EdingCNC of Mach?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

EdingCNC of Mach?

Bericht door WillyH »

Ja hoor, er staat al een sticky topic in dit subforum. Maar dat is ondertussen 9 jaar oud en zowel EdingCNC als Mach hebben in die tijd niet stilgezeten. Het is dus niet de bedoeling om een afgesloten topic te omzeilen. Zelf ben ik stilaan toe aan een keuze van één van beiden. Er zijn zeker nog andere interessante controllers, soft- en hardware, maar mijn keuze beperkt zich tot één van beide. Er zijn best wel fervente voor- en tegenstanders te vinden maar ik (en waarschijnlijk ook andere forumleden) zijn vooral op zoek naar neutrale, eerlijke en objectieve pro en contra. Voor mij persoonlijk lijkt een USB aansluiting alvast een no-go te zijn. Van de nieuwste Eding hardware vind ik weinig feedback. Wie gaat van start?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Begin dan zelf even wat criteria en punten te benoemen, dan komt er wel commentaar.
Het moet dus ethernet zijn begrijp ik. (daar wordt meer dan voldoende over gerept hier op het forum, de die-hard gebruikers zweren er bij, oh nee, vinden zelfs dat je niet zonder kunt)
Is de user interface ook belangrijk voor je?
Wat blijft er dan nog over om te vergelijken ?
Heb je het dan over Mach4 ? want Mach3 staat volgens mij al 5 jaar stil.
Mach heeft ook geen hardware, dus heb je daar andere keuzes.
Eding is eigenlijk een directe keuze voor gecombineerde hardware en software op de pc, wat misschien minder tot installatie uitdagingen kan leiden.

O, en nog even dit, ik gebruik beide niet, dus mijn info is eigenlijk volledig waardeloos. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door keesfrees »

Wat wil je er mee gaan besturen, # assen, normaal assenstelsel, wat is het snijapparaat ?
Om maar eens wat te noemen, euh vragen eigenlijk.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door WillyH »

Wel, bedoeling is om een OSPF te bouwen met de optie achteraf een vierde as te kunnen monteren (cilindrisch werk). Mach 4 lijkt me een degelijk stukje software in combinatie met diverse hardware-oplossingen. EdingCNC zou mijn voorkeur hebben omdat het Nederlands is, maar blijkt dat er geen Nederlandstalige handleiding voor is. Jammer dat EdingCNC geen aanpasbaar gebruikersscherm heeft. Heb ik dat nodig? Misschien. Een beetje zoals een auto kopen waar je achteraf spijt hebt omdat je bepaalde opties niet gekozen hebt ;-)
Wat ik zoek? Gebruikersgemak voor een newbie op CNC-vlak, zowel voor installatie (setup) als dagelijks gebruik. Degelijkheid en weinig of (bij voorkeur) geen storingen. Wat al de heer Eding volgend jaar (of volgende maand :shock: ) op pensioen gaat? Het apart moeten aanschaffen van een licentie voor een pendant vind ik als hobbygebruiker dan weer vervelend. Mijn voorkeur zou de Eding CNC720 of de CPU5A4E zijn, echter voor de nieuwe kaart zijn er weinig gebruikersindrukken terug te vinden.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

Bert is al deels gestopt, zaak is overgenomen door Alfred.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 29 aug 2019 11:27 Wel, bedoeling is om een OSPF te bouwen met de optie achteraf een vierde as te kunnen monteren (cilindrisch werk).
Wil je twee motoren per as voor de lange as (meestal X-as genoemd maar wil die discussie hier niet aanzwengelen) en tandem homen of wil je 1 motor met overbrenging op de twee assen ?
Dat bepaalt dan of je een 4 kanaals of 6 kanaals kaart nodig hebt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Ballegooijen »

Toen ik mijn 1e CNC heb gebouwd stond ik ook voor dezelfde keuze. Ik heb uiteindelijk voor Eding (Ethernet) gekozen en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Het werkt eigenlijk altijd, heb nog nooit een storing gehad (m.u.v. de PC) en het is simpel te bedienen. Ik had voor die tijd ook nog nooit met cnc gewerkt en alles was nieuw voor mij.

Later heb ik een draaibank gekocht en omgebouwd naar cnc en heb deze ook op Eding (USB) draaien. Ook hiermee heb ik nog nooit een storing gehad. Voor mij is de keuze dus heel simpel ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

Als je eenmaal iets gewend bent, ik zit nu met Planet cnc wat ik iets overzichtelijker vind dan eding.

