Smeer olie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Smeer olie

Bericht door sbos »

Hallo leden,

Ik heb een smeerolie verdeler op mijn CNC.
De olie wordt middels een handpomp reservoir verdeeld over de diverse smeerpunten.

Heeft iemand een tip welke smeerolie ik kan gebruiken en waar ik deze eventueel kan verkrijgen.

dank alvast voor de tips

Sjaak
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Smeer olie

Bericht door andrefc101 »

Ik zou daar leibaanolie in kieperen. Overal verkrijgbaar......
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Smeer olie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 07 aug 2019 22:52 Ik zou daar leibaanolie in kieperen. Overal verkrijgbaar......
Ook als het geen leibanen betreft maar kogel omloop spindels en kogel omloop geleidingen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Smeer olie

Bericht door Jasper »

Mijn KO moer heeft ook een smeernippel maar heb er nog geen vet in durven pompen omdat ik bang ben dat er een koek van vet en stof in komt.

Wel goed tegen de speling waarschijnlijk, ;)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Smeer olie

Bericht door serum »

Voor lineaire geleiders wordt doorgaans vet of olie geadviseerd, maar vaak wordt er veeeeel teveel gebruikt; ik geloof dat Hiwin iets van 1 druppel per 200km bij zware belasting adviseert (wat voor een 20mm wagentje als richting de 2500kg/stuk is)

Vet lost geen speling op, het dempt alleen maar wat.

Meeste leveranciers zijn er vaag over, ze adviseren een bepaalde viscositeit, die meestal in het spectrum van 0w30 zit.

Mijn rack/pinion krijg wat lithiumvet, de KO en de lineaire geleiders volgens mij een shell tellus 68. Het steekt niet zo nauw, als de olie de keringen en de stofafdichting maar niet aantast.. :) het is staal op staal, waarbij het het belangrijkste is dat de kogels blijven rollen ipv slepen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Smeer olie

Bericht door Jasper »

Ik bedoelde ook als ik vet ga gebruiken wat een koek vormt met stof dat dan de speling er ook uit is als hij vastgekoekt raakt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Smeer olie

Bericht door serum »

Nee, vet haalt je speling niet weg. Aangekoekt vet is gewoon vet met alleen met wat meer stof of wat is uitgedroogd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Smeer olie

Bericht door andrefc101 »

Ik blijf bij de leibaanolie, ook in de kogelomloop, werkt al jaren probleemloos. Weinig last van freesstof.....
....en beter iets van smering dan geen, inderdaad Serum, het is snel allemaal veel te veel!
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Smeer olie

Bericht door willy wonka »

Ik geef de voorkeur aan vet.

Mijn machine gebruikte vet (geleidingen en omlopen).
Scheelt ook stank, je koelemulsie blijft schoner, geen olie op je emulsie, geen skimmer nodig, minder vebruik.

Leibaanolie blijf je toch altijd ruiken.
De nieuwe machine heeft dan weer smering met leibaanolie.
Los ervan dat hij olie zuipt als een ketter, moet je de emulsie ook beter bijhouden.


Maar de grote vraag is....om wat voor machine gaat het? :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Smeer olie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 08 aug 2019 19:07 Leibaanolie blijf je toch altijd ruiken.
dat is me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen

Als er geen koelwater bij de geleidingen komt, spoelt de smering er ook niet af, en wordt die doorgaans in een eigen reservoir opgevangen. (wat dan weer overloopt in het koelwater wanneer je niet tijdig de boel leeghaalt)
Maar ja, als ze de boel zo ontwerpen dat dat niet kan.....

Leibaanolie zal heus wel smeren in kogellager achtige toepassingen, maar het plakt nogal omdat het gemaakt is om zich vast te zetten op de geleiding. Ik kan me voorstellen dat er dan in kogel-achtige omgeving veel meer warmte ontwikkeld wordt.

Ik blijf voor dat soort dingen liever Tellus 46 gebruiken, voor tandwielbakken e.d.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Smeer olie

Bericht door willy wonka »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 aug 2019 10:10
willy wonka schreef: 08 aug 2019 19:07 Leibaanolie blijf je toch altijd ruiken.
dat is me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen

Als er geen koelwater bij de geleidingen komt, spoelt de smering er ook niet af, en wordt die doorgaans in een eigen reservoir opgevangen. (wat dan weer overloopt in het koelwater wanneer je niet tijdig de boel leeghaalt)
Maar ja, als ze de boel zo ontwerpen dat dat niet kan.....

Leibaanolie zal heus wel smeren in kogellager achtige toepassingen, maar het plakt nogal omdat het gemaakt is om zich vast te zetten op de geleiding. Ik kan me voorstellen dat er dan in kogel-achtige omgeving veel meer warmte ontwikkeld wordt.

Ik blijf voor dat soort dingen liever Tellus 46 gebruiken, voor tandwielbakken e.d.
Misschien heb ik een goeie neus :lol:
Ik ruik die Leibaanolie altijd. Zelfs op het AI draaibankje.

Koelwater komt in principe niet bij de geleidingen.
Maar ik heb het idee dat de machine nogal overmatig smeert. Waardoor het via onderkant assen weer in de machine (en dus koelemulsie) komt.
Nu kan het volgens mij dat de machine na x aantal uren (machine is nieuw) iets minder gaat smeren.
En er zit al het e.a. op om drijvende olie uit het koelwater te filteren.
Plaats reactie