Storing cnc freesmachine.

Moderator: Moderators

J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Ik heb sinds kort een andere computer op mijn freesmachine aangesloten. Nu heb ik het probleem dat de freesmachine niet aan de juiste maten freest.
Nu kan ik dat in de software (WinPC-NC USB) aanpassen met de schaalindeling per as.
Tijdens de test heb ik gemerkt dat de X- en de y-as steeds verloopt qua maat. De ene keer freest hij 0,1mm te groot en de andere keer weer 0,1mm te klein.

Ik heb de hele machine nagekeken en ik heb op geen enkele as speling. Het enige wat veranderd is, is de computer waarop windows 7 draait. Geen rare dingen gemerkt tijdens het installeren van de besturingssoftware. Ook is er geen merkbaar ander gedrag van de machine tijdens het fresen.

De vorige computer was stuk (startte helemaal niet meer op) , maar hierop draaide de freesmachine wel goed.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Groet, J. Moors.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door audiomanics »

Misschien ligt het niet eens aan je computer en kan het zijn dat je die 0,1mm vroeger niet eens opgevallen was.. Voor de meeste dingen is 0,1mm afwijking niet eens een probleem.
Dingen die het ook zouden kunnen zijn:
het verschil tussen meelopend en tegenlopend frezen,
een zwaar punt waardoor je een stapfoutje krijgt
een koppeling die doorslipt op de motor, of een versleten koppeling.
een paar losse bouten ergens
een bot freesje

En dan kan je zelfs nog een bepaalde instelling zoals backlash, bijvoorbeeld, vergeten zijn over te nemen van de andere computer..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Dat is nou juist het probleem. Ik frees regelmatig erg kleine dingen en die hadden tot voor kort geen afwijkende maten. Verder zit er nergens speling. Niet op de spindelassen, koppelingen motoren, freesmotorophanging e.d.
Intussen een andere computer gebruikt, maar daar veranderde niks aan.

Toch freest de machine nu geen mooie cirkels (meer een ei). Dit was tot nu toe iedere keer een kwestie van speling door losgelaten stelboutjes (door het veelvuldig gebruik).
Verder vind ik geen slijtage en zitten alle bevestigingen en stelboutjes (die de assen aan de koppelingen vastzetten / bevestigingen van lagers en motoren / bevestigingen van geleidingen ) vast zoals ze behoren te zijn.

De vorige computer sloot zich goed af bij het uitzetten ( gaf dus geen storing of plofte uit tijdens gebruik), maar na een paar dagen was deze geheel dood. Geen enkele reactie bij het aanzetten.

De besturing is een Toshiba 6560 en ook zijn alle instellingen nu hetzelfde als voorheen ( Kan niks vinden wat nu anders zou kunnen zijn). De besturingskast is jaren geleden samen met een electronica-kenner gebouwd en er zitten geen twijfelachtige verbindingen in of aan.

Kortom, alles lijkt hetzelfde en toch werkt het nu niet naar behoren.

Zijn er gebruikers van cnc-freesmachines in de buurt van Maastricht? 2 weten meer dan 1.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hfjbuis »

Ik woon op fietsafstand, maar corona houdt mij tegen.
Frees een vierkant alleen met gebruik van een paar gcode regels. Controleer de maten, dan kun je hopelijk de hardware al uitsluiten.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

De ene keer 0,1 te weinig en de andere keer 0,1 teveel, zou ook op een decimaal-afrondingsfout kunnen wijzen.
Is origineel bestand juiste decimaal?
Is G-code juiste decimaal?
Heeft de G-code-controller de juiste decimaal?
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Ik teken in autocad. Welliswaar een oude versie, maar toch. Maten zijn dan precies genoeg. Hiervan gaat een plot-file naar Winpc-nc, dus daar is ook niks aan veranderd.
Bij de instellingen in Winpc-nc kan ik verder niks vinden wat hiermee te maken zou hebben, maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Pfff.... het is echt geen simpel probleempje, ik weet me geen raad. Juist nu we nergens heen kunnen.....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp helemaal niets van het verhaal. Heb ook geen ervaring met WinPC-NC USB, maar heb zomaar het idee dat dat niet zo relevant is.
Wanneer en hoe constateer je nu eigenlijk afwijking.
En als het goed was, waarom zou je dan de schaal indeling gaan aanpassen.
Zelfde onderdeel 2x frezen ? verschillende maten, of bij verschillende onderdelen?
Buitenomtrek t.v. binnen / kamer frezen?

En nu heb je het over een plotfile vanuit autocad. Je hebt het dan toch hoop ik niet over een HPGL file? En hoe maak je die? Doe je dat op een andere computer, of ook op die andere computer die je sinds kort op je machine hebt aangesloten? Dus ook een nieuwe setting van je CAD omgeving.
Anders post je die file maar eens, net als een CNC frees file tussen de </> code weergave symbolen.
Anders maak je een productje met 10 vierkantjes naast elkaar, zelfde maat, wat krijg je dan voor resultaat.
Dat zelfde zou ik doen met de vierkantjes 45 graden gedraaid. (dan zouden backlash problemen op een andere manier effect kunnen hebben)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Vanuit AutoCAD een plot-file?
Controleer in AutoCAD eerst met UNITS de decimaal-instelling. Bij mm werk is 2 decimalen normaal.

Een .plt-file is een HPGL-bestand en mist bepaalde CAD-entiteiten-info.

Gebruik DXFOUT met 6 decimalen om een CAD bestand als .DXF te exporteren: Drawing eXchange Format (DXF) is daarvoor bedoeld.
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Ik zal even uitleggen hoe ik het tot nu toe gedaan heb. De tekeningen worden in autocad gemaakt met afmetingen tot 4 decimalen achter de comma.
Dit gebeurt op een aparte computer (voor mijn dagelijkse bezigheden).
Tekening in autocad.doc
Ik weet even niet hoe ik een directe afbeelding hiervan moet maken.

Via het menu "printen" ga ik naar een apart geïnstalleerde printer-driver 7550. Deze maakt vanuit autocad een PLT-file.
Deze file gaan naar een USB stick die dan in de computer van de freesmachine wordt gestoken.
Maken van PLT-file..doc
Vanuit mijn freesprogramma, kan ik die file inlezen als HPGL. Dit staat ingesteld als "programma automatisch herkennen".
Daarin wordt de tekening geopend en bestaat uit meerdere lagen. In iedere laag wordt de diepte ingegeven en de snelheden van iedere freeslaag.

Dat is jarenlang steeds goed gegaan met een nauwkeurigheid van 0,05mm. Zowel in de diepte als X- en Y- afmetingen.
In de afbeelding van de freestekening staat in laag 0 (wit) de eigenlijke tekening en de overige lagen (in kleur) staan de freeslijnen.

Onderaan die afbeelding staan links 4 delen in een soort trapezuimvorm. Rechts staat een soort 2 benige T-vorm. Onder andere bij dit laatste zouden beide benen even breed moeten zijn, maar als dit gefreest is, zijn beide benen verschillend van breedte.

Bovenaan staan links 4 cirkels. deze zijn exact rond getekend, maar worden als een soort diagonale ei gefreest. Dit gebeurt ook bij oudere tekeningen waarin cirkels gefreest moeten worden.

Ik had dit al een eerder gehad (enkele jaren geleden) maar toen had ik speling op de X-as. Door veelvuldig gebruik waren de bevestigingboutjes aan de as los getrild en nadat ik dat weer goed had vast gezet was deze storing weer weg.

Dit heb ik nu bij alle assen gecontroleerd en die zijn nu nog steeds spelingsvrij.

Het enige wat veranderd is, is een andere computer en de instellingen in het freesprogramma die opnieuw ingevoerd zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hfjbuis »

HPGL heeft drivers nodig en die zijn "printer" specifiek. Heb je op de computer een andere printer geïnstalleerd, dezelfde printer maar dan een andere driver of is het een andere Windows versie geworden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Drivers of windows, kan het helemaal niet zijn. Dan zou de afwijking consequent te groot of te klein zijn, niet de ene keer te groot de andere keer te klein,als je tussendoor niet je instellingen zit te veranderen.
Maar we hebben geen antwoorden op die vragen
HPGL=HPGL, is redelijk basic code enige verschil met een andere plotter/printer zijn misschien scaling factoren. Lijkt gewoon heel erg op G-code, dat is ook niet veel anders dan een berg coördinaten (zoals ik het zie). Kan ook niet anders want je stuurt nu eenmaal iets naar een bepaalde positie en daarvoor zul je de een coördinaat moeten opgeven, en in HPGL komt daar dan bij PenUp of PenDown.
Dan zal Brother destijds toen ze met hun freesbankje kwamen wel een truucje verzonnen hebben om die HPGL ook 3 assig te kunnen gebruiken, maar heel spannend kan dat ook niet zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 09:18 Drivers of windows, kan het helemaal niet zijn. Dan zou de afwijking consequent te groot of te klein zijn, niet de ene keer te groot de andere keer te klein,als je tussendoor niet je instellingen zit te veranderen.
Klopt, tenzij er een fout in de driver zit.
hugo stoutjesdijk schreef: 18 apr 2020 09:18 HPGL=HPGL, is redelijk basic code
Klopt, maar net als bij gcodes support niet iedere printer/plotter iedere HPGL code.

Is de intialisatie code van WinPC-NC veranderd?
Komt er bij 4 keer frezen, 2 keer hetzelfde product uit (toggle/invert van een var)?
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

HPGL zijn plotter-stuurcodes. Je freesprogramma probeert de stuurcodes terug te vertalen naar CAD, en uit ervaring weet ik dat dat niet altijd goed gaat. Vooral het aansluiten van lijnstukken gaat door afrondingsfouten vaak niet goed.

In AutoCAD kun je op de commandline DXFOUT opgeven, en je bestand als .DXF opslaan.

Op de gebruikelijke manier je bestand via USB-stick meenemen. Je freesprogramma zou DXF automatisch moeten herkennen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hfjbuis »

Stapverlies van de motoren kan ook tot niet reproduceerbare trajecten (eivormige rondjes) leiden!
Plaats reactie