2016 10:50

Kop van draaibank

Bericht door giljom »

Ik heb op mijn draaibank een kop staan van 250 met drie klauwen, als ik tussen de klauwen een hardmetalen pen steek van 12 d , en die 150 mm uitsteekt, als ik dan met de kop ronddraai en ik meet met de klok dan heb ik 4 honderdste verschil, is dat nog aanvaardbaar, of kan ik die eventueel uitslijpen tot de drie klauwen juist zijn, of is dat af te raden, graag uw mening
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Kop van draaibank

Bericht door fcnh »

Veel weet ik niet van draaien, maar wel dat een universele klauwplaat niet mooi centert. Dan moet je tussen de centerpunten draaien, of met zachte klauwen werken en deze uitdraaien of een klauwplaat gebruiken waarvan je de klauwen afzonderlijk kan aandraaien zodat je het stuk kan uitcenteren. Of 0,04mm ok is weet ik niet, mijn gevoel zegt van wel.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kop van draaibank

Bericht door spinningwheels »

Als je alle bewerkingen in een opspanning kunt maken dan maakt het niets uit, al zou het ding een paar mm slingeren.

Vaak word zo,n drieklauw veel te strak aangezet, en dan is zo,n ding niet zuiver meer.
Heb je ook al eens gemeten met verschillende diameters materiaal erin?
Wij je zuiverder dan moet je aan een onafhankelijke vierklauw.
Of zoals eerder gemeld zachte bekken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kop van draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou de norm specs er op na moeten kijken, maar voor een nieuwe machine is dit volgens mij nog steeds geen slechte score. Dus als we het hier over een gebruikte bank hebben lijkt het me prachtig.
Dat valt onder schlessinger normen:
http://alexandria.tue.nl/repository/books/431471.pdf Wekiswaar tamelijk bejaard, maar de meeste normen worden nog steeds gebruikt.

Bij een drie-klauw moet je trouwens wel bij het -0- teken de sleutel er in steken wanneer je nauwkeurig wilt vastdraaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie