planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

inmiddels ben ik een aantal stappen verder (zonder Pendant).
Volgens onderstaande beschrijving kun je vier eindschakelaars aansluiten:
Mk2/4 controller requires 'Single Input' mode.

SINGLE INPUT: Both axis limit switches are connected to one pin. Direction of travel determines if positive or negative switch is triggered.
LIMIT 1: Axis 1 positive and negative limit. LIMIT 2: Axis 2 positive and negative limit. LIMIT 3: Axis 3 positive and negative limit. LIMIT 4: Axis 4 positive and negative limit. GND: Ground

Nu heb ik drie prox's aangesloten en die voed ik met 12 volt. Alle drie werken goed (de led op de proxs licht op bij triggering).
Achtereenvolgens, de X, Y en de Z as. En aangesloten achtereenvolgens op Limit 1,2 en 3.

Wat schets mijn verbazing... de controller reageert alsof ik op de X-as twee limits heb - en + en op de Y twee limits heb, - en +????
Dat concludeer ik aan de kleur die oplicht
op het positie paneel op het scherm. Dus als de Y-as limit aan de min kant wordt ge-triggerd licht de X-as op in de kleur die past bij een positieve trigger op die as??? Het zelfde bij de Z-as limit, als die wordt getriggerd licht de Y-as op voor de pos. trigger???

Hoe kan dat?? iemand een idee? De bedrading heb ik gecontroleerd
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Klopt die pinout wel voor de mk2, ik heb een mk1 nu en mijn tool sensor werkt alleen op de A as en kun je niet wijzigen zoals bij mach.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 01 sep 2019 17:42 Wat schets mijn verbazing... de controller reageert alsof ik op de X-as twee limits heb - en + en op de Y twee limits heb, - en +????
Dat concludeer ik aan de kleur die oplicht
op het positie paneel op het scherm. Dus als de Y-as limit aan de min kant wordt ge-triggerd licht de X-as op in de kleur die past bij een positieve trigger op die as??? Het zelfde bij de Z-as limit, als die wordt getriggerd licht de Y-as op voor de pos. trigger???
Dus je controller ziet te Y limit en de Z-limit. Alleen denk ie dat ze bij een andere as horen.
En de X-limit, wat gebeurd er wanneer je die bediend?

IK zou me er niets van aan trekken, gewoon even omwisselen totdat de limit op de juiste as reageert. Lekker belangrijk dat er een nummertje anders is, als de controller het maar doet.

Heb je het signaal wel correct ? NO of NC, naar 5v of naar ground.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Op de mk1 kun je beide gebruiken, je kunt dan invert aan klikken en werkt NC, standaard is NO
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

K zou me er niets van aan trekken, gewoon even omwisselen totdat de limit op de juiste as reageert. Lekker belangrijk dat er een nummertje anders is, als de controller het maar doet.

Heb je het signaal wel correct ? NO of NC, naar 5v of naar ground.

[ hoe quote je een gedeelte uit een post? heb hierboven past en copy gebruikt]

De X-as reageert goed! De prox's heb ik rechtstreeks aangesloten, dus zonder optocoupler. En bij triggering gaat de uitgang naar ground. Aangesloten op Limit 1.

De Y prox is aangesloten op Limit 2. Bij triggering kleurt de X-as dus paars (positive direction)

De z prox is aangesloten op Limit 3. Bij triggering kleurt de Y-as rood (negative direction)

En als ik met een meetsnoer Limit 4 ground , kleurt de Y-as paars

Zal het toepassen van relais of optocouplers het probleem verhelpen? Ikzelf denk van niet
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

De richting wordt enkel bepaald door de richting waarin je as beweegt, of bewogen is.

Eerst dus zoals al gezegd is even de juiste nummers bij as zoeken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Ballegooijen »

[ hoe quote je een gedeelte uit een post? heb hierboven past en copy gebruikt]
Gebruik het 4e knopje in de editor "
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Gebruik het 4e knopje in de editor "
Bedankt Johan
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Eerst dus zoals al gezegd is even de juiste nummers bij as zoeken.
Limit 1 blijft neg. X; Limit 2 blijft pos. X; Limit 3 blijft neg. Y; Limit 4 blijft pos. Y :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 01 sep 2019 22:59
Eerst dus zoals al gezegd is even de juiste nummers bij as zoeken.
Limit 1 blijft neg. X; Limit 2 blijft pos. X; Limit 3 blijft neg. Y; Limit 4 blijft pos. Y :mrgreen:
Of helemaal rechts in de tekst zit een button met ["] waarbij de helptekst 'reageer met citaat'

Wat is : 'blijft negatief' / 'blijft positief'
Misschien een plaatje van je beeldscherm, dan gaat er soms ergens wel eens een lampje branden.
Een duidelijk plaatje van je controller is misschien ook niet verkeerd, wie weet ziet iemand daar ook iets vreemds.

Maar wat de limits betreft, het wordt er allemaal niet duidelijker op. :lol:
Probeer eerst eens met een kortsluitdraadje wat die 4 limit-ingangen precies doen en wat de controller er van vind.
Als je de machine op een veilige plek zet, de home snelheid heel laag (% knop?) kun je tijdens het homen gewoon alle ingangen checken .
Wel de machine per as z'n home aktie volledig laten uitvoeren, misschien zijn die kleurtjes om aan te geven of de as wel of niet gehomed is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt Hugo, ga ik doen.
Wel heb ik alle limit ingangen met een meetsnoertje gecontroleerd maar NIET tijdens het bewegen van de machine. En daarbij gingen de x en y assen in de kleuren zoals eerder gepost.
Maakt het verschil uit??? Ga het testen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kjelt »

Hi ik ken dit board niet maar even snel gegoogled en dit kun je toch op het onderstaande scherm exact configureren ?
Dus de ingang voor je negatieve limit switch van de X as zet je links en voor de positieve limit switch rechts.
In het voorbeeld dus limit 1 ingang is de - X limit switch en limit 2 ingang is de + X limit switch.

Bij jou is het geloof ik de - limit dan moet je alleen rechts de juist ingang kiezen en rechts streepjes laten staan.
Bij Y en Z idem dito maar dan de juiste limit ingang kiezen.

Maak anders een een screenshot van deze instelling en post die even dan zien we zo wat er mis is.

19056
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 02 sep 2019 11:28 Maakt het verschil uit??? Ga het testen
Ja, je weet het niet he, hoe die software die signalen afhandelt,
het is natuurlijk + en - limit op 1 as. Dus tijdens het frezen kijkt ie naar 1 ingang, zolang die (niet) aangesproken wordt is er niet aan de hand, anders stopt hij.
Maar als hij met softlimits werkt, hoef je maar op 1 kant een limitswitch te hebben. (dat kunnen wij niet beoordelen omdat we de software niet hebben)

Gebruik je deze beschijving ? http://old.planet-cnc.com/files/CNCUSBC ... erMk24.pdf
Als ik zo snel even kijk kun je serie of parallel gebruiken, volgens mij moet het systeem wel weten hoe jij het uitvoert, er zal dus wel ergens een instelling voor zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kjelt »

Ja lijkt me logisch dat de limit switches op het uiterste uiteinde van de as zitten en dat de beweging die je maakt de polariteit bepaald.
Dus als je een -X move doet en je limit 1 ingang gaat aktief zit je op - limit switch, als je een +X move doet en limit 1 ingang gaat aktief zit je op + limit switch.

Op welke coordinaat zit je home proxy sensor eigenlijk ?
Plaats reactie