Omron Servomotor kapot ?

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Damocles »

De kans dat alle motoren kapot zijn is wel klein, niet? Een servo drive die verkeerd ingesteld staat kan heel vreemde dingen gaan doen. Ben je zeker van de parameters? Bvb. de stroom lus P en I en de encoder parameters, UVW richting, etc etc?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

De parameters en alle aansluitingen kunnen niet verkeerd staan aangezien de vorige motor in de video werkte met diezelfde parameters en aansluitingen.Ook moest de motor verkeerd aangesloten zijn zou ik een foutmelding moeten krijgen en die krijg ik niet.Alleen pas nadat ik de motor heb proberen laten lopen in jog modus.
Ik heb alle parameters nogmaals nagekeken en sommigen dingen veranderd en weer geprobeerd.
De motoren zijn goedkoop aangekocht ,en ze worden ook met een reden verkocht.Waarschijnlijk omdat omron geen stukken levert voor herstellingen,en omdat ze ondertussen al 15jaar oud zijn.Ik heb Omron zelf nogmaals gecontacteerd om na te vragen wat foutcode A70 betekend,aangezien ik nergens in de manual deze code krijg teruggevonden.De kabels zijn nieuw ,de parameter unit is nieuw alleen de driver is gebruikt maar hier lijkt mij niets mis mee te zijn.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door skillalot »

Kabels nieuw wil niet zeggen dat kabels goed zijn...
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Net van omron antwoord gekregen ivm de error code A70, dit zou gaan om een overload error.Dit krijg ik nadat de motor een kwartslag rondgaat en dan vervolgens een aantal seconden blijft stil staan. Iemand nog een idee? Toch parameters verkeerd of encoder kapot?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Damocles »

Als de motor met de hand niet rond te draaien is wanneer deze niet aangeloten is dan is de kans groot dat dit toch mechanisch is volgens mij. Maar niet de encoder denk ik. Zo stevig zijn die dingen niet, mocht daar een uitlijn probleem zijn of zo denk ik dat de motor die gewoon aan gort zou trekken.
De stroom begrenzing staat toevallig niet extreem laag? Als de motor enabled, kan je deze dan nog met de hand verdraaien?

Ik weet natuurlijk niet wat je er voor betaald hebt, maar ik zou sterk overwegen gewoon alles terug te geven en geld terug te vragen. Toch als je zeker bent dat het niet aan de parameters ligt. Het is niet omdat het met motor A werkt, dat motor B ook moet werken. Er moeten maar 2 fases verwisseld zijn of de encoder richting of ... Die error codes zijn ook niet altijd eenduidig. Als de 1e motor heel fel zoemde zou ik toch eens proberen de P en I van de stroom lus naar beneden te halen en op een heel lage waarde zetten. Wat is de waarde nu en het bereik/default?
Ik heb wel eens een drive gezien die zijn default P waarde voor de stroomlus op maximum had staan --> overload error.
Zou best kunnen dat er 2 problemen zijn, een mechanisch (rotte lagers oid?) en verkeerde parameters?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door skillalot »

Heb je toevallig de wikkelingen al eens doorgemeten? :roll:
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb van de mensen van Omron ook een handleiding doorgekregen .Deze blijkt ook anders te zijn dan diegene die ik had.Net nog eens alle parameters opnieuw ingegeven en met de nieuwe motor gaat hij nu wel. ;-)
Wat ik totaal vergeten was is als sommige parameters veranderd worden dat de servo driver volledig uitgeschakeld moet worden eer deze veranderen.
Bedankt allemaal ,het waren dus de parameters die niet juist stonden. :oops:
Plaats reactie