cnc controller

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 11 mei 2019 09:36Ik ben liever van voordelige en zeer algemene hardware met degelijke software afhankelijk dan van obscure chinese hardware met ingebouwde softwareafhankelijkheid.
Tja..... je zal er wel ervaring mee hebben neem ik aan.....
Zal wel vooral om dat voordelige gaan....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc controller

Bericht door serum »

Als je weinig kaas gegeten hebt van het programmeren/aanpassen van post-processoren zou ik eerst uitzoeken of er voor je cad/cam systeem een werkende post-processor bestaat voor de controller.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door javanree »

Steeds meer machine leveranciers gaan juist ook naar een embedded PC , vaak zelfs met Windows , die dan een PLC of andere controller aanstuurt. Dus als je echt weinig wilt knutselen : goede industriele panel PC nemen, fatsoenlijke Ethernet controller (Eding of Mesa+LinuxCNC) en klaar. Maar schrik niet van wat het kost... Maar je kunt wel (tegen de nodige euro's) je voor 5-10 jaar van support verzekeren.

De meeste 'dedicated' dingen die ik hier voorbij zie komen in (bijvoorbeeld) Danny's post komen uit China. Dat betekent , behalve de aangenaam lage prijs , automatisch ook geen support en irritante bugs oa door kromme vertaling. En door gebrek aan documentatie kun je er ook nog eens zelf weinig aan aanpassen. Ieder z'n ding maar een beetje een professioneel werkende sturing kun je die dingen niet noemen...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door andrefc101 »

javanree schreef: 11 mei 2019 22:17 Ieder z'n ding maar een beetje een professioneel werkende sturing kun je die dingen niet noemen...
Zou het echt niet kunnen, wanneer je wat beter zoekt, en misschien iets meer uit wilt geven dan 75 euro, dat je er toch een goed werkend systeem vindt, misschien zelfs wel goed vertaald en een manual van zowat 300 pagina`s?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://new.siemens.com/global/en/produ ... k-808.html

Zit waarschijnlijk wel een PC moederboard in, dat deden ze 20 jaar geleden al, dus dat zal niet erg veranderd zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2019 22:38 https://new.siemens.com/global/en/produ ... k-808.html

Zit waarschijnlijk wel een PC moederboard in, dat deden ze 20 jaar geleden al, dus dat zal niet erg veranderd zijn.
Absoluut mooi systeem! Ik werk zelf al een aantal jaren met een Chinese (Fanuc) besturing, deze werkt echt perfect. Goede documentatie, volledig goed werkte MacroB Fanuc macro taal.
Ondersteund zowel servo als stepper drivers/motoren. Alles instelbaar met parameters, werkt uitstekend.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door javanree »

Sinumeriek is heel mooi ja, maar ik denk dat je je dood schrikt van het prijskaartje...
https://machinetoolproducts.com/3-axes- ... ors-drives
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 12 mei 2019 00:04 Sinumeriek is heel mooi ja, maar ik denk dat je je dood schrikt van het prijskaartje...
https://machinetoolproducts.com/3-axes- ... ors-drives
Inclusief servo's en motoren, maar dan heb je ook wat.
Maar wat zou die kaal kosten ? Het is speciaal een low cost versie.
Er is een algemene mening dat Siemens duur is, wat is duur, €1000.- of €2500.-? Wat mag het kosten?
Maar dan heb je tenminste wel een Europees product (made in China)
Of je dat helpt met support weet ik niet, ik kan me voorstellen dat er ook Chinese firma's zijn die support geven, en als ze dat goed doen kan dat wel eens makkelijker zijn dan als éénling bij Siemens aan kloppen.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... RFL1at&s=p
Nu vind ik dit wel een wazige advertentie, dus of je er waarde aan kunt hechten?

Ik heb in het verleden nogal wat asbest laten saneren, dan krijg je van de omgeving ook te horen dat dat zo duur is, maar niemand kan je vertellen wat het kost. En natuurlijk kost het geld, en betalen voor afval doet altijd pijn, maar in beide gevallen vond ik het reuze meevallen. (3 man 3 dagen kost gewoon geld, of ze nu aan het metselen zijn of aan het slopen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: cnc controller

Bericht door willy wonka »

javanree schreef: 11 mei 2019 22:17 Steeds meer machine leveranciers gaan juist ook naar een embedded PC , vaak zelfs met Windows , die dan een PLC of andere controller aanstuurt. Dus als je echt weinig wilt knutselen : goede industriele panel PC nemen, fatsoenlijke Ethernet controller (Eding of Mesa+LinuxCNC) en klaar. Maar schrik niet van wat het kost... Maar je kunt wel (tegen de nodige euro's) je voor 5-10 jaar van support verzekeren.

De meeste 'dedicated' dingen die ik hier voorbij zie komen in (bijvoorbeeld) Danny's post komen uit China. Dat betekent , behalve de aangenaam lage prijs , automatisch ook geen support en irritante bugs oa door kromme vertaling. En door gebrek aan documentatie kun je er ook nog eens zelf weinig aan aanpassen. Ieder z'n ding maar een beetje een professioneel werkende sturing kun je die dingen niet noemen...
Yep o.a. Hurco
Je kan zelfs de Winmax besturing op je PC installeren en mee spelen.


Verder zijn wellicht ADtech controllers interessant? Kosten de wereld niet, en wat ik ervan kan vinden best mooi spul.
Ik heb degene op Ali gesproken die ze verkoopt (Sylvanche ofziets) en hij weet veel. Kan je helpen met configureren, ,macro maken voor toolchanger etc etc.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: cnc controller

Bericht door VDFman »

Ik heb niet zo lang geleden een ADtech besturing voor een draaibank opgedaan , compleet met motors enzo. Ziet er goed uit, ik heb er wel vertrouwen in.Ik denk dat deze qua kwaliteit wel overeenkomt met een budget Siemens. Grootste nadeel vind ik dat ie zo'n kneuterig schermpje heeft. Heeft ook een vertegenwoordiging voor Europa in Engeland.
Nu nog de tijd vinden om op te bouwen......
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door javanree »

Dat AdTech ziet er inderdaad best fraai uit, feit dat er een fatsoenlijke distributeur in de UK zit is natuurlijk ook een dikke plus.

Wat al die Siemens dingen op AliExpress betreft : vraag me af hoeveel er origineel Siemens zijn en hoeveel gewoon simpele rip-offs. En om nou voor bijna 1000 Euro naar een Chinees over te maken om er bij de eerste support vraag naar Siemens achter te komen dat het imitatie is... bij sommige aanbieders is de prijs gewoon te mooi om waar te zijn.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: cnc controller

Bericht door willy wonka »

Alibaba prijzen klopt niets van.
Zodra je informeert naar prijzen kost het opeens 5000+ Euro
Maar ze staan dan wel bovenin de zoekresultaten.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: cnc controller

Bericht door beagle »

Bedankt heren voor de goed raad.
Een win, of linux zal het nooit worden. :P


Wat mij wel aanstaat:
ADT-CNC4640 is a 4 axis CNC controller, designed for Milling/Drilling, adopting an ARM9 high performance CPU and programmable FPGA, real-time multi-task control technology and hardware interpolation technology. Precision is guaranteed at μm-level. The unit posesses a 256M electronic hard drive, and boasts a 7 inch color display screen.
£790.00
ex BTW ex transport
of
Based and updated from ADT-CNC4840, ADTECH launch the new product ADT-CNC4940 CNC milling/drilling control system. It’s a high end CNC system uses ARM 9 CPU+FPGA, double core processor, with big screen and new functions such as build-in PLC, which supports linear/umbrella tool magazine. With professional input/output board, reducing the electrical cabinet wiring and machine manufacturer’s cost.
£1200.00
ex BTW ex Transport
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc controller

Bericht door Kjelt »

Wat denk je dat er op die Arm 9's draaien? Gegarandeerd een of andere linux versie.
Plaats reactie