Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door Jasper »

Om m'n eigen topic even op een zijspoor te zetten,

Gisteren met iemand gesproken over een eding CPU5A4E, ik dacht dat je daar slave assen op kon aansturen zoals ook in de omschrijving staat. Echter staat er ook dat er een speciale procedure is voor tandem assen.

Wie kan mij uitleggen hoe je dit opzet.

Wens is dus, (niet mijn machine maar in de toekomst wil ik dit zelf ook dus vandaar de vraag)

2 motoren op Y
1 op X
1 op Z
1 voor roterende as A

Nu kun je natuurlijk de Y samen op puls en dir zetten maar dan kun je niet regelen dat je brug recht staat, tenzij je hem natuurlijk recht laat drukken tegen een vaste aanslag.

Of heb je in dit geval 5 assen of meer nodig? Ik zie namelijk geen extra puls aansluitingen. Dir is natuurlijk niet nodig voor slave.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door hrscharft »

Ik heb gisteren mijn Controller van CNCdrive.com in de bus gekregen.
Ben benieuwd hoe dit uit pakt icmMach.

Voor 5 tientjes extra krijg je er een UCCNC Licentie bij maar ik had mach al.
Ik heb gekozen voor de AXBB-E een mooie controller en breakout in 1 behuizingkje.
Aansluiten via Lan, mogelijkheid tot het hierbovengenoemde tandem Homen en aansluitmogelijkheden tot 8 motoren afhankelijk van hoeveel io's je gebruikt voor andere zaken.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door audiomanics »

Voor het tandemhomen heb je twee aparte assen nodig. Omdat jij twee Y-assen wil hebben noem je de ene Y en de andere Slave Y.. Die twee assen bewegen in principe onafhankelijk van elkaar, dat die ja als je homingprocedure uitvoert: dan zie je in drie stappen de assen bewegen waarbij de afwijking tov je ingestelde "haaks" gecorrigeerd wordt door de slave-as bij te sturen.. Meestal lijkt het dat de twee assen "aan elkaar" zitten maar dat is dus niet zo..
Je hebt dus voor beide assen een step en dir nodig..
De CPU5A4 is echter 4 assig. Meestal is bij roterende bewerkingen de Y-as (Ik begrijp dat jij dat de X-as wil noemen.....) statisch... je kan in dat geval de step en dir overschakelen naar de driver voor de roterende as.
Voordeel van zo'n extra driver is dat je die niet aangestuurde motor wel bekrachtigd kan laten waardoor die as keurig op zijn plek gehouden wordt..

EdingCNC op Tandemhoming zetten is een kwestie van een paar punt-comma's plaatsen en weghalen in de macro.cnc:

;Homing per axis
Sub home_x
home x
;;if A is slave of X uncomment next lines and comment previous line
;homeTandem X
Endsub
[/
i]

In jouw geval waar je de X-as de Y-as wil noemen, moet je dat natuurlijk voor de Y-as invullen... Standaard staat het zo in de Macro.CNC

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door Jasper »

Hoi Kees,

Dus in het geval van een A as erbij moet je een andere controller hebben met minimaal 5 assen als ik het goed begrijp.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door hrscharft »

Jep,

Als je in de toekomst nog eens wilt uitbreiden naar een 4e as dan heb je inderdaad een controller nodig voor minimaal 5 assen.
Dit is ook de reden dat ik voor die controller van CNC drive gekozen heb.
De prijs hiervan was ongeveer de helft van een 5 assige Eding controller en uitbreidbaar tot 8 mototen ofwel 3 assen X, Y+slave,Z dan blijven er nog 4 over.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door Ballegooijen »

Dus in het geval van een A as erbij moet je een andere controller hebben met minimaal 5 assen als ik het goed begrijp.
Of, zoals Kees ook al zei; met een schakelaar de X omschakelen naar A
Zo heb ik het ook en dat werkt prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door Jasper »

Ahh ja nu snap ik dat stukje pas.
Dan zou je dus de stekker van Y slave eruit kunnen halen en hem op motor A aansluiten nadat Y natuurlijk in positie is.
Dat zet je in de software A natuurlijk weer aan ipv Y slave.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door Ballegooijen »

Met de software kun je verschillende configuraties maken door 2 keer een setup te maken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe controller met noob proof software gezocht

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 27 aug 2019 10:32 Dan zou je dus de stekker van Y slave eruit kunnen halen en hem op motor A aansluiten nadat Y natuurlijk in positie is.

Dat zou ik niet doen! stepperdrivers vinden het helemaal niet fijn als je onder belasting de motor af gaat koppelen.
Een goede werkbare methode, die ik ook in mijn lasers of degene die ik gemaakt heb, gebruik is om 5 drivers te nemen en in de stand "normaal bedrijf" is de roterende as "gedisabled" (spanning op de enable ingang bij Leadshine's). dan kan je de motor gewoon aan- en afkoppelen zonder probleem. In de stand ""roterende as" worden de DIR en PULS ingangen van de Y-drive (X in jouw geval) aan massa gelegd zodat die motor geen stappen meer gaat maken, en wordt de roterende as bekrachtigd.. (en dan laat ik ook nog een helder rood ledje op het frontpaneel branden.
Zo dus:
19026

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie