Overstappen?

Moderator: Moderators

Henkyh
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2014 21:16
Locatie: Blauhús
Contacteer:

Overstappen?

Bericht door Henkyh »

beste mede cnc ers,

zoals een aantal van jullie denk ik wel weten heb ik nogal wat ellende gehad met mach3

dus ik heb er nu echt genoeg van en wil iets anders.....maarja wat?

het gaat om een bridgeport interact
motoren en drivers 4nm en sterk zat
de complete hardware is van CS_Lab en die zou ik eigenlijk best willen laten zitten
en puur een andere besturings software.
maarja is er andere software die daar mee kan werken?

en dan welke software / besturing??

mach4
sim
eding
maso
centroid

om zo maar een paar te noemen........wie kan me hier in adviseren
groeten Henk
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door audiomanics »

Voor zover ik weet gebruikt CS-Lab Mach als gebruikers-schil.. Misschien ook een paar anderen, maar dat zal je bij CS-lab moeten uitzoeken.
Ik verwacht niet dat je Eding daar op aan kan sluiten omdat die puls/dir signalen afgeeft die je normaal gesproken aan stepperdrivers/servo's aanbiedt.. Voor zover ik weet doet CS-lab dat zelf en vraagt die G-codes of iets dergelijks..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door karangetang »

UCCNC? betaalbaar en goed|||
Ook kwam ik dit tegen

http://www.mycncuk.com/threads/11668-Cs ... l-Software
Laatst gewijzigd door karangetang op 15 mar 2020 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door zeeschuim »

mach3 en CS labs is volgens mij hufterproof!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door andrefc101 »

zeeschuim schreef: 15 mar 2020 14:22 mach3 en CS labs is volgens mij hufterproof!
Vandaar dit topic zeker 😉
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door zeeschuim »

Ik ben wel benieuwd naar de 'problemen' waar hij tegenaan loopt.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 15 mar 2020 14:22 mach3 en CS labs is volgens mij hufterproof!
Elk systeem wat niet juist geconfigureerd is (of waarvan de juiste bediening niet bekend is) geeft problemen. Overstappen is volgens mij ook niet de oplossing. Of pas nadat de oorzaak van de problemen gevonden zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door andrefc101 »

Ja, maar volgens ts weten meerderen zijn problemen..... daar wacht ik eigenlijk op..... nog steeds.....
Henkyh
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2014 21:16
Locatie: Blauhús
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door Henkyh »

Ik wil mach3 en cslab nog best een kans geven hoor.

maar dan heb ik eigenlijk iemand nodig die me wil helpen om mach opnieuw te instaleren en configureren.

ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar problemen gehad en ben het vertrouwen behoorlijk kwijt

dus dan bij deze een oproep, en dit hoeft echt niet voor niks

ik hoor graag van jullie
06 54328429
groeten henk
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Op 14 februarie had je het anders wel opgelost, https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 50#p207267
In dat betreffende topic komen een paar oplossingen voorbij 'en het was opgelost' later weer niet. Het lijkt me dat de manier van oplossen dus ook niet heel betrouwbaar is. Maar erger, het is ook niet duidelijk dat het probleem bij Mach3 zit, dus ook ernstig af te raden om op dit stadium over te stappen.
Ja, helaas zit je in de rustige uithoek, dus een aantal fanaten zal niet zo snel langskomen, maar meer in de buurt moeten er toch ook wel te vinden zijn.

Maar ik vind het oplossen nogal ongestructureerd gaan, op die manier krijg je het niet boven tafel.
Dan heb je een oplossing die werkt, het volgende moment werkt het toch weer niet. Dat dat op je zenuwen werkt begrijp ik, maar voor de 'ondersteuners' is het nog veel moeilijker om gemotiveerd te blijven je te ondersteunen. ook al doen er een aantal erg hun best.

Voor zover ik het nu kan overzien:
Wanneer je de maat gecorrigeerd hebt (na een twijfelachtige homing) kun je verder nauwkeurig draaien.
Wanneer de machine uit geweest is, is na homen de maat weer niet exact.

