Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door hobbybob »

Hi all,

Nou ben eindelijk begonnen aan mijn cnc hobby frees. Gemaakt van Aluminium profielen en trespa.
Na jaren geleden een klein freesje (KM frees, zo eentje als bij MoSoft op school staat) te hebben omgebouwd, ben ik nu begonnen aan iets groters.
Ik gebruik daarbij een 1.5kW watergekoelde spindel van Stappenmotor.nl en daarbij zat zijn High speed motor driver. Een soort uit de kluiten gewassen steppermotor driver waar 220 (een fase) in gaat en U,V,W (3 fase 220 uitkomt).
Maar dat is dus niet redelijk standaard want de meeste spindles hebben een VFD die 0-10V of PWM accepteren. Zo niet deze.
Ik heb een licentie voor Mach3 en CamBam.

Nu heb ik de volgende controllers:
XHC Mach 3 Motion card, versie 3 , 3 assig die doet dus 0-10V of PWM
een DDCS (een soort standalone controller) doet alleen 0-10V
Smoothstepper v1.2 die lijkt wel step/dir te ondersteunen voor spindle, maar omdat dit zo'n vreemde setup is, weet ik dat niet zeker.

Is er iemand die ook zo'n driver gebruikt om een 3 phase 220V spindle aan te sturen of weet of dat werkt ?
En zo ja worden dan alleen maar step en dir gebruikt ? In de handleiding van de driver staat dat je met enable evt. de driver aan en uit kan schakelen. Maar dat zie ik dan niet in het mach3 setup scherm terug , daar staat alleen invoervelden voor step en dir ?

Hoop dat iemand ooit smoothstepper heeft gebruikt of zo'n driver van Stappenmotor.nl en me wil helpen. Ik ga iig maar vast de kabels aan de motoren solderen en de home sensors verlengen, dat moet sowieso gebeuren.

Tenslotte ben ik dus nog op zoek naar een breakout board voor zo'n smooth stepper maar die vraag zal ik posten in Vraag en aanbod.
Een andere optie is een VFD aanschaffen die 220V 6A spindle kan aansturen uit china, maar dan kan ik volgende week (weekje vrij) niet verder ;-(
Nog een optie is een pulsgenerator aanschaffen bij stappenmotor.nl en dan 0-10V aanbieden dan pulsen terugkrijgen.\
Zie door de bomen het bos niet meer, heb hartstikke leuke beginners controllers verzameld, ze kunnen allemaal de x y z aansturen maar alleen de smoothstepper kan hopelijk die spindle aansturen.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door benkr »

Plaats eens een foto van de spindeldriver, ik ben heel benieuwd hoe die er uit ziet.
Portje, een medeforumlid heeft denk ik nog een 2,2kW VFD liggen, hij had er één besteld en heeft er 2 gekregen, vandaar.
Mosoft heeft een tijd geleden een 3 assen interface kaartje getoond, ook op de CNCzone dag trouwens, wat iets van 22 Euro of o kostte, wellicht is dat iets voor je.

Hier een Ebay link voor dat kaartje, hij had het op Aliexpress besteld.

https://www.ebay.nl/itm/5-Axis-Mach3-Cn ... 3d974713a3
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door hobbybob »

Hallo Benkr,

Zo'n VFD klinkt ook wel als een fijne oplossing.
Daar kan dus gewoon 0-10V of PWM en stuurt driefasen U,V,W 220V uit ?
En het feit dat het een 2,2kW VFD is wil alleen zeggen dat ie zo'n 9-10A aankan en mijn spindle maar 6A vraagt dus zou geen probleem moeten zijn ?

De driver die ik nu heb liggen is op de foto de onderste van de 2.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... river.html

Leuk dat kaartje van MoSoft ook. Maar ik heb dus 3 controllers liggen ;-) Dus daar ligt het niet aan, nu alleen nog een oplossing om de verdraaide (nu niet dus) spindel aan het draaien te krijgen ;-)

Ben ook met harrie van Stappenmotor.nl in gesprek , hij heeft kennelijk een pulsgenerator printje, maar is me nu onduidelijk of ik daar ook 0-10V van een van de controllers in kan stoppen en er dan pulsen uitkomen, dat zou de makkelijkste oplossing zijn natuurlijk.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door ruudderooy »

als je van 0 to 10V naar pwm wilt kan je ook gewoon zoiets gebruiken. Converter 0-10V Naar 0-10KHz

Als je zoiets wil gebruiken heb ik er nog wel eentje van liggen! (ophalen of verzendkosten)

en met een smoothstepper board kan je idd pwm of 0-10V kiezen en instellen

20372
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door hobbybob »

Hi Ruud,

Die wil ik wel van je overnemen.
Ik stuur je even een PM!

gr
dimitri
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door benkr »

hobbybob schreef: 06 apr 2020 18:09 Hallo Benkr,

Zo'n VFD klinkt ook wel als een fijne oplossing.
Daar kan dus gewoon 0-10V of PWM en stuurt driefasen U,V,W 220V uit ?
En het feit dat het een 2,2kW VFD is wil alleen zeggen dat ie zo'n 9-10A aankan en mijn spindle maar 6A vraagt dus zou geen probleem moeten zijn ?

De driver die ik nu heb liggen is op de foto de onderste van de 2.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... river.html

Leuk dat kaartje van MoSoft ook. Maar ik heb dus 3 controllers liggen ;-) Dus daar ligt het niet aan, nu alleen nog een oplossing om de verdraaide (nu niet dus) spindel aan het draaien te krijgen ;-)

Ben ook met harrie van Stappenmotor.nl in gesprek , hij heeft kennelijk een pulsgenerator printje, maar is me nu onduidelijk of ik daar ook 0-10V van een van de controllers in kan stoppen en er dan pulsen uitkomen, dat zou de makkelijkste oplossing zijn natuurlijk.
Ja, op die VFD kun je ook kleinere motoren aansluiten, de max. stroom kun je instellen met parameters.
Zo'n VFD instellen is wel altijd opletten geblazen, je zult niet de eerste zijn die zijn dure motor in een paar tellen in rook ziet opgaan.
Als ik zoiets moet doen gebruik ik daar altijd een speciaal testpaneel voor waarop eigenlijk een stel van die 300Watt bouwlampjes zitten, dat paneel sluit ik dan aan in serie met de motor wikkelingen. Elke fase aansluiting van de motor loopt dan via 3 van die lampjes parallel. Je kunt dan aan de lampjes zien of er stroom loopt, en ook nog een beetje hoe veel stroom er loopt, bij een onbelaste motor zullen de lampen niet branden maar als er iets verkeerd gaat zullen ze mogelijk wel branden en voorkomen dan dat je motor uitbrandt.

Ik heb zelf de driver van de bovenste foto liggen, ik ben nog steeds op zoek naar een geschikte motor daar voor, dat zal wel nooit meer lukken denk ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door benkr »

Dat PWM signaal is meestal één vaste frequentie waarvan de pulsbreedte wordt gevarieerd.
Daar heb je dus helemaal niets aan om zo'n step driver mee aan te sturen want dat blijft steeds dezelfde frequentie.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door hobbybob »

ruudderooy schreef: 06 apr 2020 21:30 als je van 0 to 10V naar pwm wilt kan je ook gewoon zoiets gebruiken. Converter 0-10V Naar 0-10KHz

Als je zoiets wil gebruiken heb ik er nog wel eentje van liggen! (ophalen of verzendkosten)

en met een smoothstepper board kan je idd pwm of 0-10V kiezen en instellen

20372
Zie mijn andere post over inductieve sensoren aansluiten, het is me niet gelukt met het printje, gisteren hele dag mee bezig geweest.
Die driver accepteert het PWM signaal niet. Hij wil echt pulsen ;-( Enorm bedankt voor je hulp en het mee denken, wilde het je wel even laten weten.

Ga nu de smoothstepper gebruiken, maar loop nu tegen het inductieve sensoren verhaal aan, kom ik vast uit, maar heb toch wat hulp gevraagd, ik kan het niet meer beredeneren.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Smoothstepper om spindle aan te sturen via STEP/DIR ?

Bericht door ruudderooy »

fout gelezen.
Plaats reactie