CNC aangeschaft zonder besturing

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

Nou... eindelijk zijn mijn pakketjes uit China aangekomen.
Besturing heb ik aangesloten en Marlin firmware geflashed, met behulp van iemand van iemand op het forum van de MPCNC maker.

Nu heb ik als test mijn CNC een paar een tekening laten maken met een pen.
DXF ingeladen in Fusion 360 en alles ingesteld.
Dat werkt nu (heel) goed.

Nu wil ik wat hout (MDF) gaan frezen, om te beginnen een wasteboard/spoil board of hoe je het ook wil noemen met een paar 'MFT' gaten er in.
Om vervolgens een een klem systeem te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=O-rqf4uSXRE

Nu wil ik dat allemaal gaan doen met een freesje van Aliexpress:
Een 2 snijder, 6mm schacht 6x32x60, materiaal Carbide (volgens mij).

Welke feeds & speeds kan ik dan het beste mee starten?
Op de website van de MPCNC maker beginnen ze met deze settings:

- Single flute ⅛″ upcut bit.
- 8mm/s Feed Rate (The speed at which you move through the material).
- 3mm/s Plunge Rate (The speed at which you move vertically into the material).
- 1mm Depth of Cut (The thickness of material your bit will be removing per pass).
- 45% Step Over (The percentage of bit diameter that should be in contact with the material)
- Use the Peel pocketing strategy.
- Always use a finishing pass of ≈10% of your tools diameter. The more dense the material the smaller the finishing pass.

Mijn freesje heeft een grotere diameter.
Tevens adviseren ze om de calculator 'FSWizard' te gebruiken, maar dan kom ik op veeeeeel hogere snelheden uit.

Ook heb ik gezocht naar een tutorial, maar van wat ik heb gezien heb je dan al de gegevens van de fabrikant van je freesje (maar dat heeft de verkoper op Aliexpress natuurlijk niet, denk ik?).

Met welke instellingen (in Fusion 360) kan ik het beste (veilig) beginnen, of beter nog hoe kan ik het berekenen?

Oke, ik ben even aan denken:
Mijn laagste spindle speed = 10.000 RPM (Makita RT0700C)

Surface speed:N = Vc * 318 / D ---> Vc * 318 = 60.000, dan kom ik toch uit op 188,679 m/min
Cutting feedrate: Vf = fz * Zn * n ---> 0,20066 * 2 * 10.000 = 4013,2 mm/min (die 0,20066 heb ik maar van FSWizard gepakt, dit is dan de feed per tooth)

Dit zijn ongeveerd ook de waardes die ik heb ik WSWizard.

FSWizard heeft maar 1 instelling voor 'hout', terwijl er toch heel wat verschil in zit of je nou hardhout of zachthout freest lijkt me.
Plaats reactie