Ik zou de homing afloop gaan bestuderen. Iets met richting, backlash, contra-veren en die zaken. Een meetklokje op het einde van de slag zetten (vast en laten zitten) En je kunt na homen even richting klokje lopen en kijken of die op de juiste maat staat.
Ik weet niet of je met Mach3 verschillende homing afloop kunt kiezen (zoals in b.v. LinuxCNC kan)

In ieder geval succes met het vinden van de oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Henkyh
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2014 21:16
Locatie: Blauhús
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door Henkyh »

Beste Hugo, ik snap dat het allemaal wat warrig overkomt maar het probleem met de draaibank is vooralsnog opgelost.
dat zeg ik er ook steeds bij, dat het voorlopig werkt.

maar deze vraag gaat niet over de draaibank maar over de bridgeport freesbank.....zoals in mn vraag vermeld.


eerst loopt mn win10 pc steeds vast net als de "oude" xp
werkelijk alles mechanisch nagelopen, stekkers kabels echt alles
dus de machine opstarten en snel je klusje doen en mach weer afsluiten....dan loopt de pc niet vast

afgelopen woensdag nog met zwetende handen wat freeswerk gedaan

afgelopen zaterdag de machine weer opgestart om een klusje te doen
maar vervolgens wil alleen de z as maar lopen.
tijdens het homen blijven de x en y stil staan.

je zult vast begrijpen dat je er op een gegeven moment klaar mee bent.....vooral als er een klant achter je staat die je belooft hem even te helpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Overstappen?

Bericht door DaBit »

Als er niemand fysiek langs kan/wil komen, dan kun je misschien Teamviewer installeren op de PC en er een webcam aan knopen (of een telefoon met Whatsapp en videobellen). De kans is best aanwezig dat iemand op afstand mee wil kijken; ik heb het voor een aantal LinuxCNC-gebruikers ook gedaan. Zelfs voor eentje in Thailand. Mach3 heb ik echter geen kaas van gegeten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Overstappen?

Bericht door hfjbuis »

Henkyh schreef: 16 mar 2020 16:16 eerst loopt mn win10 pc steeds vast net als de "oude" xp
werkelijk alles mechanisch nagelopen, stekkers kabels echt alles
Het ligt niet aan je PC, Windows 10 of XP. CSlab is goed systeem en de rest van de wereld gebruikt ook Mach3 zonder problemen. Alles lijkt goed, maar toch heb je een probleem!
Omdat je PC vast loopt en niet Mach3, vermoed ik eerder een probleem met aardlussen of storing die via de bekabeling opgepikt worden. Dat los je met iets anders dan Mach3 niet op!
De CSlab controller is aan de machine kant middels optocouplers goed beveiligd (toerental output denk ik niet). Maar aan de andere kant, richting PC is het maar net hoe het aangesloten is.

Als het probleem zovaak voorkomt,
  • Zou ik alles loskoppelen wat niet absoluut noodzakelijk is (eindschakelaars, Zero setter, etc)
  • Het toerental niet via CSlab sturen
  • CSlab, PC en voeding drivers op dezelfde dezelfde verdeeldoos.
  • Als het gaat, ook de spindle op deze verdeeldoos.
Dan heb je alleen nog maar de sturing voor de drivers en een mogelijk een goede ster aarde

Als het dan stabiel is, kun je één voor een de overige onderdelen ingebruik nemen.

Ik ga er van uit dat je overal afgeschermde kabels hebt gebruik met de afscherming maar aan één kant aan aarde!!!!

Wat heb je voor aansluiting naar de PC met de CSlab?
Henkyh
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2014 21:16
Locatie: Blauhús
Contacteer:

Re: Overstappen?

Bericht door Henkyh »

Ik heb zelf de ethernet kabel van pc naar cs lab er uit getrokken

pc opgestart.....niks aan de hand
mach3 opgestart.....en dan loopt de boel weer vast

dus zelfs al zit er helemaal niks aangesloten, loopt de boel vast
Plaats reactie