Problemen met Arduino als controller

Moderator: Moderators

mrc4nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2017 21:25

Problemen met Arduino als controller

Bericht door mrc4nl »

Hallo, ik heb al een tijdje een grote cnc machine gebouwd met 2x leadshine drivers (2nm) + 1 chinese 4nm stappenmoter.De 2 leadshine hybrid servo's gebruik ik voor de x-y, en de 4nm stapppen motor voor de Z, en heeft ook een feedback naar de driver toe.
Ik heb echter problemen met de aansturing ervan.
In het begin had ik een Arduino due, met daarop g2core software. Dat ding had een vrij mooie motion planner, en haalde hoge snelheden , 13000mm/min met 4000 stappen per omwenteling was geen probleem.Alleen verliep de x-y positie, lagere snelheden instellen leek te helpen, maar bij het frezen van een halve bol zag je dat hij niet concentish was. ook waren dingen nooit mooi aan de maat.

Ik heb eens met mn taster gekeken wat er gebeurd, en er zat verschil tussen linksom en rechtsom. 0,8 naar links en 0.5mm naar rechts kwam ik weer op nul uit. maar als via de leadshine software de motoren met de rsj kaabel aanstuurde was er geen probleem

Ik dacht dat het door de 3.3V lag ipv 5v dus ik heb de arduino Due vervangen door een simpele Uno R3 met GRBL. Voor het eerst kon ik blokjes frezen die perfect aan de maat waren, zonder te verlopen. mijn machine kan het dus wel.Voor zover ik het met analoge schuifmaat kon meten. mijn taster liet ook zien dat de machine goed in staat was op 0.01mm te positioneren.
Echter de software is vrij beperkt, en van de week had ik een simpel programma maar de machine stopte na het eerste gat. de software "liep vast"

(ik gebruikte unisersal gcode sender 2.0)

Nu heb ik een adafruit logic level converter gekocht en aangesloten op de arduino due om te kijken of het met 5v uitput de drivers beter worden aangestuurd echter gebeurd er nu helemaal niets, misschien vanwege de 0-draad, die is niet nul maar 3.3V ofzo. (raar probleem, kan daar een heel topic aan wijden)

Maar mijn vraag is,welke aansturing is volgens jullie nu wel goed?. Edingcnc is mij te duur/te oud. ik heb wel een beetje zitten kijken naar UCCNC, maar kan er niet veel over vinden
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door Leeuwinga »

planet-cnc ??
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door kawarider »

Nou, topic begon interessant maar eindigt niet zo leuk. Begin ik me te orienteren op arduino als besturing, stap jij daarvan af. Moet toch goed mogelijk zijn? Eding vindt ik fantastisch, mach doet het ook alleen is het scherm een verschrikking, linux is te ver van me af , hetzelfde als een scherm opbouwen bij mach zou ik bij linuxcnc eerst linux moeten leren kennen. Mijn 3d printertje UM original geeft geen drupje pla verkeerd. Ook niet als ie 2 dagen of langer moet printen. Dat ding draait ook op een arduino. Waanzinnig interessant dus en niet opgeven maar de juiste hulp inroepen. Hier zal toch iemand zijn die het wel kent/kan?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door Ballegooijen »

Edingcnc is mij te duur/te oud
Je bent, denk ik, niet goed op de hoogte!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door Sven »

kawarider schreef:linuxcnc eerst linux moeten leren kennen.
Dat valt wel mee hoor.
Als je je door het selecteren van de pc en instalatie heen laat helpen dan heb je het zwaarste wel gehad.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door tweety »

Uno'tjes zijn een beetje beperkt, kijk eens naar een Teensy 3.6, draait alle software die Uno ook kan,
maar is mega veel krachtiger en veel meer geheugen.

Hoe heb je de logic level converter aangesloten ? Het kan zijn dat de stroom niet genoeg is voor de driver,
een logic level converter is niet geschikt om bv een opto coupler aan te sturen die vaak in een driver zit,
deze gebruikt meestal zo'n 10-20 ma.
Kijk eerst eens in de specs van je driver hoe deze aangestuurd moet worden.

Je kan beter een logic level MOSFET gebruiken deze voed je met 5 volt, en je kan direct op de ingang je controller aansluiten.
http://www.electronics-tutorials.ws/tra ... ran_7.html
mrc4nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2017 21:25

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door mrc4nl »

kawarider schreef: Mijn 3d printertje UM original geeft geen drupje pla verkeerd. Ook niet als ie 2 dagen of langer moet printen. Dat ding draait ook op een arduino. Waanzinnig interessant dus en niet opgeven maar de juiste hulp inroepen. Hier zal toch iemand zijn die het wel kent/kan?
Tja, ik had ook verwacht dat het makkelijk zo kunnen. maar het is toch tegen gevallen. arduino blijft toch voor de hobby en niet voor professionele toepassingen.

GRBL met de nieuwste firmware heeft niet veel software die er mee overweg kan, degene die ik noemde universal g code sender, heeft (meende ik) geen fuctie voor toolchanges. niet erg handig als de machine niet stopt bij een toolchange. Chilipeppr heeft ook software voor cnc, die werkte prima met G2core op de arduino, maar echter niet met GBRL.


Grote kans dat die 3d printer een speciaal board heeft met geintregereede stepper drivers. (stepstick, popolu) die zitten on-board, en minder kans op storingen. Ik heb echter externe drivers met feedback, die zijn wat minder makkelijk.

Ik heb helaas niet de electronca in huis om de stuursignalen te analyseren (functiegenerator of oscilloscoop)
tweety schreef:Uno'tjes zijn een beetje beperkt, kijk eens naar een Teensy 3.6, draait alle software die Uno ook kan,
maar is mega veel krachtiger en veel meer geheugen.
Klinkt interessant, maar ja is weer ~37 euro. En het is de software voor de Uno die het laat afweten niet de uno zelf, ik heb geen mooi alternatief gevonden qua software, die een beetje mooie functionaliteit heeft.
Voor de echte rekenkracht zou de Due genoeg moeten zijn (Op papier dan)
Hoe heb je de logic level converter aangesloten ? Het kan zijn dat de stroom niet genoeg is voor de driver,
een logic level converter is niet geschikt om bv een opto coupler aan te sturen die vaak in een driver zit,
deze gebruikt meestal zo'n 10-20 ma.
Kijk eerst eens in de specs van je driver hoe deze aangestuurd moet worden.
Ah dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, hoe ik het heb aangeloten ga ik dit weekend documenteren
Je kan beter een logic level MOSFET gebruiken deze voed je met 5 volt, en je kan direct op de ingang je controller aansluiten.
http://www.electronics-tutorials.ws/tra ... ran_7.html
Ballegooijen schreef:
Edingcnc is mij te duur/te oud
Je bent, denk ik, niet goed op de hoogte!
zou kunnen, hij leek op de foto's geen usb te hebben, maar zo te lezen heeft ie dat wel.
Maar goed ik ga geen 250€ ex software uitgeven.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door hilberth »

mrc4nl schreef:GRBL met de nieuwste firmware heeft niet veel software die er mee overweg kan, degene die ik noemde universal g code sender, heeft (meende ik) geen fuctie voor toolchanges. niet erg handig als de machine niet stopt bij een toolchange. Chilipeppr heeft ook software voor cnc, die werkte prima met G2core op de arduino, maar echter niet met GBRL.
Je zou es kunen kijken naar GRBLgru of Estlcam als Universal Gcode sender niet bevalt.
Het voorkomen van een toolchange in je gcode is eenvoudig, je maakt per tool een gcode bestand aan. Voor het uitvoeren van een bestand zorg je dat de juiste tool in je machine zit.
mrc4nl schreef:Maar goed ik ga geen 250€ ex software uitgeven.
Bij Edingcnc is de software gratis, je betaalt voor de hardware. Die is er voor zowel usb als ethernet.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door Ballegooijen »

zou kunnen, hij leek op de foto's geen usb te hebben, maar zo te lezen heeft ie dat wel
Als je een beetje betrouwbaar wil werken dan wil je geen usb gebruiken toch?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door kawarider »

Mrc4nl, een m6 comando moet door je gui eruit gevist worden om een machinespecifieke makro te starten. Klinkt logisch, maar zegt mij totaal niets. Wat moet je met een gui? Hoe kan die op de achtergrond draaien? Ben benieuwd.
mrc4nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2017 21:25

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door mrc4nl »

hilberth schreef: Je zou es kunen kijken naar GRBLgru of Estlcam als Universal Gcode sender niet bevalt.
Het voorkomen van een toolchange in je gcode is eenvoudig, je maakt per tool een gcode bestand aan. Voor het uitvoeren van een bestand zorg je dat de juiste tool in je machine zit.
Ik zal jouw suggesties uitproberen. Ik snap dat ik ook per tool een gcode bestand aan kan maken, maar dan met ik met 3x zoveel bestanden per job. Het kunnen pauzeren,tool veranderen, Nullen, en daarna weer verder is iets wat ik wel verwacht dat een controller/software moet kunnen. Maar ik richt mij eerst op de kern: Betrouwbaar kunnen frezen, dan neem ik dit soort ongemakken eerst wel voor lief.
Bij Edingcnc is de software gratis, je betaalt voor de hardware. Die is er voor zowel usb als ethernet.
[/quote] Ok dat maak het al weer wat schappelijker. ik ben best bereid wat geld te steken in een professionelere oplossing, maar dan moet ik wel zeker weten dat de boel goed gaat werken. Met edingcnc zit ik bijv met de vraag hoe ik de boel aansluit (stepper-drivers en limit switches op de controller)
Ballegooijen schreef:
zou kunnen, hij leek op de foto's geen usb te hebben, maar zo te lezen heeft ie dat wel
Als je een beetje betrouwbaar wil werken dan wil je geen usb gebruiken toch?
Zoals ik begrijp:
Met usb kan je timing problemen krijgen omdat moeilijk te voorspellen is wanneer het signaal wordt gegeven.
Dat maakt het minder geschikt voor pulsen sturen naar je motoren. Maar het alternatief (parallelle port) is wat mij betreft hopeloos verouderd. Met usb valt echter wel te werken, maar dan moet je het sturen van de pulsen gewoon aan het board overlaten en niet meer aan de computer. Zo werkt de arduino ook, pc buffert G-code naar de arduino, en de arduino stuurt de rest aan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door Breaker »

mrc4nl schreef: Ik snap dat ik ook per tool een gcode bestand aan kan maken, maar dan met ik met 3x zoveel bestanden per job. Het kunnen pauzeren,tool veranderen, Nullen, en daarna weer verder is iets wat ik wel verwacht dat een controller/software moet kunnen.
Dat kan met GRBL niet. Met M1 kan er een pauze ingelast, maar de tool wisselen en inmeten niet. 't Is de manier van werken, velen die met EdingCNC, Mach3 of anders werken waar het wel kan, gebruiken toch losse bestanden per bewerking/tool. Als er een automatische toolchange mogelijk is wordt het weer anders.
mrc4nl schreef:Met edingcnc zit ik bijv met de vraag hoe ik de boel aansluit (stepper-drivers en limit switches op de controller
Die vraag is er toch met iedere andere controller die je zou gaan gebruiken? Er is voldoende documentatie van te vinden. In principe is het niet veel moeilijker of anders dan met een arduino, maar ja, het moet wel opnieuw gebeuren.
mrc4nl schreef: Met usb valt echter wel te werken, maar dan moet je het sturen van de pulsen gewoon aan het board overlaten en niet meer aan de computer.
EdingCNC werkt inderdaad op die manier met USB (of Ethernet), voor vele andere geldt dat ook, bv genoemde Planet-CNC of UCCNC. Dus ook dat zijn alternatieven.
LinuxCNC en Mach3 werken grotendeels direct op de timing van de PC. En daar is een parallel poort erg geschikt voor. Ethernet geeft de laatste halve procent stabiliteit maar is geen must.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mrc4nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2017 21:25

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door mrc4nl »

Breaker schreef:
mrc4nl schreef: Ik snap dat ik ook per tool een gcode bestand aan kan maken, maar dan met ik met 3x zoveel bestanden per job. Het kunnen pauzeren,tool veranderen, Nullen, en daarna weer verder is iets wat ik wel verwacht dat een controller/software moet kunnen.
Dat kan met GRBL niet. Met M1 kan er een pauze ingelast, maar de tool wisselen en inmeten niet. 't Is de manier van werken, velen die met EdingCNC, Mach3 of anders werken waar het wel kan, gebruiken toch losse bestanden per bewerking/tool. Als er een automatische toolchange mogelijk is wordt het weer anders.
Ah duidelijk. het grbl gaat dat dus niet lukken. Met G2core en Chillipepepr ging het wel, en vond het altijd fijn werken. (nouja het is ook vaak genoeg fout gegaan, dat ik startte zonder eerst te nullen :roll: )
Die vraag is er toch met iedere andere controller die je zou gaan gebruiken? Er is voldoende documentatie van te vinden. In principe is het niet veel moeilijker of anders dan met een arduino, maar ja, het moet wel opnieuw gebeuren.
Ik doende eigenlijk op hoe je de draden vastmaakt. Ik heb nu een breakout board met screw terminals op mijn arduino, op die van planet cnc lijken er ook gewoon screw terminals te zitten. Bij Edingcnc zie ik alleen maar Pin headers. EDIT:
Afbeelding

Hoppa weer 60 euro extra . nee ik blijf bij mijn punt Edingcnc is voor mij te duur.


Maar goed, ik ga morgen eens het een en ander testen, voordat ik weer ga investeren in een andere controller of electronica :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Problemen met Arduino als controller

Bericht door Breaker »

Of €15:
http://www.ebay.nl/itm/D-SUB-25pin-DB25 ... 1282797401
Of €3:
http://www.ebay.nl/itm/DB25-D-SUB-2-Row ... 2250296280

Maar goed, het is een andere categorie dan GRBL en je kan je centen maar één keer uitgeven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie