Vervangen aansturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

Okee en sorry voor het negatieve bericht, ik wordt altijd een beetje kribbig als mensen nadat hun probleem is opgelost helemaal niets meer van zich laten horen.

Ja, werken is niet meer mijn ding, heb ik 44 jaar gedaan, ik vind het wel welletjes, maar ooit maakte ik ook dagen van 18 uur of meer, nu zelden meer dan 4 a 5 uur in de schuur bezig met de hobby. Hoewel, momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen om een nieuwe laminaatvloer in mijn woonkamer te gaan leggen, nu maak ik toch wel wat langere dagen. Gewoon laminaat is geen probleem, maar ik heb nu platen van 60 x 120 cm, dat vergt toch iets meer voorbereiding kom ik achter.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Gisteren kwam ik er achter dat af en toe de y as de verkeerde kant op gaat. De ene keer gaat de y as naar voren als ik pijltje naar voren doe. Maar soms ook naar achteren als ik pijltje naar voren doe. Handmatig joggen. Iemand een idee. Doet alleen de y as
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

In software op scherm blijft goed gaan. Alleen de motor draait andere kant op.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

Grote kans dat de polariteit van het step. signaal verkeerd is, dan klopt de timing zoals die moet zijn, eerst dir en dan pas step, niet meer
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Dat betekend omdraaien op bord?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Ballegooijen »

Zou je zelf ook niet eens wat opzoeken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Het zit hem in de driver. Vermoed ik.

Er zit geen kracht in de motor. Als ik hem op andere driver aan sluit is het goed. Maar dan zit er geen kracht in andere motor.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

2 uitgangen naar motor toe maken contact wat anderen niet doen x1a en x1b.

En bij de drivers die het wel goed doen maken 1a en 1b geen contact.

Denk dat hier iemand met verstand na moet kijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

erukkers schreef: 22 jun 2020 20:57 2 uitgangen naar motor toe maken contact wat anderen niet doen x1a en x1b.

En bij de drivers die het wel goed doen maken 1a en 1b geen contact.

Denk dat hier iemand met verstand na moet kijken.
Helemaal mee eens, ik wil er best een keer naar kijken, maar je woont niet in de buurt dus ik denk dat dat geen optie is.
Heel waarschijnlijk is er één van die L298N IC's kapot, die zal dan vervangen moeten worden. Dat is geen klusje voor iemand die hier geen ervaring mee heeft, het is helemaal niet moeilijk om meer kapot te maken dan er nu al is, het is voor een ervaren iemand ook helemaal niet moeilijk om zo'n IC te vervangen, dus laat het wel doen door iemand met de nodige ervaring.
Ik zelf heb een echte zuigbout waarmee je de soldeertin zonder moeite uit de gaatjes waar de IC pootjes in zitten zuigt. Als je dat bij alle pootje hebt gedaan zit het IC gewoon los in de print, hooguit plakt het nog en klein beetje aan wat tinrestjes maar je kunt het IC er zonder moeite uithalen.
Een nieuw IC er in solderen is dan verder kinderspel.
Het zou ook nog kunnen zijn dat er één of meerdere diodes kapot zijn, dat komt ook wel vaker voor.

Wat ook nog zou kunnen is er zoiets voor in de plaats zetten:

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/moto ... aansturing
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Ben bedankt voor je reactie.

Die driver kan Max 2a staat er per brug aan staat er.
Mijn motoren trekken 8amp.
Dit lijkt mij dan niet de goede driver.

En mijn motoren zijn unipolair dan zijn dit toch ook niet de goede drivers?
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Net diode gemeten.

Ze hebben allemaal de ene kant op 1.6 volt.
Andere kant op 0,4 volt.

3 hebben andere waardes.

0,03 volt ene kant op
En 0,03 volt andere kant op.

En de multimeter piept dan ook.

Op diode staat byw 98 200 c503.

Had op internet gezocht en gekeken dat diode ene kant op ol moet aan geven. En andere kant op 0.2-0.6 volt.

Zijn nu alle diodes stuk?

Of alleen die 2 die afwijken
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

erukkers schreef: 23 jun 2020 06:15 Die driver kan Max 2a staat er per brug aan staat er.
Mijn motoren trekken 8amp.
Dit lijkt mij dan niet de goede driver.
En mijn motoren zijn unipolair dan zijn dit toch ook niet de goede drivers?
Ik snap het even helemaal niet meer.
Je had toch een bestaande freesmachine waarvan je alleen de sturing ging vervangen?
Heb je nu ook motoren vervangen ?
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Kjelt schreef: 23 jun 2020 09:16
erukkers schreef: 23 jun 2020 06:15 Die driver kan Max 2a staat er per brug aan staat er.
Mijn motoren trekken 8amp.
Dit lijkt mij dan niet de goede driver.
En mijn motoren zijn unipolair dan zijn dit toch ook niet de goede drivers?
Ik snap het even helemaal niet meer.
Je had toch een bestaande freesmachine waarvan je alleen de sturing ging vervangen?
Heb je nu ook motoren vervangen ?

Dat klopt. Bestaande motoren zitten er nog in. Alleen nu doet 1 driver raar. Gaat ene keer rechts om andere keer links om draaien.

Ben geeft aan dat er een diode kapot kan zijn. Die heb ik vanochtend gemeten en krijg daar verschillende waardes uit.

Hij gaf als optie om andere driver er in te zetten.
In begin van dit draadje staat dat mijn motoren 7,8 amp trekken.

Liefst gebruik ik bestaande drivers.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

Er staat niet dat je motoren die 7,8A trekken, maar dat ze dat maximaal mogen hebben, dat is een heel verschil.
En als er nu die L298N in zit dan zal dat wel de maximale stroom zijn die er door je motor loopt.
De precieze stroom wordt bepaald door de weerstanden Rs1 en Rs2 in het schemaatje op blz. 1 van deze post.

Maar inderdaad, die diodes die zijn dus kapot, zal wel gebeurd zijn door draden los te trekken terwijl de voeding aan stond, dan krijg je een knots van een inductiepiek en dat vinden ze niet leuk. Als je geluk hebt zijn alleen de diodes kapot, maar het kan ook zijn dat ook de L298N kapot is, maar begin met het vervangen van de diodes.

Voeg wat extra tin toe, knop de draden zo kort mogelijk bij de diodes af en trek de losse draadjes er dan voorzichtig uit als de tin vloeibaar is.
Gebruik een soldeerbout met een niet al te dunne punt en zorg er voor dat je de printsporen niet beschadigd.
De tin uit de gaatjes halen doe je het makkelijkst door de tin te verwarmen en dan een stevige tik ter plaatse op de print te geven, de tin wordt er dan uitgegooid, een stoot perslucht er op kan ook. (wel de print horizontaal houden)
Plaats reactie