Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Moderator: Moderators

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Goedenavond heren

Ik moet voor m'n opleiding een kleine case schrijven die ik op een examen moet verdedigen tegenover de docent. Het moet in 5 tot 10 min besproken worden waarbij er tevens vragen worden gesteld.

Het onderwerp waarvoor ik gekozen heb is afstandsmeting voor een cnc-machine.
Niet onbelangrijk: het is een houtbewerkingsmachine, maar toch wordt er een "degelijke" herhaalbaarheid en nauwkeurigheid verwacht.

Wat moet ik bespreken in m'n case: De glaslinealen, de controller en de sturing.

Opgelegde aandachtspunten zijn:
o Werkingstemperatuur tussen 5° en +30°C
o Gewenste nauwkeurigheid: ±0,01mm
o Zeer goede herhaalbaarheid, <0,01mm
o Betrouwbare werking
o Beperkt budget
o Totale afstand 1000mm
o Stof en vuil van houtafval
o Aansluiting op controller: 4 tot 20mA, 1…5VDC, RS232 of RS485

Niet dat ik lui ben, maar ik ben al even aan het googlen en het is me allemaal niet zo duidelijk hoe en wat te gebruiken. Op het forum heb ik al wel EdingCNC, LinuxCNC en Mach gezien.

Het eerste dat in me opkwam waren glaslinealen van bij HBM en dan een controller à la Mach (of zoiets)?
Maar dan moet ik nog een sturing hebben en tevens aan al de documentatie zien te geraken.

Kunnen jullie me er een beetje mee helpen? Wie heeft er ervaring mee en heeft er bijvoorbeeld al al die aspecten overlopen in z'n zelfbouwmachine, ...

Met vriendelijke groeten
Giel
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Breaker »

Ik denk dat je vraag een beetje te theoretisch is voor de meesten hier op het forum.
Bij een verwerkingstemperatuur van 5 tot 30°C en de bijbehorende luchtvochtigheid zal hout vele honderdsten krimpen/uitzetten. Houtbewerkingen zijn daarom normaal ongeveer het tienvoudige qua tolerantie en dat is makkelijk te doen zonder closed loop systemen.

Met een beperkt budget zou ik zeggen: Meet het soms na met een schuifmaat.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:Bij een verwerkingstemperatuur van 5 tot 30°C en de bijbehorende luchtvochtigheid zal hout vele honderdsten krimpen/uitzetten.Houtbewerkingen zijn daarom normaal ongeveer het tienvoudige qua tolerantie en dat is makkelijk te doen zonder closed loop systemen.
Om een case te verdedigen is dat eigenlijk nog niet zo erg, je kunt ook verdedigen dat iets niet practisch / haalbaar is. Dat toont ook een bepaalde kennis aan. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Idd Hugo,

De echt theoretische aspecten kunnen we buiten beschouwing laten. Ik zou eigenlijk gewoon controllers moeten vinden met de beschreven specificaties en hiervan de nodige documentatie. Die vind ik niet zo makkelijk tot nu toe.

Dat hout normaal maar bewerkt wordt tot op een tiende weet ik, het verbaasde me ook dat het zo nauwkeurig moest zijn.

Vriendelijke groet,
Giel
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Leeuwinga »

Hier heb je de populaire Siemens besturing in de echte wereld:
http://www.industry.siemens.nl/automati ... fault.aspx#
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

In het topic van Tommy zijn er exact dezelfde eisen gesteld, spijtig genoeg wordt ik er niet zoveel wijzer uit: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... bm#p130894

Heeft er iemand contact met hem of de situatie opgevolgd?

Groeten
Giel
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Breaker »

Verdacht veel overeenkomsten... Vraag eens na bij je docent of die een Tomy Y. uit het vorige opleidingsjaar kent. :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door DaBit »

Mijn machine werkt met glaslinealen voor de afstandsmeting en LinuxCNC als sturing.

Wat heb je nu voorgeschreven gekregen om mee te nemen, en wat is eigen inbreng / interpretatie? Afstand meten kun je direct doen met een lineair meetinstrument, maar ook indirect zoals je auto het doet door te tellen hoe vaak de wielen rond zijn geweest. Bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

@Dabit

Zoiets als jij voorstelt is perfect, een sturing van bijvoorbeeld Linuxcnc in samenwerking met een bepaalde controller (weet niet exact meer wat je hiervoor gebruikt) en dan de glaslinealen.

ik moet deze drie zaken bespreken, hoe zijn ze op elkaar ingesteld en welke signalen gebruiken ze om hun samenwerking te waarborgen? TTL, 1-5V Dc, ..;
Welke aansluitpoorten? Serieële poorten (RS232) of parallele poorten?

Kortom, ik heb documentatie nodig waarmee ik de zaak kan uitleggen/verdedigen aan m'n docent.

Moest iemand problemen hebben met de vraagstelling, dit is de omschrijving die ik kreeg:

"o Verantwoording waarom deze meting en niet die van die andere fabrikant of een ander meetprincipe
o 5min tekst met documentatie fabrikant, eventueel prijs
o Vermeld de gemeten eenheden en werking van het meetprincipe
o Bespreek parameters van de meting: nauwkeurigheid, herhaalbaarheid, lineariteit, ..
o Hoe aansluiten, eventueel elektronisch ontwerp rond sensor uitwerken

Afstandsmeting voor CNC
Een fabrikant van houtbewerkingsmachines zoekt een nauwkeurige en betaalbare afstandsmeting om te gebruiken op z’n CNC’s. De gemeten afstand wordt gebruikt om de controller en de XY-sturing op de juiste stand te positioneren. De controller heeft verschillende soorten ingangspoorten om de sensor binnen te lezen, waaronder 4 tot 20mA, 1…5VDC, RS232 of RS485."



Vriendelijke groet
Giel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door DaBit »

Welke fabrikanten lineaire meetsystemen leveren kun je wel googelen.
Wat die vervolgens aan elektrische interfaces bieden en hoe resistent tegen vervuiling de diverse opties zijn kun je in de databladen vinden.

Daar zou ik eens mee beginnen. Dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat er nog enig overleg met machinefabrikant of docent nodig is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

DaBit schreef:Welke fabrikanten lineaire meetsystemen leveren kun je wel googelen.
Wat die vervolgens aan elektrische interfaces bieden en hoe resistent tegen vervuiling de diverse opties zijn kun je in de databladen vinden.

Daar zou ik eens mee beginnen. Dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat er nog enig overleg met machinefabrikant of docent nodig is.
Bart

Daar zal ik eens mee beginnen dan. overleg met de docent is niet mogelijk omwille van het feit dat het een zelfstandig voor te bereiden examentaak is zonder inbreng van de docent.

ik ga eens googlen bij heidenhain en sino.

Groeten
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door DaBit »

Ik blijf wat vaagjes met de algemene antwoorden want het is jouw studieopdracht en brokjes kennis vergaren, filteren en combineren vind ik een belangrijke vaardigheid. Dat betekent niet dat ik je geen antwoord geef op je vragen; concrete vragen krijgen een concreet antwoord.

Maar ik hou het erop dat ik gelukkig niet weet wat de beoordelingscriteria zijn en waarom de vraagstelling is zoals die is, want ze maken het je met de gegeven informatie wel lastig. Nu is het ook wederom jouw taak om erachter te komen waarom dat zo is.

Als het je helpt ben je overigens welkom in mijn hobbyhok voor een crashcourse servosystemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Zo'n crashcourse servosystemen lijkt me zalig interessant! Zonde dat ik er de tijd niet voor ga hebben om een dagje vrij temaken (denk ik).
je mentaliteit van de concrete vragen kan ik wel ergens appreciëren, het is tenslotte belangrijke en interessante kennis voor me.

Groeten
Giel
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Goedenavond,

Vanaf 18 of 19 januari zal ik terug vragen stellen. Momenteel lig ik even stil door andere examens.
Vraagje aan de moderatoren om het topic dus nog even geopend te houden aub.

Vriendelijke groet
Giel Knippenberg
Plaats reactie