freeware cncbesturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
calimero

freeware cncbesturing

Bericht door calimero »

Hallo

ik heb mijn machine klaar en wil hem nu gaan gebruiken om hout (balsa en triplex)en pcb te frezen.
ik krijg uit eagle nog geen goede code dat wil zeggen er zijn wat sporen die aan elkaar zitten die niet verbonden met elkaar mogen zijn maar dat zal een bepaalde instelling zijn. maar met kellyware freeware werkt dit best goed.

maar voor hout te frezen wat ik in lagen van een 0.5 mm anders verbrand ik mijn frees moet doen komt kellyware te kort ik kan niet opgeven dat hij bv 3mm diep moet frezen in stappen van 0.5mm. is er een windows freeware programma die dit wel kan ik heb mach3 geprobeerd maar daar snap ik werkelijk geen bal van.
winpc-nc light vond ik een begrijpelijk programma maar als demo niet te gebruiken.

Ik ben echt een leek op dit gebied en misschien denk ik te moeilijk of verkeert dus alle info is welkom.

groetjes en bedankt al vast.
Gebruikersavatar
Johanp
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 dec 2008 17:39
Locatie: Den Ham (OV)
Contacteer:

Re: freeware cncbesturing

Bericht door Johanp »

usbcnc een optie?

en misschien dit http://www.vectric.com/ download trail versie... ik denk dat dit meer is wat je zoekt... ik heb ook trail versie gedownload, en je kunt inderdaad die stappen van 0.5 mm invoeren, alleen volgens mij kost dit wel aardig wat als je "origineel" wilt hebben
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: freeware cncbesturing

Bericht door Erik »

Tekening maken, download Cambam, de gcode inladen in Kellycam en frezen maar.
Gr.

Erik
calimero

Re: freeware cncbesturing

Bericht door calimero »

oke

ik zie dat ik er vlink naast zit. ik dacht dat het in de software moest zitten die de cnc machine aanstuurt.
nu zie ik dat het in de software zit die de gcode maakt.
cambam en vectric zien er goed uit ben met cambam even bezig geweest maar ik kwam er niet echt uit en ik las dat cambam geen ronde lijnen kon frezen maar dat is wel al heellang geleden dat ik dit gelezen heb.
is er een nl beschrijving hiervan dant maakt het een stuk makkelijker.

ben nu met bocnc bezig dit is vrij eenvoudig maar hier zie ik niet dat ik in meerdere lagen kan gaan frezen.

alle hulp is welkom want ik ben echt een leek in deze materie.

groetjes en bedankt voor de hulp tot nu toe
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: freeware cncbesturing

Bericht door Erik »

Doe eens wat meer moeite om cambam te begrijpen, 13 minuten na mijn bericht heb je het al opgegeven. Cambam is een stuk geavanceerder dan Bocnc. Dat probleempje met die cirkels lost Cambam onzichtbaar voor je op, hoef je je verder niet druk over te maken.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: freeware cncbesturing

Bericht door Arie Kabaalstra »

er staat ook een CamBam Tutorial op 't Forum hier.. en CamBam kan vanaf de eerste release prima overweg met cirkels..

Freeware besturingen zijn er ook.. Zeus, TurboCNC..
USBCNC is niet gratis.. de software wel, maar zonder de USBCNC hardware kun je er niet meer mee dan simuleren..
je kunt wel een DXF laden in USBCNC en daar een G-code van maken.. ( en met de hardware erbij meteen laden en frezen.. )
Plaats reactie