Aarde

Moderator: Moderators

tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Aarde

Bericht door tweety »

Moet ik nu wel of niet de min van mijn voeding aan aarde leggen ?
Mijn CNC controller heeft een geschakelde voeding, de kabelmantels hebben aarde,
en de machine ligt aan de min (voor de tool sensor).
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aarde

Bericht door Breaker »

Er zijn verschillende ideeën over, mijn idee is dat het niet nodig is:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=13452
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Aarde

Bericht door Muis »

Daar is de " min" niet voor bedoeld ik zou het niet doen. Als je een geschakelde voeding gebruikt zit er meestal een aarde aansluiting op deze moet wel aan de aarde. Naar mijn idee trek je juist storing signalen naar binnen in de electronica als je de min aan de aarde knoopt.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aarde

Bericht door DaBit »

als de machine al aan de min hangt, dan is het toch al aan elkaar geknoopt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aarde

Bericht door Bjornski1976 »

Meet eens de weerstand tussen min en aarde van je voeding. Het kan goed wezen dat inwendig de min al aan aarde geknoopt zit, lijkt me niet waarschijnlijk.
Als ze aan elkaar zitten is er niets aan de hand en zou je het zo kunnen laten.
Als het niet zo is dan is het in mijn optiek is het niet juist om je gehele machine continue aan de min te hangen. Hierdoor kan een potentieel ontstaan tussen (werkelijk) aarde en min. En als jij dan je machinetje aanrraakt ben jij de gene die het stroom kringetje maakt en waardoor stroom gaat lopen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Aarde

Bericht door Muis »

DaBit schreef:als de machine al aan de min hangt, dan is het toch al aan elkaar geknoopt?
DaBit, ik ga niet met jou in discussie daar in schiet mijn kennis te kort, maar als de je de min aan de aarde hangt hou je toch de poort voor storingen open zeker als de aarde niet 100% is? Of zit ik daar geheel mis.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aarde

Bericht door benkr »

Verwarring, verwarring.
De regelgeving over elektrische veiligheid (o.a. NEN3140) eist dat alle metalen delen geaard zijn, hier kom je dus niet onderuit, altijd doen, is voor de veiligheid van jezelf.
Wil je toolsetter werken, maar ook om andere redenen is het aan te bevelen om de min van de voeding ergens aan diezelfde aarde te knopen, dit voorkomt een hoop problemen. Hier is de toolsetter al genoemd, maar ook communicatie kan slechter werken wanneer de voeding 'zweeft', het gaat te ver om dit hier verder uit te diepen met het waarom maar ik spreek uit ervaring, vorige week nog meegemaakt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aarde

Bericht door Ballegooijen »

Heb ik nog een aanvullende vraag: Als je 1 voeding hebt van 5 volt en 1 voeding van b.v. 12 of 24 volt, kun je dan beide "minnen" aan aarde hangen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aarde

Bericht door benkr »

Ja, en doe dat bij voorkeur op één centraal punt.
Ga vandaar ook met aparte draden naar tenminste alle ''grote'' verbruikers zoals motordrivers etc.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aarde

Bericht door keesfrees »

Dit is een lastig onderwerp waar bij vaak er van alles bij en ook door elkaar gehaald wordt, zoals zo vaak met technische termen.
benkr schreef:De regelgeving over elektrische veiligheid (o.a. NEN3140)
Natuurwetten gaan boven de regels :-/
Ik bedoel, altijd gezond verstand blijven gebruiken.
benkr schreef:eist dat alle metalen delen geaard zijn
Ik zou de potentiaal vereffening voorop willen stellen, dan kan er in badkamer (bv) al niets mis gaan, denk aan het vogeltje op de bovenleiding.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aarde

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef:.....dan kan er in badkamer (bv) al niets mis gaan, denk aan het vogeltje op de bovenleiding.
Moet dat vogeltje in bad dan? ;-)
hobbyfrees
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 nov 2011 15:29
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Aarde

Bericht door hobbyfrees »

Probleem is aardlussen. Deze moet je voorkomen anders krijg je de raarste effecten. Dus geen min aan aarde knopen. Krijg je een aardlus.


Kort uitgelegd. Aarde van alle 220v aan elkaar knopen. Het liefst centraal op 1 punt. De kast ook mee aarden. Beschermingmantels aan 1 kant aarden. Dit is dezelfe weer dezelfde aarde van de 220. Beschermingsmantel andere kant afknippen aan het uiteinde.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Aarde

Bericht door tweety »

Wow, veel reacties, ik heb al een paar uur op het Internet gezocht en op electronica forums,
eigenlijk is er er veel verdeeldheid en niet een eenduidige conclusie.
Deze vind ik hier eigenlijk ook niet. Ik zal de min toch maar niet aan aarde leggen,
maar ik vind het toch vervelend dat mijn gehele aluminum machine niet geaard is zo.
maar ik wil toch mijn tool sensor kunnen blijven gebruiken.
Ik zal er eens over nadenken om anders via een opto verbinding de tool sensor te gaan gebruiken als dat zo kan,
dan kan hoef ik de min van de controller niet te gebruiken.
In iedergeval iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aarde

Bericht door Breaker »

Ok, het is wat duidelijker. Je machine hangt nu aan de min maar niet aan de aarde en de reden is de toolsetter. Begrijp ik dat goed?

De machine aan de aarde leggen zou ik zeker wel doen voor de veiligheid. De machine aan de min leggen hoeft niet/kan wel/moet wel (zie reakties).

Mijn idee: De toolsensor krijgt geïsoleerd 5V, er gaat pas een stroom lopen als de tool de sensor raakt. Ok, meest netjes is als die stroom terug loopt naar de min van dezelfde voeding, maar als die stroom nu naar de aarde loopt is er ook een stroom en werkt de toolsensor toch ook goed? Is het alleen geen gesloten circuit maar een kleine lekstroom geworden. De voeding heeft daar geen last van en het lijkt me sterk dat een aardlekstroomschakelaar er moeite mee heeft. Ik zou de aarding er in ieder geval niet voor opgeven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie