Nooit meer USB problemen!

Moderator: Moderators

Gregorius
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2019 21:36

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door Gregorius »

@DaBit, dit topic gaat vanaf de eerste post over 'goedkope chinese controllers' en daarmee richt ik me natuurlijk niet tot het linker rijtje van de eredivisie van het metaalbewerkersgilde. Maar toch bedankt voor je reactie.
Gregorius
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2019 21:36

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door Gregorius »

Ik moet toegeven, door traumatische ervaringen met andere draadloze systemen ben ik wat kopschuw geworden voor dit soort oplossingen, maar Wifi is vandaag de dag misschien nog niet zo gek. Een paar overwegingen:

- Wifi geeft door de extra protocollagen garantie op foutvrij afleveren van de data (vroeg of laat).
- Wifi is minder real time, maar dat is Grbl van zichzelf ook niet. De commando's worden in de controller gebufferd en fifo uitgevoerd.
- De Grbl commando's bevatten doorgaans het eindpunt van de beweging. Dus het eventueel wegvallen van de verbinding leidt niet tot stuurloze, op hol geslagen steppers.

Het enige griezelscenario dat ik kan bedenken is dat door een tijdelijke onderbreking één of meer commando's niet aankomen, en daarop volgende commands weer wel. (De frees vervolgt dan braaf zijn weg, de kortste route volgend, zie verder Youtube, zoek op 'CNC fail'). Maar ook dat is met een protocol als Wifi erg onwaarschijnlijk. Ik ga proberen alle irrationele angstvisioenen uit mijn hoofd te zetten, en dan ga ik het toch eens proberen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door Kjelt »

Voor degenen die mogelijk USB problemen hebben doordat de galvanische scheiding een rol speelt kan ik deze zeer betaalbare Olimex isolator aanbevelen.
Enigste waar je wel rekening mee moet houden is de snelheidsbeperking maar ik vermoed dat dit bij CNC verkeer geen rol zal spelen.
Note that USB-ISO can NOT work with devices that require only High Speed USB (480 Mbps) or only Low Speed USB (1.5 Mbps)!
Als iemand er eens een wil lenen dan kan dat.

https://www.olimex.com/Products/USB-Modules/USB-ISO/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gregorius schreef: 06 okt 2019 14:14 Het enige griezelscenario dat ik kan bedenken is dat door een tijdelijke onderbreking één of meer commando's niet aankomen, en daarop volgende commands weer wel. (De frees vervolgt dan braaf zijn weg, de kortste route volgend, zie verder Youtube, zoek op 'CNC fail'). Maar ook dat is met een protocol als Wifi erg onwaarschijnlijk. Ik ga proberen alle irrationele angstvisioenen uit mijn hoofd te zetten, en dan ga ik het toch eens proberen.
Er bestaat in de antieke cnc wereld al jaren een protocol wat gewoon met RS232 (of willekeurig anders ) gebruikt zou kunnen worden, dat heet LSV2. Ik kan wanneer ik het aan zet, gewoon tijdens het uploaden van CNC data (bij naladen of tewel dripfeed) over de RS232 poort, gewoon de stekker er uit trekken en weer terugsteken, en er is verder niets aan de hand. (wanneer ik dat binnen de gestelde timeout tijd van 4 sec. doe) Het lijkt me dat zo'n soortgelijk principe ook gebruikt wordt in diverse andere controllers. Wanneer er pakketjes data verstuuurd worden, met checksom en herzend mogelijkheid zal er ook nooit een pakketje tussenuit raken, er komt hooguit een error vanwege niet op tijd beschikbaar hebben van de juiste data, maar dat geeft dan waarschijnlijk een noodstop, onwenselijk maar niets kapot.
Volgens mij is dat met ethernet zo, en het zou me verbazen als er met USB ook niet al iets dergelijks inzit. (of misschien is dat de reden dat bij mij af en toe de karakters op verkeerde volgorde zitten :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gregorius
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2019 21:36

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door Gregorius »

het zou me verbazen als er met USB ook niet al iets dergelijks inzit.
USB is een prachtig systeem, maar een gecrashte USB verbinding herstelt zichzelf niet zomaar. En het Grbl protocol gebruikt helaas geen checksums of dergelijke foutcontroles.
De eenvoudige hobbyist moet dus een beroep doen op z'n creativiteit (en op Aliexpress) om met beperkte middelen toch iets voor elkaar te boksen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb nooit USB problemen.. ik heb een Ethernet verbinding.. klaar.. problem solved..
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door pa3gmi »

Ook ik heb nog nooit problemen gehad en heb wel een USB kabel van 2,5 meter tussen pc en Leafboy 77 zitten. De machine staat soms de hele dag te werken en echt, nog nooit problemen gehad.
ik denk dat het voornamelijk aard problemen betreft waardoor machine en computer niet aan dezelfde aarde liggen, mijn usb kabel is ook voorzien van ferriet ringen, en heeft een geweven metalen mantel.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door Jasper »

Die geweven mantel heeft volgens mij alleen effect als hij ook minstens aan 1 kant geaard is, Dus met metalen stekker in de PC of Controller.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door benkr »

pa3gmi schreef: 16 okt 2019 14:00 Ook ik heb nog nooit problemen gehad en heb wel een USB kabel van 2,5 meter tussen pc en Leafboy 77 zitten. De machine staat soms de hele dag te werken en echt, nog nooit problemen gehad.
ik denk dat het voornamelijk aard problemen betreft waardoor machine en computer niet aan dezelfde aarde liggen, mijn usb kabel is ook voorzien van ferriet ringen, en heeft een geweven metalen mantel.
Ik denk dat de controller hier een grote rol heeft, ook ik heb nooit problemen gezien met een Leafboy77 kaartje.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door John Sellis »

benkr schreef: 16 okt 2019 17:56
pa3gmi schreef: 16 okt 2019 14:00 Ook ik heb nog nooit problemen gehad en heb wel een USB kabel van 2,5 meter tussen pc en Leafboy 77 zitten. De machine staat soms de hele dag te werken en echt, nog nooit problemen gehad.
ik denk dat het voornamelijk aard problemen betreft waardoor machine en computer niet aan dezelfde aarde liggen, mijn usb kabel is ook voorzien van ferriet ringen, en heeft een geweven metalen mantel.
Ik denk dat de controller hier een grote rol heeft, ook ik heb nooit problemen gezien met een Leafboy77 kaartje.
Idd sluit ik mij bij aan. Bij mij ook een jaar gedraaid op mijn plasma snijder.....
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door zeeschuim »

de leafboy 77 is zeer hufterproof is mijn ervaring
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nooit meer USB problemen!

Bericht door FSSF »

Niet hufterproof genoeg voor mij helaas :lol:
Plaats reactie