Vervangen aansturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

Om die vraag goed te beantwoorden moet je toch wat meer over je machine vertellen en over het gebruik er van.

Wat voor geleidingen zitten er op de machine?
Wat voor spindels zitten er op de machine, KO of trapezium spindels?
Wat zijn de afmetingen van de machine, wat is het werkbereik?
Moet het zo snel als mogelijk is of is snelheid niet zo belangrijk?
Welke materialen ga je er mee bewerken?
Wat voor freesspindel zit er op?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

Ligt aan budget maar meest gekozen zijn of
Leadshine closed loop hybrid steppers 2Nm
Of
JMC servos
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Formaat frees 1050x1100 bereik 800x900mm

Geleders lijken op hewin geleiders.

Trapeziumdraad. Spindels.

Snelheid. Ja dat is een goeie. Hoeft niet supersnel. Maar ook niet heel langzaam.

Meeste wat ik zal frezen is hout, trespa, gfk cfk. En zou wel eens Alu willen proberen.

Frees spindel weet ik niet.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

https://www.damencnc.com/nl/nema-34-clo ... 1243?c=125

Zoiets?

Als ik er hier 3 van neem. Wat voor voeding moet er dan achter?

Moet er dan nog meer bij?

Of is het dan klaar met 3 steppers en een voeding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

Voor die set een voeding van 60-72V rond de 15 a 20A maar die set lijkt me overkill.
Maar ik denk dat de 2Nm genoeg is (checken!) en dan heb je aan 36V 10-15A genoeg.

Meanwell voedingen zijn het prijsgunstigste en kwalitatief goed, oa te vinden op tme.eu
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vervangen aansturing

Bericht door benkr »

Zitten op de lange as 2 trapezium spindels, elk met een eigen motor of is er 1 motor en een tandriem naar de 2 spindels?
Wat is de spoed van de trapeziumspindels?

Ik zou gaan voor de JMC servomotoren, ik denk in dit geval de 400Watt versie, maar wellicht is de 200Watt uitvoering ook voldoende.
Feit is dat trapeziumdraad niet zo efficient is wat vermogensoverdracht betreft, daarom twijfel ik hier, maar er zal zich best wel iemand hier melden met een duidelijke mening hier over.
Je hebt dan wel een redelijk dikke voeding nodig, minimaal 6A per motor @ 36 of 48V, afhankelijk van de versie. kies hier wel een goed merk voor, b.v. Meanwell.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

zo ik heb even getest net en de steppers doen het.

Voeding van de machine is 36 volt ipv 24 volt kwam ik achter.

losse 24 volt voeding op de edingcnc en het werkt.

ik heb https://www.ifm.com/my/en/product/IF5740

als home sensoren.

hoe moet ik deze aansluiten?

ik lees dat er er normaal 3 draden aan de home sensoren.
hier zitten er maar 2 aan.

ik heb geprobeerd om de 2 draden aan de edingcnc bord te verbinden maar werkt dan niet.
of moet ik dat in de software ook aan passen.

ik ben in iedergeval al wel een stuk verder.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

Als je de vier jumpers op het board op NPN zet voor de homesensoren pagina 16 hardware manual.
Sluit dan L+ aan op de home input van het board en de L- op de gnd van het board, dat zou moeten werken.

Zo niet zul je moeten interfacen. Dan wordt het lastiger, of extra transistor en enkele weerstanden of een optocoupler en een weerstand, moet ik uitrekenen.
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Dit kan toch ook op breakout bord?
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

https://www.ifm.com/mounting/1D2226NL.pdf

Dit is handleiding.

Orginele op de machine zat er een weerstand naar de gnd.
Aan de draad die naar de comp ging
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Vervangen aansturing

Bericht door erukkers »

Kjelt schreef: 03 jun 2020 22:57 Pagina 5-11 daar staan de input signalen en O is de 0-10V ingang en L de gnd. Dus frequentie/rpm kun je regelen.
Meestal is 0 dan ook stop maar dat wil je checken, ik zieniet zo gauw een run/stop ingang.
Wel 5 inputsignalen waarbij bij input 1 een (programmeerbare ?) optie Free Run stop staat. Misschien is dat een mogelijkheid, gewoon met een schakelaar ter zijner tijd eens proberen.

Ah wacht op pagina 6-3 staat het uitgelegd, wijkt niet eens zoveel af van de chinese HY VFDs dus moet wel lukken.
De forward en reverse zijn meteen stop.

21084

Als ik goed begrijp. Zet ik 220 (L N) er op.

Op poort O sluit ik aan op PMV.

Op pv24. Zet ik 24 volt (kan dit van eding bord af komen)

En op de L de gnd

En dan zou het moeten werken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

Ik heb dit weekend erg weinig tijd door familieomstandigheden dus kan niet uitgebreid reageren helaas.
erukkers schreef: 06 jun 2020 10:02 Dit kan toch ook op breakout bord?
Helaas kan ik geen schema vinden van het breakout board en daar staat alleen +24 of gnd.
Nou is de vraag of die +24 via een 2k7 weerstand gaat zoals op het onderliggende board met de NPN selectie wel het geval is (zie plaatje).
Dus daar kan ik je geen antwoord op geven en zul je Eding voor moeten bellen of met een multimeter zelf gaan meten of er een weerstand zit tussen de home in en de +24 (uiteraard zonder spanning op het board).
Zonder weerstand kun je de boel slopen dus pas op.

21102
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

erukkers schreef: 06 jun 2020 11:22 Als ik goed begrijp. Zet ik 220 (L N) er op.
Ja correct.
Op poort O sluit ik aan op PMV.
En op de L de gnd
Klopt, De CNC720 jumper moet op 0-10V Analoog staan, dat is de default dus als je daar afgebleven bent staat er 0-10V op de PMV uitgang.
Die hang je aan poort O van je VFD en ook een draadje met gnd hang je aan L poort van je VFD en verder niets voor de spindel toeren regeling.

Op pv24. Zet ik 24 volt (kan dit van eding bord af komen)
NEE! Dat is de 24V voeding die de VFD zelf levert , die gebruik je voor de start.stop CW CCW schakelaars en om die te interfacen met de Eding print is een stapje ingewikkelder omdat Eding er van uit gaat dat je naar 0 schakelt en niet naar 24V dus daar moeten we even naar kijken nog en misschien een adapterprintje voor bouwen.
Wordt vervolgd, je kunt om te oefenen er een hardware schakelaartje hangen tussen PV24 en FW dan zou je met die schakelaar aan en uit moeten kunnen zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervangen aansturing

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 06 jun 2020 12:59 Helaas kan ik geen schema vinden van het breakout board en daar staat alleen +24 of gnd.
Ik vermoed (heb de vraag gesteld aan Eding) dat de ingang van het board beneden gewoon is doorgelust naar het breakout board.
En om de aansluiting te vergemakkelijken kun je dan de referentie aansluiting (tweede draad) meteen ook aansluiten.
In dit geval moeten de jumpers op het onderliggende CNC720 board op NPN gezet worden (of staan er misschien al op) en de jumper op het breakout board op GND.
Dan L+ op de ingang aansluiten en L- op de gnd (die je gekozen hebt met de jumper).
Plaats reactie