usb naar micro sd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

usb naar micro sd

Bericht door spinningwheels »

De ELS heeft een micro SD card slot voor het updaten, en ook voor de toekomstige functie voor het laden van G code .
Nu zit dat slot op een onhandige plek als ik het ding in ga bouwen .
Heb bij ali al wel verlengsnoertjes gevonden , dat kan een oplossing zijn. En dan het card slot achter een goed spaan dicht klepje .
Maar zoek eigenlijk een soort van verlengkabeltje van dat micro sd naar USB , of gaat zoiets niet werken?
Er komt toch een PC in de nieuwe draaibank al is het maar om tekeningen te bekijken, maar ook even snel een passing tabel op te zoeken etc .
Zoek ook nog steeds iets vaneen DRO op de pc aangezien er al encoders op de assen zitten en ik die dan zou kunnen gebruiken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: usb naar micro sd

Bericht door PE1BEY »

Micro SD is een geheugenkaart; USB ( in al zijn vormen ) is een data-communicatie systeem.... Heel andere dingen, dus een verloop van de een naar de ander kan niet....
Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: usb naar micro sd

Bericht door spinningwheels »

Bedankt , ik zag dus USB ( stick ) net zoals een SD kaartje
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: usb naar micro sd

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 25 jan 2020 01:49 Bedankt , ik zag dus USB ( stick ) net zoals een SD kaartje
Dat klopt ook! De USB stick is een opslag medium wat het USB communicatie kanaal gebruikt om de data over te dragen. Een SD kaart doet iets vergelijkbaars maar met een ander soort serieel communicatie kanaal.

Er zijn wel vele kastjes te koop die een SD kaart als USB stick kunnen laten werken. Het omgekeerde moet volgens mij technisch ook prima gaan maar ik heb zoiets in de praktijk nog nooit gezien. Kwestie van vraag en aanbod denk ik. Het zou ook kunnen dat de software driver mogelijkheden van een SD kaart te beperkt zijn om dit goed te laten werken, dat weet ik niet. Je zou nog eens uitgebreid kunnen Googlen, wie weet is er toch een Chinees die er wel brood in zag...

Overigens zou ik een SD kaart verlengkabel wel kort proberen te houden. USB is als communicatie kanaal ontworpen om grotere afstanden te overbruggen, dat is bij SD niet zo.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: usb naar micro sd

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 25 jan 2020 07:44 Het omgekeerde moet volgens mij technisch ook prima gaan maar ik heb zoiets in de praktijk nog nooit gezien.
Ik denk dat het omgekeerde stiekum nog knap lastig is.....

SD-kaart verlengkabeltje lijkt me het handigste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: usb naar micro sd

Bericht door hfjbuis »

Ik wist niet dat het bestond maar toch...

https://nl.aliexpress.com/popular/micro ... cable.html

Kan best wel handig zijn!!!!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: usb naar micro sd

Bericht door DaBit »

Is het ook.
Zeker als je de SD-kaart als data-overdracht gebruikt en dat ding 3x per dag wisselt. Dan is na een jaar het slot uitgelubberd of stuk door een keer te lomp gedaan te hebben. Met zo'n verlengstukje is dan het kabeltje van 2 euro stuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: usb naar micro sd

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 25 jan 2020 11:12 Is het ook.
Zeker als je de SD-kaart als data-overdracht gebruikt en dat ding 3x per dag wisselt. Dan is na een jaar het slot uitgelubberd of stuk door een keer te lomp gedaan te hebben. Met zo'n verlengstukje is dan het kabeltje van 2 euro stuk.
Het zal wel nergens te vinden zijn, maar heel veel echt dure connectoren zijn gemaakt voor belachelijk weinig connecties, dus verwacht inderdaad niet dat dit echt honderden of duizenden keren blijft werken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: usb naar micro sd

Bericht door spinningwheels »

Ja de SD card verlengkabeltjes had ik ook al gevonden, ziet er nogal kwetsbaar uit , maar wel weer makkelijk te vervangen .
Een usb slot leek mij iets minder kwetsbaar , vandaar ook deels de vraag .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: usb naar micro sd

Bericht door DaBit »

Kwa kwetsbaarheid denk ik dat een gewone grote SD-kaart degelijker is dan een USB. Je hebt bij een SD-kaart nogal een stuk geleiding voor je bij de contacten bent en het steekt niet zo uit. Zo'n USB-ding zit een cm in het stopcontact en steekt een pesteind uit. Keer teveel zwaaien met je armen en krak.

Die micro-SD kaarten is andere koek; daar heb ik er toch al een stel van doormidden gebroken of laten lanceren doordat bij het uithalen het ding net blijft klemmen, je juttert een keer, en pie-tsjoew, het veertje in het slot lanceert dat ding 10 meter ver weg. Da's geen DaBit-compatibel maatje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: usb naar micro sd

Bericht door arjancnc »

Zoals gezegd gaat de door jouw gewenste oplossing technisch niet werken. Wat wel zou werken is een Microsd naar sd adapter en dan kiezen voor een wifisdkaart zoals de Toshiba Flashair. Kun je instellen als accespoint en inloggen als je er een update op wil zetten

Afbeelding
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: usb naar micro sd

Bericht door hfjbuis »

Let wel op wat je koopt, voor deze kaart(en) is de support al gestopt!!!!
https://www.toshiba-memory.com/wp-conte ... 1114-1.pdf

Wel een mooie oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: usb naar micro sd

Bericht door spinningwheels »

Bedankt , Ja die verloopjes van micro naar SD ga ik bestellen,
WIFI SD kaart ga ik eens zoeken
In theorie kan ik praktisch alles
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: usb naar micro sd

Bericht door arjancnc »

Gelukkig stel je de flashair lokaal in en blijft het werken zonder server, dus het gaat niet uit de lucht zoals Eyefi een paar jaar geleden
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie