Welke software gebruik je?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Welke software gebruik je?

Bericht door JackBerkhout »

Ik ben eigenlijk op zoek naar (alround?) software, vooral voor 2,5d, voor plaat bewerking (robotics hobby), frontplaten maken, en ook graveren. Echt 3D werk doe ik (nog) niet.
Ik overweeg VCarve (Desktop) aan te schaffen. Maar is dat wel geschikt daarvoor, of kan ik beter iets anders gebruiken? De teken software moet intersecties tussen cirkels en lijnen kunnen doorknippen, om zo contouren aan te passen (inkepingen of platte kanten aan cirkels). Ik heb ook wel eens verzonken gaatjes gezien die met slechts 1 freesje gemaakt werden (veel cirkeltjes in trapvorm), ook heel handig (geen idee of VCarve zoiets kan).
De software moet natuurlijk ook niet duizenden euro's gaan kosten, want het is voor de hobbie.

Daarom een interesante vraag: Welke software gebruik je en waarom? Of gebruik je meerdere programma's om dat te kunnen doen wat je wilt, en welke?
Suggesties die ik tegenkom (misschien zijn sommige te duur, andere te beperkt?):
- ArtCam
- Autodesk
- Cambam
- Mastercam
- Solidworks
- VCarve

Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door Ballegooijen »

Jack,
Ik gebruik Fusion360.
Ook ik ben een beginner en wist niet waar te beginnen. Na diverse pakketten te hebben uitgeprobeerd ben ik blijven hangen op F360 Ik weet niet of er alles mee kan maar in ieder geval wel veel. Ik heb alle mogelijkheden nog lang niet ontdekt. Het is gratis te gebruiken, minimaal voor 1 jaar, dus zou ik zeker eens naar kijken.
Nog even een kleine aanvulling, het heeft zowel CAD als CAM aan boord en dat vindt ik wel handig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door Bjornski1976 »

Gebruik zelf Autodesk Inventor 2016. Hierin zit een CAM module en werkt erg goed. Fusion 360 is nog uitgebreider met CAM mogelijkheden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door JackBerkhout »

Ha, dit zijn mooie uitgebreide reacties, dit ga ik zeker eerst bekijken!
Dan laat ik nog weten wat het gaat worden.
Veel YouTube filmpjes bekijken van deze programma's... 8)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door audiomanics »

Ik werk al jaaaaren met ArtCam, daar doe ik echt alles mee, zelfs tekeningen maken voor heel andere programma's (zoals voor mijn laser of snijplotter)
Zeker de wat oudere versies (voor dat het overgenomen werd door Autodesk, een jaar geleden) zijn heel intuitief

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door jimbo »

Dag Jack,

De "goede" software.. da's persoonlijk. Die bestaat niet (wie ga ik nu over me heen krijgen ? :P )
Ik gebruik Solid en Cambam en nog één en ander. Deze 2 voornamelijk, soms draftsight.
Ik heb Kees zien tekenen met Artcam als geen ander. Voor Cambam gaat Arie ook wel een paar goeie woorden hebben... Eigenlijk komt het neer op het volgende : als je een pakket goed kent kan je even gemakkelijk maken wat je wil als in een ander pakket. Soms zal de ene als eens wat sneller zijn in handeling 1 dan de andere, maar andersom kan ook evengoed.
Ik ben een fan voor 2D en 2.5D in Cambam, temeer omdat er meer en meer plugin's beschikbaar komen. En tot nu toe allemaal gratis.

Jim
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door DaBit »

Ik was CamBam-fanaat, maar inmiddels is het nog maar zelden handiger dan Fusion360. Ik denk dat ik het zeker al een jaar niet meer opgestart heb.

Voordeel van Fusion is dat ik spullen kan tekenen, ik kan proberen of meerdere onderdelen samen passen in een assembly (ken je dat? Wel een mooi boutgaatje gemaakt, maar uiteindelijk niet genoeg ruimte om het boutje erin te wurmelen?), ik kan simuleren of het voldoet, en dat allemaal in 1 moeite door.
Puur DXF als input is ook geen probleem, dat kun je ook CAMmen in Fusion360. Dan moet je alleen zelf opgeven hoe diep je wil frezen, net zoals in CamBam. Maar je kunt wel de 'adaptive' strategieen gebruiken en het frezen simuleren.

Voor specifieke zaken zoals het kunstzinnige deel van het CNC-gebeuren winnen specifieke CAM-programma's het met gemak, maar voor 'onderdelen-werk' zonder de luxe van een goed gevulde portemonnee is Fusion360 maar lastig te verslaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door JackBerkhout »

Dag Jim, ik ben helemaal met je eens.
Ik begin echter net en heb van diverse programma's wat youtube filmpjes bekeken, dat geeft een indruk.
Maar niets is zo waardevol om eerst ook eens met anderen erover te praten, want soms zie je door de bomen het bos niet meer. De programma's zijn best uitgebreid en je gebruikt misschien maar een deel van de mogelijkheden. Datgene wat je wilt, moet er het liefst wel mee kunnen.

Kees, zoals jij het gebruikt komt dicht bij hoe ik het wil gebruiken, ik ga Artcam dan ook eens goed bekijken.
Ik dacht dat het voornamelijk voor creatieve houtbewerking was.
Ik ken liever 1 programma vrij goed dan 3 of 4 een beetje.
En behalve het maken van gaten in plaat, graveer je ook met ArtCam? Of gebruik je daar iets anders voor?
Ik begrijp dat je single line fonts of stick fonts daarvoor nodig hebt, hoe werkt dat met Artcam?
Hoe kom je aan de mooiere font files? Er zijn allerlei formaten in, bijvoorbeeld .chr (niet Borland fonts!) of .ttf (Cambam), .otf, .pfb, .pfm, ook weer zoiets... :roll:
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door audiomanics »

Ik doe echt alles met artcam (meestal gebruik ik de 2008 versie nog steeds.. ik heb een dongle voor 2015)
Of het nu reliëfwerk is vanaf een STL bestand of foto, of een paar machine onderdelen, een layout voor een te laseren raam van een dansschool, V-groef letters frezen whatever.. het kan in artcam..
Ik kan je een PDF tutorial sturen van een wat oudere versie, maar bij de nieuwere werkt dat precies eender.. alleen zitten de knopjes dan misschien net even ergens anders, maar zien er het zelfde uit..
Als je die manual doorgelopen bent kan je bijna alles.
Je hoeft er ook niet continue lang mee te spelen om het onder de knie te krijgen en die kennis te onthouden.. het is intuitief.... het doet precies wat je verwacht of het is meteen logisch waarom het niet zo werkt als dat je zou willen. Voorbeeldje: als je een vector over twee andere vectoren wil laten lopen (two rail sweep) en het model ziet er gedraaid uit, dan staan de startpunten van de twee driverails tegen elkaar in.. Even met de cursor op het eindpunt van een van de driverails gaan staan, rechtsklik, startpunt.. en dan wordt dat puntje groen en je model is wel goed..
Werkt met layers, een heleboel stapjes terug (Ctrl-Z) Eenvoudig zelf te defineeren freesjes etc etc..
Ik kan je wel een eind op weg helpen als je interesse hebt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door Ballegooijen »

Ik doe echt alles met artcam
Maar.. die kost €500,= per jaar ?????
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door arjancnc »

Fusion 360 wordt veel gebruikt in de markt voor starters en hobbiesten, maar is ook geschikt voor professionele toepassingen. Je heb dan ook meteen een complete CAD oplossing en voor jou kostenloos...
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door ruudpg »

Ik gebruik zelf Cubify Design samen met CamBam. Met Cubify (het voormalige Alibre) is alleen een uitvoering zonder plaatbewerking, dat wil zeggen, je kan er geen plaat mee buigen en daar een uitslag van laten tekenen, een frontplaat heeft uiteraard niets met plaatbewerking te maken. Plaatbewerking is bijvoorbeeld naar mijn idee een verloop tekenen van een vierkante buis 100x100mm naar een ronde buis Ø80mm.

Zelfs met dit pakket van, uit mijn hoofd €125,00, kan je assemblies maken, eerst 2 of meer losse onderdelen, die je in de assembly in elkaar kan passen of over elkaar heen-en-weer kan laten bewegen, ronddraaien, etc ook kan je het in en uit elkaar laten bewegen als een soort exploded view. Voor het geld vind ik zowel Cubify als CamBam, die beide ongeveer hetzelfde kosten, 2 top pakketten, maar ik denk dat de meest gangbare pakketten in dat geval niet echt voor elkaar onder doen in mogelijkheden, hooguit in prijs...

Enige nadeel van Cubify vind ik dat je er niet even eenvoudig van die mooie fotorealistische renderings mee kan maken, maar in de praktijk is dat voor de hobby vaak weer meer leuk dan echt nuttig.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:
Ik doe echt alles met artcam
Maar.. die kost €500,= per jaar ?????
Nee, ooit eenmalig iets van 123 euro betaald..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke software gebruik je?

Bericht door Ballegooijen »

Nee, ooit eenmalig iets van 123 euro betaald..
Tja, volgens mij is dat nu niet meer zo. (volgens de site)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie