Draaibank welke aansturing / software?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb een vraag over CNC draaibanken. Volgens mij zijn hier mensen die zo'n draaibank hebben, of ook zelf omgebouwd hebben.

Een kennis van mij heeft een Emco Compact 5 CNC draaibank, waarvan de elektronica stuk is (stamt uit het commodore 64 tijdperk, zo te zien).

Deze stoommachine expert heeft nog wel geprobeerd de draaibank te reanimeren met een acculader... 8)
Maar helaas werkte het niet en bleef het slechts bij rondspattende vonken. :roll:

Nu wil ik hem helpen.
De elektronica wil ik vervangen door gewone stepperdrivers en een (Chinese) regelaar voor de 180V/3A spindel (klauwplaat) motor.

Maar welke software of CNC controller is voor een draaibank gechikt?
Ik heb nog een UCCNC "UC400ETH ethernet motion controller" met software licentie liggen. Is die geschikt voor draaibanken?

Op de klauwplaat as zit aan de achterkant een enoder-wiel met veel gaatjes rondom en een index gat.
Dus de twee opto-sensors geven pulsen, de een heel veel per omwenteling en een geeft 1 puls per omwenteling voor de index. Alleen indien mogelijk, dan zou ik dit ook willen gebruiken.

Alvast dank voor de hulp!
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door willy wonka »

Hoi Jack
Zie mijn draadje over de 240
Niet 100% identiek, maar geeft je een idee.
Voor de compact 5 is weer heel veel te vinden.
Encoder kun je ook gewoon gebruiken. Mach3 heeft maar 1 puls nodig, LinuxCNC wil beide. Met UCNC heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

Ik ben ook zo'n Emco aan het verbouwen ; mijne werkt nu nog via een parallel breakout board met LinuxCNC
Ik zou overwegen als het ding veel gebruikt wordt om de motor te vervangen, gewoon een 3-fase motor met een frequentie regelaar. Betrouwbaarder, meer power en makkelijker in gebruik (ik heb nog maar 2 snaar verhoudingen in gebruik)
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Leeuwinga »

"Microkinetics " MN400 met Turnmaster Pro
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Leeuwinga schreef:"Microkinetics " MN400 met Turnmaster Pro
Hoi Leeuwinga,
Maar wel $600,00 voor software en hardware!!!
Ziet er verder goed uit, maar er zit een limiet op het budget...
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 23 jun 2017 17:04, 3 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

javanree schreef:Ik ben ook zo'n Emco aan het verbouwen ; mijne werkt nu nog via een parallel breakout board met LinuxCNC
Ik zou overwegen als het ding veel gebruikt wordt om de motor te vervangen, gewoon een 3-fase motor met een frequentie regelaar. Betrouwbaarder, meer power en makkelijker in gebruik (ik heb nog maar 2 snaar verhoudingen in gebruik)
Hoi Javanree,
Er is een gelimiteerd budget, de regelaar voor de originele motor kost $49,-
Kan met een mooie potmeter, of 0-5V geregeld worden.
Dat LinuxCNC is het bekijken waard. Welk breakout board gebruik je?
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 23 jun 2017 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

willy wonka schreef:Hoi Jack
Zie mijn draadje over de 240
Niet 100% identiek, maar geeft je een idee.
Voor de compact 5 is weer heel veel te vinden.
Encoder kun je ook gewoon gebruiken. Mach3 heeft maar 1 puls nodig, LinuxCNC wil beide. Met UCNC heb ik geen ervaring.
Hoi Willy,
heb je een MESA kaart en LinuxCNC gebruikt?
Welke MESA kaart?
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door willy wonka »

Ja ik gebruik MESA kaarten. 7i76 - 5i25
Mijn frees draait ook op LinuxCNC. En mijn draaibank ben ik momenteel aan het ombouwen.
Ik denk niet dat je negatieve ervaringen vindt over mesa kaarten i.s.m. linuxcnc :lol:
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Dag Willy,
als ik het goed begrijp is dat voor de aansturing van de stappendrivers, dus zeg maar wat de gcode verwerkt.

Welke software wordt voor draaibanken gebruikt, om die toolpaths (gcode) aan te maken?

Ik om tegen:
MasterCAM
EdgeCAM
Lazyturn
Cambam
Simple Lathe Cam
BobCAD-CAM
Dolphin

Jack.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 23 jun 2017 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door willy wonka »

Het is de aansturing van de machine.
Maar je hebt niet perse mesa kaarten nodig voor linuxcnc. Het kan ook gewoon met een simpel break out bordje.
Aangezien je geen idee hebt waar je voorkeur naar uit gaat zou ik het gewoon proberen.


CAD pakket bedoel je? wat gebruik je nu?
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb nog geen ervaring met cnc draaibanken, en heb zelf alleen een freestafel, die werkt met UCCNC en ik gebruik allerlei software: LibreCad, SheetCam, VCarve.
Maar nu zoek ik iets voor een draaibank.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door willy wonka »

Geen ervaring met die pakketten en of die ook code uit kunnen poepen voor een draaibank.
Zelf gebruik ik Fusion360. Gratis voor hobbyisten en kan code maken voor draaibanken en freesmachines.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Sven »

De twee profieltjes die ik soms draai heb ik met cambam gemaakt.

"Freesje" van 0,2 mm voor het puntje van de wisselplaat, voor het fijndraaien en 0,4 mm voor het voordraaien.

Het grove voorfrezen heb ik geprogrammeerd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

Voor 95% van het draaiwerk heb je geen CAD of CAM nodig.
Leer een paar G-codes en je programmeert sneller aan je machine als met een CAM systeem. Draaien is zelden meer dan wat vlakken, langsdraaien, groefje steken of kamertje boren+uitdraaien.

Ik heb 8 jaar met Fanuc en Mazatrol gewerkt en voor gewone draaiwerk nooit iets anders dan aan de bank geprogrammeerd. Alleen als het een combi draaien+frezen was, met aangedreven gereedschap en B en Y as dan was CAM onmisbaar...
Plaats reactie