die gele en blauwe lijn zijn toch vermogen? geen koppel. (vermogen is koppel x toerental. dus indirect laat dat plaatje wel degelijk max koppel bij 1rpm zien)Caesar schreef: ↑22 jul 2020 11:33Correct me if I'm wrong; maar je koppel/toeren kromme loopt vanuit de nullijn schuin omhoog; theoretisch gezien heb je max koppel inderdaad bij 0 toeren, maar je kunt maar een minimaal vermogen aan stroom erin stoppen omdat je bij nul-toeren je max stroom heel erg begrenst is omdat je anders je windingen verbrand.nieles schreef: ↑22 jul 2020 10:43dat is precies waar de encoder voor is (closed loop control), om de VFD te vertellen waar de rotor is. zodat hij deze kan aansturen. (althans dat is mijn aanname)
(tweede mogelijkheid is dat de encoder alleen naar de CNC controller gaat en de VFD open loop control doet. met open loop control is al meer opstart torque mogelijk dan met V/F control)
een permanent magneet motor heeft max koppel op 0 RPM (mits de control loop in de VFD weet waar de rotor is natuurlijk)
I.i.g. ik denk dat je teleurgesteld gaat worden, het is geen servo motor. Dit zijn motoren die pas van 15k rpm vermogen gaan leveren. Neem maar een gemiddelde HSD vermogen/toeren kromme, dan zie je dat er onder de 8k niet veel gaat gebeuren.
Zie dit voorbeeld van een vermogens/koppel curve van een HSD van vergelijkbare specs:
Tot 8k rpm heb je gewoon een lineaire curve die heel erg begrenst is door rpm versus max stroom die je erdoorheen mag jassen. Koppel zal nooit nul zijn bij 0rpm (anders zou hij niet opstarten), maar veel zal het niet zijn.
het is gewoon niet de juiste motor voor de juiste taak. Bijvoorbeeld een servo motor van 5kw heeft vele dikkere windingen zodat die ook daadwerkelijk de stroom aan kan. Dit soort hoge snelheidsduivels hebben hele dunne windingen.
Je probeert nu een F1 motor vrachtwagen werk te laten doen; die F1 motor gaat heel hard werken in een werkgebied waar hij absoluut niet voor gemaakt is.
I.i.g. wat je ook doet, ik zou me even inlezen en sowieso de koppeltoeren/kromme van de motor opvragen, dan heb je namelijk zeker je antwoord of het gaat lukken of niet.
wanneer de lijn dus horizontaal loopt moet het koppel afnemen als het toerental toeneemt.
bij specifieke stroom door de wikkelingen is het koppel altijd het zelfde ongeacht het toerental. (tenminste bij vector sturing)
een spindel met luchtkoeling op basis van een ventilator op de as heb je gelijk. dan wil je niet de max stoom er door halen omdat er dan bijna geen koeling is. maar met waterkoeling is dat probleem er niet toch?