Vacuumklep

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Vacuumklep

Bericht door benkr »

Ik ben bezig om alle toeters en bellen rond mijn machine, een BF25L, in orde te brengen, één daarvan is de vacuümtafel (A4 formaat), daar moet denk ik op komen een klep die het vacuüm aan en uitschakelt, en een extra klep, of dezelfde klep maar dan als wisselfunctie, die het vacuüm juist belucht zodat het werkstuk loskomt van de vacuümtafel.
Nu vraag ik mezelf af of hier gewoon persluchtluchtventiel en persluchtsnelkoppelingen voor te gebruiken zijn.
Wie heeft hier ervaring mee?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Vacuumklep

Bericht door wilfred1970 »

Ik heb zelf venturiklepjes. Worden normaliter op een handling robot gemonteerd met een zuignap. Max. 4Bar perslucht erop zetten (en natuurlijk met 12V of 24V bekrachtigen)en hij zuigt aan.
Benodigd voor vacuumtafel: 1 of meerdere venturikleppen, perslucht max 4Bar.
Ze zien eruit als ''gewone'' kleppen (blokje metaal met filtertje en festo koppelingetjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vacuumklep

Bericht door benkr »

wilfred1970 schreef:Ik heb zelf venturiklepjes. Worden normaliter op een handling robot gemonteerd met een zuignap. Max. 4Bar perslucht erop zetten (en natuurlijk met 12V of 24V bekrachtigen)en hij zuigt aan.
Benodigd voor vacuumtafel: 1 of meerdere venturikleppen, perslucht max 4Bar.
Ze zien eruit als ''gewone'' kleppen (blokje metaal met filtertje en festo koppelingetjes)
Nooit aan gedacht, maar kan natuurlijk wel denk ik.
Nu vraag ik me wel af hoe veel lucht zo'n klepje gebruikt, kan dat naast de standaard perslucht blazer / minimaal smering op een compressor met een 25 litertank gebruikt worden zonder dat de compressor overspannen wordt?

En waar koop je zoiets, ik heb geen idee hoe je zoiets in vaktermen uitscheldt?

Nu heb ik een vacuumpomp staan dus om het met die pomp te doen vind ik niet bezwaarlijk, maar dan wil ik wel weten of dit met die perslucht snelkoppelingen kan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuumklep

Bericht door Sven »

Ik heb pneumatiek spul van pneumatiekvoordeel.nl voor vacuum gebruikt, slang, koppelingen en kraantjes.

Soms staat er een pijltje op voor de stroomrichting, bij vacuum moet je even opletten welke kant die dan op moet wijzen, anders sluit het niet goed.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Vacuumklep

Bericht door wilfred1970 »

Ik heb de mijne gewoon op mijn standaard compressor met 25L vat aangesloten. Max. 4Bar nodig dus valt wel mee denk ik.
De mijne komen van Marktplaats, maar googlen of internetwebshoppen kan ook.
En de normale pneumatische Festo snelkoppelingetjes passen er gewoon op hoor...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vacuumklep

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren voor het eerst mijn BF25L een uurtje laten frezen met de persluchtkoeling aan, ik kwam er al heel snel achter dat ik de flow moest gaan knijpen omdat anders de compressor het verbruik niet kon bijhouden.
Als ik daar ook nog die venturi dingen bij moet gaan zetten gaat die compressor het zeker niet meer redden, dus kies ik toch voor de vacuumpomp om dit probleem op te lossen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuumklep

Bericht door DaBit »

Dan moet je eens op het uiteinde van je persluchtkoeling een MIG-tipje (als in MIG-lasapparaat) zetten met binnendiameter 0,6-1,0mm. Je kunt ze krijgen met aan de andere kant een normale metrische schroefdraad (M6), niet onhandig. Als je zo'n blauw Chinees segmentenslangetje hebt kun je in die nozzle net-aan M6 tappen en zo'n ding erin draaien.

Die dingen geven je een felle straal lucht. Minder luchtverbruik, meer spanenverwijderend vermogen. Meer koelend vermogen ook, want meer luchtmassa op de plek waar je 'm nodig hebt en de expansie (en daarmee temperatuurdaling van de lucht) gebeurt vlak na de tip.

Ik heb andere nozzles, maar met 3 stuks nozzle en een bar of 3-4 perslucht draait mijn 25-liter 1,5kW compressortje 30-50% van de tijd.

Gewoon simpelweg een gat in een stuk rond boren met de draaibank werkt minder goed; het zijn nou net de afrondingen van de punt en kanalen die zo'n tipje zo mooi laten werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vacuumklep

Bericht door benkr »

Bedankt, ik een paar maten van die tipjes besteld bij Aliexpress.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Vacuumklep

Bericht door wilfred1970 »

Kontakttipjes heten ze, bij de bouwmarkt maar ook bij Van Cranenbroek te koop voor een paar centen.
Heb er zelf eentje hangen aan een airbrushcompressortje van HBM via een segmentenarmpje en werkt als een tiet!
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Vacuumklep

Bericht door Jensorie »

Hoi Ben,

Als je een 3/2 ventiel neemt, dan moet dat toch ook lukken?

Afbeelding

Op 1 het vaccuum, en 3 blijft een open poort.


Groet
Jens
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vacuumklep

Bericht door benkr »

Jensorie schreef:Als je een 3/2 ventiel neemt, dan moet dat toch ook lukken?
Wat bedoel je met dat moet lukken?
Ik snap het antwoord niet.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vacuumklep

Bericht door Breaker »

Een 3/2 ventiel heeft 3 poorten en 2 standen.

Lees dit eens door en je weet alles! (tip van janplastiek)
https://www.festo.com/rep/nl-be_be/asse ... tielen.pdf
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vacuumklep

Bericht door janplastiek »

een klep zoals bij mijn tafel heb ik nog wel 1liggen voor je Ben
viewtopic.php?f=19&t=8151&hilit=vacu%C3 ... =70#p91251
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vacuumklep

Bericht door benkr »

Dat jullie het hebben over een 3/2 klep dat snap ik, maar wat moet er mee lukken?
Ik wilde alleen maar weten of ik met persluchtkleppen ook vacuüm kom schakelen, dat is denk ik wel bevestigd.
En ja, zo'n klep zorgt er meteen voor dat als ik het vacuüm afschakel dat de tafel belucht wordt en dat het werkstuk dus los komt, lijkt me wel handig.

@janplastiek --> die klep die jij me aanbiedt, welke werkspanning heeft die? Ik ga denk ik alles op 24VDC laten werken, vandaar de vraag. Mocht dat zo zijn dan houd ik me aanbevolen, dan kom ik binnenkort wel weer eens een keertje langs, kan ik ook meteen weer eens in je afvalbak kijken.
Plaats reactie