EdingCNC of Mach?

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

andrefc101 schreef: 29 aug 2019 16:09
Jasper schreef: 29 aug 2019 15:23 Dankje, maar van een Nederlands bedrijf verwacht je toch dat zowel de handleiding als de software volledig Nederlands is.
Maar de meeste (eigenlijk alle) freestermen zijn toch in het Engels, dus je krijgt altijd een erg kromme vertaling die tot nog meer verwarring leidt. Beetje meer moeite doen om dingen te doorgronden, zal je het waarschijnlijk ook veel beter begrijpen. En vragen mag altijd hier......
Daarom heb ik hem ook weer op Engels gezet, Planet cnc is ook in het Engels dus maakt het zoeken soms ietsje makkelijker.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Ballegooijen »

In Eding kun je verschillende configuratie maken en hiervoor een snelkoppeling op het scherm plaatsen. Ik heb dus 2 (voorheen zelfs 3) snelkoppelingen op mijn scherm staan. 1 met de tekst Portaalfrees en 1 met de tekst A-As.

Ik heb een schakelaar met 2 standen, dezelfde tekst en vervolgens is het een kwestie van schakelaar in juiste positie zetten, machine starten, juiste snelkoppeling om programma te starten en klaar is kees. Als je 30 keer per dag om moet schakelen is het lastig maar voor iemand die het af en toe gebruikt werk het prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toch opvallend dat er helemaal niemand iets over Mach zegt, en hebben we het dan over Mach3 of Mach4, want Mach4 hoor ik al jaren over, maar of er mensen zijn die dit nu al gebruiken is me onduidelijk.
minpuntje mach4:
IMPORTANT NOTE: The LICENSE will only work for the Computer for which you supplied the PC ID. Each PC has a unique ID code and the license works in coordination with this code.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door chimaerion »

Ze bedoelen Mac adres zeker? Kan je easy spoofen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 aug 2019 16:30 maar of er mensen zijn die dit nu al gebruiken is me onduidelijk.
Dan is me dat duidelijk... Er zal ook vast wel een crack voor zijn, maar mach3 is makkelijker.. Ik denk dat ik er niet heel ver naast zit als ik zeg dat misschien 2% van alle gebruikers er ook daadwerkelijk de volle licentie voor heeft betaald... Dat is bij Mach4 kennelijk iets moeilijker, maar ook daarbij zullen er heel wat zijn die dat nog weten te omzeilen.. maar wel een heel stuk minder.... Hoe lang bestaat Mach4 eigenlijk al? ik dacht toch al een aantal jaar minstens..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door serum »

Ze bedoelen Mac adres zeker? Kan je easy spoofen.
Nee, vermoedelijk een hardware ID, die bestaat niet (alleen) uit een mac-adres.

Heb met diverse leveranciers gewerkt, sommigen laten een UID generen door de software die dan weer gekoppeld wordt aan de licentie, anderen combineren weer wat andere delen van de hardware en gooien dat door elkaar. Zo simpel als een macadres is het meestal niet.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door chimaerion »

Dat is wel een dickmove dan. Dus je kan niet zomaar effe onderdelen van je pc gaan vervangen dan. Of als je pc het begeeft, je licentie dan ook? Ridicuul toch?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door serum »

Op zich valt er wat voor te zeggen. Anders zou je, zoals je zelf aangeeft, met een aangepast mac-adres de software op vele vele andere PC's kunnen draaien. vaak hangt het op processor, moederbord. Om dat soort grappen als mac adres veranderen tegen te gaan, moet je als softwareleverancier ook wat.

In een ideale wereld was het niet nodig geweest.. :)

Maar de meeste bedrijven kunnen op je aangepaste hardware ID dan wel een licentie generen, maar hebben dan een tamelijk strenge lijst met eisen dat je kunt bewijzen dat het de software ook echt niet meer draait op de oude omgeving. Nu is dit tamelijk voordelige software, dus ik weet niet in hoeverre het dichtgetimmerd zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 29 aug 2019 11:52 Bert is al deels gestopt, zaak is overgenomen door Alfred.
Bert en Stoppen?.. Mooi niet.. zoals ik Bert ken, is het nu meer zo dat ie zich meer kan wijden aan datgene waar ie goed in is.. Software ontwikkelen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 29 aug 2019 16:09
Jasper schreef: 29 aug 2019 15:23 Dankje, maar van een Nederlands bedrijf verwacht je toch dat zowel de handleiding als de software volledig Nederlands is.
Maar de meeste (eigenlijk alle) freestermen zijn toch in het Engels, dus je krijgt altijd een erg kromme vertaling die tot nog meer verwarring leidt. Beetje meer moeite doen om dingen te doorgronden, zal je het waarschijnlijk ook veel beter begrijpen. En vragen mag altijd hier......
Kortom.. het is Beter zelf Engels te leren, dan je Freesbesturing Nederlands te leren..
En daar kan ik me tot op grote hoogte wel in vinden..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: 01 okt 2019 00:28het is Beter zelf Engels te leren, dan je Freesbesturing Nederlands te leren..
Als ik eens iemand moet helpen… als dan blijkt dat hij een Nederlandstalig programma heeft, dan moet hij mij helpen want de termen die dan gebruikt worden raken vaak kant noch wal… Heb ze wel eens voorgesteld om in versie in het Fries, Haags of Swahili te nemen.. :| die vertalingen lijken wel rechtstreeks van de "make that the cat wise" - site af te komen..
zoiets dus:
9870
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vertalen moet ook door iemand gedaan worden die kennis van zaken heeft.
Anders wordt 'interface', vanuit het Duitse 'schnittstelle' vertaald als 'doorsnijdingsvlak', waarbij ik interface ook niet echt een begrijpelijk Nederlands woord vind.

Ik ben trouwens voorstander van goede vertalingen (met de nadruk op goede), maar dan moet je dat zien in de wereld van werkplaatspersoneel dat zijn vaak toch meer doeners dan denkers en dan schiet opleiding er wel eens een beetje bij in. En Engels kan dan best een flinke drempel zijn.
Ik heb dat soort mensen jarenlang opgeleid, en die kunnen al moeilijk een uurtje in een les-bank zitten, kunnen niet wachten om aan de machine te gaan beginnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

Ik heb op mijn werk een jaar of twee geleden een cursus "Technisch Engels" gehad.

Man, wat ik daar geleerd heb is 1:1 overgenomen uit groep 8 lesstof. Was niet technisch aan.

Dat tijdens die lessen aangegeven en die leraar zei dat hij was gevraagd voor basis Engels voor kantoorpersoneel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 okt 2019 08:48 Anders wordt 'interface', vanuit het Duitse 'schnittstelle' vertaald als 'doorsnijdingsvlak', waarbij ik interface ook niet echt een begrijpelijk Nederlands woord vind.
Wat zou je er dan van willen maken zonder meer verwarring te genereren?

Sommige woorden zijn gewoon uit het engels overgenomen, als je dat gaat taal purificeren zoals de belgen en fransen gaan doen krijg je gedrochten waarbij je alleen maar meer verwarring veroorzaakt.
Zoals Computer -> Ordinateur of Centrale Verwerkings Eenheid voor een CPU, alsjeblieft zeg ;-)
Dat je het trottoir gewoon een stoep noemt vind ik overigens helemaal prima :lol:
Plaats reactie