PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

Toch een klein beetje offtopic deze vraag maar om mij nou weer op een PC forum aan te melden voor een vraagje...

Van het weekend een compacte Dell Optiplex 755 aan de draaibank gemonteerd zodat de lompe desktop computer weg kan. Op de Optiplex had ik een tijd geleden al Windows 7 en Mach3 geïnstalleerd. Zaterdag alle instellingen over gezet en draaide alles prima. Zondag heeft de boel een paar uur aangestaan terwijl ik ergens anders mee bezig was, toen ik terug kwam bij de draaibank was de computer uit, er was in ieder geval geen beeld meer.

Opnieuw opstarten leidde tot een '' keyboard error, please connect USB keyboard'' melding om vervolgens weer opnieuw op te starten.

- Alle usb apparaten losgehaald
- USB keyboard er aan gehangen
- Bios gereset
- Dell Diagnostic programma in de bios laten lopen, alles oke.
- Aan knop 15 sec ingedrukt gehouden om alles te ontladen
- Bios batterij gewisseld
- Andere harde schijf eraan gehangen
- Intern geheugen verwijderd/gewisseld

Melding van het USB keyboard komt niet meer maar de computer blijft opnieuw opstarten nog voordat deze in Windows zelf komt. Blijft naar mijn idee over een kapot moederbord of een kapotte voeding, beide lijken mij niet logisch maar iets is er toch mis.

Iemand die nog ideeën heeft?
Laatst gewijzigd door FSSF op 05 dec 2018 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door hfjbuis »

Start eens op van een linux live CD (virus resque CD). Als die het goed doet, dan zou je kunnen proberen met een nieuwe Windows installatie. Zo niet, dan heb je mogelijk een hardware probleem. Haal er dan alles uit (CD rom, video kaart, geheugen, HD, Floppy drive, netwerk/WiFi controllers, etc), misschien kun je het probleem dan lokaliseren.
Als de PC standaard met PS2 toetsenbord en muis geleverd is, moet je die er weer aanhangen.
Een reset van de bios (batterij er uit en ergens een jumper plaatsen, niet aan de netvoeding hangen) doet soms wonderen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door Kjelt »

Als het een hardware issue is kun je ook safe mode proberen.
Meteen na het aanzetten van de pc op F8 PULSEREND blijven drukken (dus elke halve seconde indrukken en loslaten) tot je in het advanced boot menu komt.
Dan safe mode kiezen , kijken of dat wel lukt, resolutie is slecht (640x480 etc) maar dat maakt even niet uit, vaak kun je dan wel zien of er een driver conflict is of indien er bad sectors zijn een chkdsk ofzo draaien en herbooten.
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door popol167 »

Raar maar waar, ik heb net hetzelfde voor gehad: mijn chineesje met paralelle poort onbeheerd achter gelaten, en een donker scherm. Een andere pc aangeloten en de boel draait weer.
Paul.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door andrefc101 »

popol167 schreef: 04 dec 2018 10:59 ....mijn chineesje met paralelle poort onbeheerd achter gelaten, en een donker scherm. Een andere pc aangeloten en de boel draait weer.
Paul.
Weer die chinezen hè....
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

De andere harde schijf die ik gewisseld heb was ook voorzien van Windows, probleem blijft. Beeld wordt zwart met een knipperende underscore en start opnieuw op.
Veilige modus kom ik ook niet in, gaat zodra dat geselecteerd is ook opnieuw opstarten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door DaBit »

Kom je wel de BIOS in? (F2, Del)
Met andere woorden: werkt het hele usb deel van die computer nog wel?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

Ja ik kom wel gewoon in de Bios, die heb ik vanuit daar ook al weer een paar keer terug gezet naar de originele instellingen.
USB lijkt gewoon te werken, reageert wel gewoon op een (ander) draadloos toetsenbord.
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door eigen_gebruik »

hfjbuis schreef: 03 dec 2018 23:41 Start eens op van een linux live CD (virus resque CD). Als die het goed doet, dan zou je kunnen proberen met een nieuwe Windows installatie. Zo niet, dan heb je mogelijk een hardware probleem.
Dan zou ik persoonlijk dit toch eens proberen.

Linux Iso in alle smaken hier te vinden : http://linuxlookup.com/linux_iso
Indien in het BIOS er een mogelijkheid is om van USB te booten een bootable USB stick maken met : https://rufus.ie/en_IE.html

Voor de zekerheid alles wat niet nodig is ontkoppelen (HD, CD-Rom etc. etc.). Misschien opstarten met maar 1 reepje geheugen. Dan weet je in ieder geval al wat meer.
CPU eens uit de socket halen en opnieuw plaatsen ? Natuurlijk niet vergeten de oude koelpasta met "alcohol" verwijderen en bij herplaatsen van vers spul voorzien.

En als je wat avontuurlijker bent, moederbord en voeding eens bekijken op "geplofte" caps ?

Misschien wat overdreven qua maatregelen (aangezien de machine het vantevoren gewoon deed). Maar baat het niet, dan schaad het niet. (En kun je in ieder geval al wat "veroorzakers" wegstrepen)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door zeeschuim »

[/quote]
Weer die chinezen hè....
[/quote]

Praat me der niet van. :evil: :shock: :cry:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

eigen_gebruik schreef: 05 dec 2018 18:03
hfjbuis schreef: 03 dec 2018 23:41 Start eens op van een linux live CD (virus resque CD). Als die het goed doet, dan zou je kunnen proberen met een nieuwe Windows installatie. Zo niet, dan heb je mogelijk een hardware probleem.
Dan zou ik persoonlijk dit toch eens proberen.

Linux Iso in alle smaken hier te vinden : http://linuxlookup.com/linux_iso
Indien in het BIOS er een mogelijkheid is om van USB te booten een bootable USB stick maken met : https://rufus.ie/en_IE.html

Voor de zekerheid alles wat niet nodig is ontkoppelen (HD, CD-Rom etc. etc.). Misschien opstarten met maar 1 reepje geheugen. Dan weet je in ieder geval al wat meer.
CPU eens uit de socket halen en opnieuw plaatsen ? Natuurlijk niet vergeten de oude koelpasta met "alcohol" verwijderen en bij herplaatsen van vers spul voorzien.

En als je wat avontuurlijker bent, moederbord en voeding eens bekijken op "geplofte" caps ?

Misschien wat overdreven qua maatregelen (aangezien de machine het vantevoren gewoon deed). Maar baat het niet, dan schaad het niet. (En kun je in ieder geval al wat "veroorzakers" wegstrepen)
Het is een Dell Optiplex 755 trouwens, dus heel veel wat in het moederbord verwerkt zit. De vorige series schenen veel problemen met de condensatoren te hebben, de 755 als het goed is niet meer. Alle condensatoren zien er verder ook netjes uit.
Opstaren vanaf de (bootable) Windows cd zit er ook niet in, na het selecteren van ''starten vanaf cdrom of usb'' wordt er weer opnieuw opgestart. Van de twee reepjes geheugen heb ik deze allebei afzonderlijk geprobeerd maar helaas. Worden ook wel gewoon herkend in de bios.

Ik meet verder ook gewoon 3,5 en 12 volt vanaf het moederbord.

Bios instellingen nog wat aangepast voor de sata schijf, schijnt noodzakelijk te zijn maar haalt ook niks uit.

De (losse) voeding rook van binnen wat branderig maar blijft ook gewoon continu 12,3 volt aangeven, dus dat zal het ook niet zijn.

Blijf over de cpu, hoewel de pc dan vaak helemaal niet aangaat heb ik gelezen. Toch maar eens proberen los te halen dan.

Edit: CPU eens losgehaald maar daar kan ik verder ook weinig mee of aan zien.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door DaBit »

Hmm, zoveel kun je niet meer doen volgens mij. Een van de vele lokale voedingen op het moederbord kan ook rot zijn..

Nog maar eens heel goed alle elcos controleren op leksporen of overdruk. Levert dat niks op, dan gewoon afschrijven
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door hfjbuis »

Ik denk ook dat het einde oefening is maar toch:
  • Probeer een Linux live CD. Mijn Samsung laptop rebootte continu na een Windows update. Oorzaak bleek uiteindelijk de al jaren goed werkende originele interne Wifi kaart. Die heb ik vervangen. Herinstallatie deed precies hetzelfde (omdat ik altijd de laatste Windows ISO download en daarin zat precies dezelfde nieuwe driver en dus ook hetzelfde probleem.
  • Het resetten van de BIOS via de BIOS is niet hetzelfde als het totaal wissen van de BIOS door de batterij eruit te halen en de reset BIOS jumper te plaatsen.
  • De batterij moet bij sommige BIOS versies ook absoluut goed zijn. Even de spanning meten als die geplaatst is voor de zekerheid.
  • Kies bij de BIOS set-up ook (altijd) voor de stabiele setting, niet de snelle!!!!
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door henkzelf »

Gezien je wel in je BIOS kunt komen lijkt de CPU en een groot deel van je moederbord toch wel te werken (eventueel gedeeltelijk).
Je zou met het ding eens langs kunnen gaan bij een HCC bijeenkomst.
Zie https://www.google.nl/search?q=hcc&oq=h ... e&ie=UTF-8
Die bij ons in Eindhoven heeft een hele goede test groep.
Plaats reactie