Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door robvos »

Ik heb een cnc draaibank en cnc freesbank, en 1 Edingcnc V4 besturing.
Ik gebruik het niet vaak, dus een keer kabels om steken als ik van machine wissel.
Dit werkt voor mij goed, maar ik zou graag 2 handwielen op de draaibank hebben.
Ik heb wel een pendant. Maar ik merk dat ik het regelmatig reparaties heb dan is de x en z as handmatig toch wel makkelijker.

Nu ben ik aan het zoeken welke opties ik heb om 2 handwielen te gebruiken voor de draaibank.
En wat de kosten zijn. Het zou fijn zijn,het moet niet. Budget voor aansturing +/- €200. Encoders en knoppen komen er nog bij.

- Is dit mogelijk met Edingcnc? zou het met een pokeys kunnen en toets combinaties simuleren?

- Pokeys met mach3 zou moeten werken.
Is een 57U of 57E voldoende of moet het een 57CNC zijn? Mach3 heb ik.

- Linuxcnc
Welke kaart(en) zou ik dan nodig hebben? En is dit redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen?
Voordat ik de Edingcnc kaart had, heb ik met Linuxcnc gefreesd. Dus ik heb wel een klein beetje ervaring met linuxcnc.

- zijn er nog andere opties?


ps. Ik heb gelezen dat draadsnijden met pokeys niet altijd goed gaat.
Draadsnijden is geen must, maar mogelijk voor de toekomst wel interessant.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door spinningwheels »

Weet niet hoe je de stappenmotor op de x gemonteerd hebt, maar die kan je gewoon uitschakelen, ( weet zo niet welke twee draadjes ) en gewoon een handwiel gebruiken.
Op de Z heb je natuurlijk je handwiel op de beitel slede .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door Breaker »

robvos schreef: 20 okt 2019 20:40 - Is dit mogelijk met Edingcnc? zou het met een pokeys kunnen en toets combinaties simuleren?
Met pokeys zijn inderdaad wel de knoppen te maken die dan toetsencombinaties versturen, er staat een heel overzicht in de handleiding (Ch 2.13). Het enige wat ontbreekt is de pulsen van het handwiel, die kunnen niet op deze manier gesimuleerd worden, en er is op het bord maar één ingang voor een handwiel aanwezig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door benkr »

Pokeys kan ook beide handwielen inlezen en kan er dan iets van maken met de pijltjes toetsen, elke puls een keer op een pijltjestoets drukken.
Ja, met een pokeys 57 kan dat al, en natuurlijk zeker met de Pokeys57CNC.
Eventueel kunnen ook de toetcodes voor manual jog er bij gegenereerd worden, ik ken Eding verder helemaal niet.
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door robvos »

Ik heb met Edingcnc geprobeerd te draaien met de pijltjes toetsen, maar dat vind ik niet zo fijn.

Als ik met Mach3 en pokeys verder wil, heb ik dan voldoende aan een pokeys 57E of heb ik de cnc versie nodig?

Wat betreft linuxcnc, heb ik dan ook een pokeys nodig om de handwielen aan te sluiten of gaat dit via een mesa kaart?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door javanree »

Voor LinuxCNC werkt USB sowieso niet ; er is een Pokeys57 ethernet component voor LinuxCNC maar dat is volgens mij een niet veel gebruikte setup. Dus zul je er mogelijk zelf veel tijd in moeten steken om de combi werkend te krijgen.

LinuxCNC met Mesa hardware gaat zeker doen wat je wilt, een 7i76 of 7i76E board ondersteunt tot 2 MPG's en heeft genoeg vrije inputs voor een aantal knoppen er bij.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door DaBit »

Op mijn LinuxCNC draaibank gebruik ik een Pokeys57E voor het bedieningspaneel (met 2 draaiwieltjes, eentje voor X, eentje voor Z) en Mesa hardware voor de motorsturing.
De Pokeys is de Ethernet-variant omdat de USB-variant consequent ruzie had met mijn spindelservo. Anders dan dat werkte de USB-variant voor bedieningspaneel-doel ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door Breaker »

Even geprobeerd op EdingCNC...

Handwiel aansluiten op PoKeys:
19336

Configureren, pin 29/30:
19337

Er kunnen inderdaad meerdere handwielen geconfigureerd worden (de teller ging tot 25) binnen PoKeys [rode kader] en er kunnen toetsen bij ingesteld worden. Per puls wordt er zo een toetsaanslag gestuurd. De pijltjestoetsen werken echter niet gelijk aan de jogpad toetsen [gele kader] die kunnen met stapgrootte ingesteld worden, de toetsenbord toetsen (direct of via PoKeys) reageren niet op die instelling.

Die houden hun eigen jogging instellingen:
19338
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door robvos »

@Breaker bedankt voor het testen.

Als je het jog menu onder F9 gebruikt, dan kun je wel stappen instellen voor de pijltjes toetsen.
Ik heb dit wel geprobeerd, maar dat loopt niet vloeiend. Het zijn telkens stapjes van het ingestelde en hij werkt alle toetsaanslagen af. Dus stopt niet als je zelf stopt.
Dat is ook niet handig,

Als ik weer iets moet maken zal ik eens proberen met de pendant die rechtstreeks aan de Edingcnc kaart hangt de feed in te stellen en dan met de pijltjes toetsen bewegen.
Dat is misschien ook wel werkbaar.
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door robvos »

@Breaker bedankt voor het testen.

Als je het jog menu onder F9 gebruikt, dan kun je wel stappen instellen voor de pijltjes toetsen.
Ik heb dit wel geprobeerd, maar dat loopt niet vloeiend. Het zijn telkens stapjes van het ingestelde en hij werkt alle toetsaanslagen af. Dus stopt niet als je zelf stopt.
Dat is ook niet handig,

Als ik weer iets moet maken zal ik eens proberen met de pendant die rechtstreeks aan de Edingcnc kaart hangt de feed in te stellen en dan met de pijltjes toetsen bewegen.
Dat is misschien ook wel werkbaar.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door Breaker »

Op de CNCzone-dag gister werd door EdingCNC een uitbreiding getoond waarmee drie handwielen en enkele tientallen knoppen te configureren zijn. Komt binnenkort in kleine oplage beschikbaar, je zou eens kunnen informeren. (Als je al niet daar was...)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Welke hardware/software voor 2x mpg op draaibank

Bericht door robvos »

Ik heb het gezien inderdaad.
Zag er goed uit en precies wat ik zocht.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar Alfred.
Plaats reactie