CNC aangeschaft zonder besturing

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

Btje schreef: 28 mei 2020 09:39 Ik heb de volgende gekocht:

https://nl.aliexpress.com/item/32384368763.html met name omdat je dan met gbrl kunt werken en dat wordt weer ondersteund door snij software zodat ik er ook een laser op kan plaatsen.

https://github.com/gnea/grbl-LPC

tevens werkt het met smootieware: http://smoothieware.org/

Met dit bordje kun je motoren die wat kleiner zijn direct aansturen vanaf de drivers op de kaart maar er zitten ook connectoren op die het toelaten externe drivers aan te sturen.
Dit is misschien wel DE oplossing! Bedankt daarvoor!
Even 2 dingen ter verificatie:
- hier kun je toch 5 steppermotoren op aansluiten?
- Je kan GRBL hier op zetten/flashen?

Ik zie dat dit bord gebruik maakt van DRV8825 drivers, die zijn goed genoeg volgens mij... die werden een paar posts geleden ook al voorgesteld.
En de optie om externe drivers hier op aan te sluiten lijkt me ideaal!

Wat voor voeding heb je gekozen?
Geeft 24VDC voldoende spanning voor mijn motors?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door hfjbuis »

Dat is een mooi board met inderdaad 5 motoren. 2 daarvan (E0 en E1, zijn bedoeld voor de extruders van een 3d printer. Of je die kunt configureren als 2e motor voor de X en Y as, heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Wel iets om van te voren goed uit te zoeken!

Deze controller kan maximaal 24 Volt input hebben, houd daar rekening mee. Dat geldt voor veel controllers (shields) zoals b.v. RAMPS, maximaal 12 Volt (zonder aanpassingen).
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 28 mei 2020 10:38 Dat is een mooi board met inderdaad 5 motoren. 2 daarvan (E0 en E1, zijn bedoeld voor de extruders van een 3d printer. Of je die kunt configureren als 2e motor voor de X en Y as, heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Wel iets om van te voren goed uit te zoeken!

Deze controller kan maximaal 24 Volt input hebben, houd daar rekening mee. Dat geldt voor veel controllers (shields) zoals b.v. RAMPS, maximaal 12 Volt (zonder aanpassingen).
Mits er 5 motoren op aan gesloten kunnen worden, lijkt me dit een ideaal board.
Als ik op de Q&A op Ali kijk, dan vraagt iemand of het mogelijk is om 2 stappenmotoren op de Z-as aan te sluiten, waarop geantwoord wordt met: of een splitter, of aansluiten op de extruder port.

Het enige waar ik mee zit is de 24VDC, is dit voldoende?
Laatst gewijzigd door remon_v op 28 mei 2020 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door DaBit »

Voor NEMA17 motortjes wel.

Ik stem trouwens voor de Duet. De hardware is goed, en RepRapFirmware met de vlotte support van de ontwikkelaar en het vrij rappe tempo waarin die firmware beter word is ook erg prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 28 mei 2020 11:44 Voor NEMA17 motortjes wel.

Ik stem trouwens voor de Duet. De hardware is goed, en RepRapFirmware met de vlotte support van de ontwikkelaar en het vrij rappe tempo waarin die firmware beter word is ook erg prettig.
Bedankt voor je bericht, ik wil best naar Duet kijken alleen is dit weer gelijk een stuk duurder. Welke Duet bedoel je dan? Duet 2 Wifi?
Heeft dit zoveel meer voordelen dan de Makerbase of Adruino?
Duet heeft zo te zien iets betere drivers dan de Makerbase.

Op Marktplaats zie ik wel 2 advertenties (Duet WiFi) staan voor €130,-/€135,-
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 28 mei 2020 11:40 Het enige waar ik mee zit is de 24VDC, is dit voldoende?
Ik heb 2 draaibanken met Arduino UNO en Mega, GRBL, TB6600 drivers en 24 volt voeding. Bij de eerste draaibank moest het zo goedkoop mogelijk om te proberen en de 2e draaibank heb ik zo gedaan omdat het mij uitstekend bevalt.

Een hoger spanning geeft een hogere maximale snelheid maar bij mijn TB6600 drivers ook meer resonanties waardoor stapverlies optreed en daar wordt ik niet vrolijk van. Vandaar dat ik met mijn TB6600 drivers niet hoger dan 24V ga en dan haal ik 400 mm/min op de kleine draaibank (nema 17) en 600 mm/min op de grote(re) draaibank, nema24. Voor mij is dat snel genoeg.

Mocht je bij het frezen niet snel genoeg kunnen gaan, dan kun je kiezen voor een frees met minder snijkanten, dan hoeft het ook niet zo hard te gaan. Het is natuurlijk niet ideaal en groter, sneller, stijver, zwaarder, etc is (vaak) beter maar je moet ergens beginnen en ergens de grens leggen, zeker bij je eerste machine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Btje »

Dat is eigenlijk het mooie van dit bord. is de 24V niet voldoende omdat het een zware machine is neem je externe drivers die je op een hogere spanning voed en aanstuurt via dit bord.
BF20 maar nog niet CNC
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 28 mei 2020 12:43
remon_v schreef: 28 mei 2020 11:40 Het enige waar ik mee zit is de 24VDC, is dit voldoende?
Een hoger spanning geeft een hogere maximale snelheid maar bij mijn TB6600 drivers ook meer resonanties waardoor stapverlies optreed en daar wordt ik niet vrolijk van. Vandaar dat ik met mijn TB6600 drivers niet hoger dan 24V ga en dan haal ik 400 mm/min op de kleine draaibank (nema 17) en 600 mm/min op de grote(re) draaibank, nema24. Voor mij is dat snel genoeg.
Ik heb inderdaad iets over het stapverlies van de TB6600, nou snap ik waarom.
Btje schreef: 28 mei 2020 13:54 Dat is eigenlijk het mooie van dit bord. is de 24V niet voldoende omdat het een zware machine is neem je externe drivers die je op een hogere spanning voed en aanstuurt via dit bord.
Zo heb ik het eigenlijk nog niet begrepen, dat klinkt wel goed.

