Wie kan deze controller identificeren?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door Kvlasblom »

Ik weet niet wat voor controller dit is, waardoor ik niet weet welke plugin/driver ervoor nodig is om hem te laten communiceren met de PC.
Opvallend is dat de stappenmotor drivers geïntegreerd zijn op het bordje, en als je de onderkant inspecteert, lijkt het erop dat sommige componennten er zelf op gesoldeerd zijn; misschien was het een soort kit?
Ik ben heel benieuwd of iemand mij kan helpen, vij voorbaat dank! :)

Het lukt mij niet om foto's hier direct in te plaatsen, dus even via een gedeelde Google Photos map:
https://photos.app.goo.gl/eziLKigKY6h46xrd6
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door nieles »

als het puur en alleen om de driver gaat, is het waarschijnlijk voldoende om te weten van welke fabrikant de chip links boven is (vlak achter de USB connector)

deze chip doet namelijk de vertaling tussen de MCU (processor) en de USB kabel.


als ik geld zou moeten inzetten naar de herkomst van het bord zou ik zeggen dat het om een zelf ontworpen PCB is voor een hobby project omdat bedrijf logos ed ontbreken
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door Kars-cnc »

Al die solderingen met harskern tin doen inderdaad denken aan een hobby project. Wel een heel professioneel ontworpen print dan!

Het type van de Atmel print is zo niet te lezen. Of je er daarmee bent is de vraag. Je moet waarschijnlijk ook de commando's nog weten om de chip iets zinnigs te laten doen. Op z'n best komt er een web-interface tevoorschijn. Anders kan ID? of IDN? hem misschien verleiden meer info te geven.

Weet je ook niet welke CNC software hier bij gebruikt is? Dat zou ook veel helpen denk ik.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door Kvlasblom »

De chip is een Atmel ATXMEGA192D3 AU1333
Er zat een laptopje bij met iets van Linux erop. Maar de verbinding is zeker USB.

Verder een briefje waarop staat eShapeOKO, dat is dus de tafel zelf, en, interessanter nog de tekst chillipeppr hardware fiddle. Van wat ik op internet lees doet dit denken aan TinyG, maar de foto's daarvan komen niet overeen met deze.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door nieles »

oke, als ik het goed begrijp heb je een machine gekocht en wil je het nu werkend hebben met een ander PC?

welk OS heeft de nieuwe PC? wat werkt al / weet je al?

de meeste van deze besturingen werken met een COM poort (in Windows verschijnt het het in de device manager onder het kopje 'Ports (COM and LPT)'
heb je dit al gechecked? of deze daar verschijnt?
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door frans32 »

@Ts,

Die paarse opsteek printjes zijn je driver per as/motor.
Het type is de DRV8825 en zit onder het zilveren koelblokje.
Heb je de set compleet overgenomen?
Of mag je de motoren der nog bij halen

Check voor de zekerheid de DRV8825 voor en op hun stroom gebruik.
Ik dacht dat deze 2Amp kunnen leveren.

Het bord komt mij niet bekend voor.
De Atmel chip is ook niet zo.n standaard ic voor gebruik.
Dus als je wat wil wijzigen in de software moet je ook de bron code hebben.
Hoop trouwens niet dat ze het ic versleuteld hebben.

Succes.

Frans32
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door hfjbuis »

Dit lijkt op een van de velen grbl compatible controllers. Sluit hem aan op een USB poort, zoek even welke compoort erbij is gekomen en start een terminal programma op 115k2, 8 bit, no parity. Stuur een ? dan moet er response komen. Stuur een $I dan zie je welke grbl firmware er op zit.
Heb je arduino op een PC, gebruik deze dan om de poort te vinden en een terminal te starten.
Kvlasblom
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:08
Locatie: Heesch

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door Kvlasblom »

Bedankt allemaal, het is gelukt! Het blijkt toch een TinyG te zijn. Alles werkt nu met Chilipeppr, inclusief tekening omzetten naar G-code en frezen. Super blij! Alleen jammer dat als een eind stop geactiveerd wordt (ik bedoel zo'n microswitch op iedere as), ik het hele geval uit en aan moet zetten om weer verder te kunnen. Zou fijner zijn als hij gewoon zou weigeren verder te gaan ipv volledig te bevriezen. Als je dus 0 opzoekt op een as dan gebeurt dit. Nu zet ik alles een stukje positief op iedere as en alles op 0 bij m'n werkstuk, om de randen van het werkelijke werkgebied te vermijden. Tips hiervoor zijn nog welkom ;-)
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door Harm J Seef »

De eindschakelaars doen precies wat ze behoren te doen; de machine (nood)stoppen om verdere schade te voorkomen.
De eindschakelaars worden alleen bereikt, wanneer het werkgebied te groot ingesteld is.
Bij de machine-instellingen moet je het werkgebied dus iets kleiner instellen.
Wanneer de machine dan het werkgebied uit wil lopen, krijg je een foutmelding, zonder dat een machine-reset nodig is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wie kan deze controller identificeren?

Bericht door hfjbuis »

Kvlasblom schreef: 18 jul 2020 18:12 Bedankt allemaal, het is gelukt! Het blijkt toch een TinyG te zijn. Alles werkt nu met Chilipeppr, inclusief tekening omzetten naar G-code en frezen. Super blij! Alleen jammer dat als een eind stop geactiveerd wordt (ik bedoel zo'n microswitch op iedere as), ik het hele geval uit en aan moet zetten om weer verder te kunnen. Zou fijner zijn als hij gewoon zou weigeren verder te gaan ipv volledig te bevriezen. Als je dus 0 opzoekt op een as dan gebeurt dit. Nu zet ik alles een stukje positief op iedere as en alles op 0 bij m'n werkstuk, om de randen van het werkelijke werkgebied te vermijden. Tips hiervoor zijn nog welkom ;-)
Je kunt de home schakelaars ook als eindschakelaars gebruiken. Lees de Wiki https://github.com/synthetos/TinyG/wiki ... -Operation, daarin staat hoe het moet.
Plaats reactie