Maar, blijven proberen.
Die handleiding is inderdaad jammer, tevens is de Nederlandse tekst ook niet helemaal juist op sommige plaatsen bij eding. Net of het vanuit het Duits of zo vertaald is, kan er even niet op komen waar precies en heb hem weer naar Engels gezet.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door carlo »

goeiemorgen
als je de vertaling wilt juist hebben er is de file
"Cnc Translations Unicode.txt"
staat in de hoofdmap van het programma
daarin kan je voor elk woord dat gebruikt is een nederlands woord inzetten
er staat bijvoorbeeld

Code: Selecteer alles

01-ENG:Search Line
02-GER:Suche Zeile
03-DUT:
04-ITA:
05-FRE:
bij 03-DUT: staat niks als je hier achter Zoek Lijn zet

Code: Selecteer alles

01-ENG:Search Line
02-GER:Suche Zeile
03-DUT:Zoek Lijn
04-ITA:
05-FRE:
krijg je de tekst in het nederlands als je het programma in het nederlands wilt anders neemt hij wat op 01-ENG staat
dus als je de lijst afloopt en overal iets invult achter 03-DUT: zul je die vertalingen krijgen
wil de knoppen van Userxx veranderen daar kun je voor de knop Userxx ook jouw beschrijving zetten
je kunt ook bijvullen maar houd dan de volgorde aan die er is
heel onderaan de file is een lege blok maak daar een copie van en vul maar in

mvg
carlo
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

Dankje, maar van een Nederlands bedrijf verwacht je toch dat zowel de handleiding als de software volledig Nederlands is.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 29 aug 2019 12:29 Wil je twee motoren per as voor de lange as (meestal X-as genoemd maar wil die discussie hier niet aanzwengelen) en tandem homen of wil je 1 motor met overbrenging op de twee assen ?
Dat bepaalt dan of je een 4 kanaals of 6 kanaals kaart nodig hebt.
Ik voorzie twee motoren voor de langste as maar zal via een schakelaar deze vastzetten zoals recent beschreven door (dacht ik) audiomanics. Een 6 kanaal EdingCNC is flink duurder helaas. De CPU5B is nog betaalbaar op eerste zicht maar dan zijn weer wat addons nodig wat dan qua prijs ook weer richting CNC760 neigt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door WillyH »

Jasper schreef: 29 aug 2019 15:23 Dankje, maar van een Nederlands bedrijf verwacht je toch dat zowel de handleiding als de software volledig Nederlands is.
Vooral de handleiding met al die technische termen maakt het een bijzonder zwaar boek om lezen én te begrijpen voor de leek.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door andrefc101 »

Jasper schreef: 29 aug 2019 15:23 Dankje, maar van een Nederlands bedrijf verwacht je toch dat zowel de handleiding als de software volledig Nederlands is.
Maar de meeste (eigenlijk alle) freestermen zijn toch in het Engels, dus je krijgt altijd een erg kromme vertaling die tot nog meer verwarring leidt. Beetje meer moeite doen om dingen te doorgronden, zal je het waarschijnlijk ook veel beter begrijpen. En vragen mag altijd hier......
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 29 aug 2019 16:05
Kjelt schreef: 29 aug 2019 12:29 Wil je twee motoren per as voor de lange as (meestal X-as genoemd maar wil die discussie hier niet aanzwengelen) en tandem homen of wil je 1 motor met overbrenging op de twee assen ?
Dat bepaalt dan of je een 4 kanaals of 6 kanaals kaart nodig hebt.
Ik voorzie twee motoren voor de langste as maar zal via een schakelaar deze vastzetten zoals recent beschreven door (dacht ik) audiomanics. Een 6 kanaal EdingCNC is flink duurder helaas. De CPU5B is nog betaalbaar op eerste zicht maar dan zijn weer wat addons nodig wat dan qua prijs ook weer richting CNC760 neigt.
Dat is iets waar ik ook nog over wil nadenken. Je maakt dus twee EdingCNC installaties, eentje met tandemhomen en eentje met seperate A-as voor de 4e as.
Je gebruikt eenmalig de tandemhome installatie aan het begin van je dag en schakelt daarbij de A as naar de X2 as driver.
Homed en exit. Schakelt nu de A-as naar de A as driver en de X1 naar zowel de X1 as als X2 as driver.
En start de tweede instantie met de 4 as configuratie op.

Enigste wat vervelend zou kunnen zijn als je niet goed omschakelt dan staat je brug niet perfect loodrecht terwijl je niets in de gaten hebt. Blijft behelpen.
Plaats reactie