Dan denk ik dat ik voor de MakerBase ga.
Ik wacht eventueel nog even wat andere reacties af, vanavond wil ik wel gaan bestellen.... alleen Ali doet er zo lang over, zeker nu met deze Corona toestand.

Dan deze voeding:
https://www.amazon.nl/dp/B01IMQ1Q4C/ref ... ZEbT1FR55E

Of deze:

https://a.aliexpress.com/_eNIFyD
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 28 mei 2020 12:05 Bedankt voor je bericht, ik wil best naar Duet kijken alleen is dit weer gelijk een stuk duurder. Welke Duet bedoel je dan? Duet 2 Wifi?
Heeft dit zoveel meer voordelen dan de Makerbase of Adruino?
Duet heeft zo te zien iets betere drivers dan de Makerbase.
- Stepperdrives zijn top (voor een 3D-printer/lichte CNC bord althans), en kunnen ook voldoende stroom leveren voor de snellere NEMA17's en ook niet al te gek zware NEMA23 stappenmotoren.
- Connectoren en algemene componentkwaliteit op het bord is top.
- RepRapFirmware 3 is top. Alles vanuit G-code te configureren, ondersteunt conditionele G-code, kent het concept 'daemon-task' waarmee je periodiek zaken kunt controleren en/of uitvoeren, etcetera.
- Support voor oudere borden is top vanuit Duet.
- Forum met hulp is top.
- Spul haspelt aardig vlot z'n regeltjes G-code af. Voor een CNC wat minder van belang dan voor een 3D-printer.
- Wifi/Ethernet met de DuetWebControl is handig en praktisch.
- Als je er ooit vanaf wil behoud het aardig z'n waarde.

8-bit Arduino-gebaseerd spul zou ik vandaag de dag zowiezo niet meer kopen of je moet wel heel erg krap in je budget zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

@ DaBit, bedankt voor de motivatie. Duet klinkt goed en is misschien iets voor de toekomst.

Mijn keuze is gemaakt:
- Makersbase MKS Sbase
- Mean Well SE-350-24 voeding

@hfjbuis, omdat je het over een Mean Well voeding had ben ik toch maar gaan zoeken en heb de bovenstaande gekocht via Marktplaats voor een 10tje. Hij is dan wel 2e hands, maar misschien beter dan een goedkope op Ali of Amazon.

Iedereen bedankt voor alle hulp!

Nu heb ik natuurlijk een vraag over welke freesjes ik aan moet gaan schaffen, moet ik daar een nieuwe topic voor aanmaken of zal ik dat gewoon hier doen?

Zo’n setje om mee te beginnen? (6mm schacht)
https://a.aliexpress.com/_eshvNV
Laatst gewijzigd door remon_v op 29 mei 2020 09:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Kjelt »

Meanwell zijn goede voedingen, voor tien euro heb je een hele goede deal.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door Harm J Seef »

Je machine heeft drie richtingen (channels); x,y en z.

Een stappenmotor wordt aangestuurd door een motordriver.
Je machine gebruikt voor de x-richting twee stappenmotoren en twee voor de y-richting.
Je kunt de x- of y-richtingmotoren keihard parallel aan elkaar vastknopen en door één driver aansturen.
Nadeel: elke motor krijgt de helft van de door de motordriver geleverde energie.
Op deze manier gebruik je drie motordrivers, en kun je CNC-shield 3.0 gebruiken.

Wanneer elke stappenmotor zijn eigen motordriver heeft, kan de motor maximaal gebruikt worden, maar heb je vijf motordrivers nodig.
Je zult dan zelf de Stap- en Richting-signalen naar de motordrivers parallel moeten schakelen.
CNC-shield 3.0 heeft een positie voor slechts één extra parallele motordriver (A),
waarbij de Stap- en Richting-signalen met een jumper parallel geschakeld worden aan een te kiezen richting.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 29 mei 2020 08:13 Nu heb ik natuurlijk een vraag over welke freesjes ik aan moet gaan schaffen, moet ik daar een nieuwe topic voor aanmaken of zal ik dat gewoon hier doen?
Zo’n setje om mee te beginnen? (6mm schacht)
Koop om te beginnen ook een stel zo goedkoop mogelijke freesjes want er zullen er zeker een aantal sneuvelen voordat je het frezen een beetje onder de knie hebt. Begin ook niet meteen met de aller dunste freesjes, die kunnen het minste hebben.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC aangeschaft zonder besturing

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 29 mei 2020 08:23 Meanwell zijn goede voedingen, voor tien euro heb je een hele goede deal.
Voeding is binnen, inderdaad een goede deal!
Mocht er iemand interesse hebben, hij heeft er meerdere te koop, ook 12VDC

http://link.marktplaats.nl/m1552659277? ... nt=app_ios

@Harm J Seef: bedankt voor de uitleg!
hfjbuis schreef: 29 mei 2020 12:08 Koop om te beginnen ook een stel zo goedkoop mogelijke freesjes want er zullen er zeker een aantal sneuvelen voordat je het frezen een beetje onder de knie hebt. Begin ook niet meteen met de aller dunste freesjes, die kunnen het minste hebben.
Freesjes van zijn besteld.
Laatst gewijzigd door remon_v op 30 mei 2020 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie