GRBL ESP32

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

GRBL ESP32

Bericht door pagemaker »

Mijn eigenbouw CNC-machine is ten aanzien van de mechanica voor 99,9% klaar.
Ik ben nu bezig met de installatie van de elektronica.
Voor de besturing heb ik me na enig beraad door Joost laten verleiden tot de combinatie GRBL x ESP32.
Ik heb er inmiddels vrij veel over gelezen en het bevalt me steeds beter.
Nog vragen zat en ieder antwoord levert weer stof voor nieuwe vragen, maar dat heb je in het begin altijd. Dat is soms frustrerend en toch zit het leven zo in elkaar.
Het zou fijn zijn en ik waardeer dat zeer als zich een paar "sparring partners", willen melden.
Velen weten vaak meer dan één en gezamenlijk optrekken leidt vaak tot een beter resultaat.
Mijn bedoeling is om in samenwerking die combinatie van GRBL en ESP32 op een machine te laten werken.
In overleg bepalen we dan de route; en daarvan afwijken is natuurlijk prima.
Niet dringen graag, dat in de corona-tijd sowieso niet aan te raden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: GRBL ESP32

Bericht door hfjbuis »

Ik heb gebruik grbl-ESP32 voor mijn verdeeltafel. De verbinding is via bluetooth (WiFi doet het nog niet).
Een alternatief is grblHAL die ik ga ik met een SAMD21 en ESP32 gebruiken voor de draaibanken. Deze draaien nu met grbl op een Uno en Mega controller via WiFi en daar ben ik heel tevreden over. Ik hou wel van een experiment vandaar dat e.e.a. wordt vervangen maar op zo'n manier dat vervangen van de besturing maar een paar minuten gaat kosten en ik zo verschillende besturingen kan testen. Planning eind februari klaar!

Of een ESP32 een goede keus is, daar twijfel ik over. E.e.a. heeft te maken met de interne werking van dat ding. Er is maar een manier om er achter te komen, dat is proberen en dat ga ik doen want ik vindt dit een mooi compact en betaalbaar product.

grbl-ESP32 heeft (nog) geen mogelijkheid voor draadsnijden.

Voor grblHAL werkt dit voor de MSP432 (G33, G76) en zelf heb ik de SAMD21 werkend (G33) gesimuleerd op de werkbank. Andere processoren zullen volgen.
"Het zou fijn zijn en ik waardeer dat zeer als zich een paar "sparring partners", willen melden."
Voor discussie en vragen doe ik mee.
In overleg bepalen we dan de route
Ik vaar het liefst mijn eigen route!

https://github.com/bdring/Grbl_Esp32
https://github.com/terjeio/grblHAL
Freez
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2021 13:22
Locatie: Eindhoven (Woensel)

Re: GRBL ESP32

Bericht door Freez »

Zijn er al mensen die ervaringen hebben de esp32? Zelfs zit ik eraan te denken om dit bordje te kopen:
https://www.tindie.com/products/3336658 ... ontroller/

Zijn er ook alternatieve manieren om de esp32 te gebruiken als cnc controller?

Groetjes,
Arjan
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: GRBL ESP32

Bericht door Leeuwinga »

Voor wat voor een soort cnc machine?
Dit zijn in het algemeen bordjes voor een 3D printer
De ingebouwde firmware is daar ook voor uitgerust (vaak Marlin ed.)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: GRBL ESP32

Bericht door hfjbuis »

Leeuwinga schreef: 02 mar 2021 17:20 Voor wat voor een soort cnc machine?
Grbl_ESP32 is een "verbeterde versie" van GRBL. Dit wordt veel gebruikt bij kleine freesmachines.
Freez schreef: 02 mar 2021 16:39 Zijn er al mensen die ervaringen hebben de esp32? Zelfs zit ik eraan te denken om dit bordje te kopen:
Bart Dring geeft een goede support en zijn bordjes zitten degelijk in elkaar.

Phil-Barret doet ook zoiet voor grbHAL. Zijn bordjes zijn via Tindy verkrijgbaar en ook die zitten goed in elkaar.

Ik ga de ESP32 met grblHAL proberen op een draaibank als ik daarop het draadsnijden op een ESP32 werkend heb.
Freez
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2021 13:22
Locatie: Eindhoven (Woensel)

Re: GRBL ESP32

Bericht door Freez »

Leeuwinga schreef: 02 mar 2021 17:20 Voor wat voor een soort cnc machine?
Dit zijn in het algemeen bordjes voor een 3D printer
De ingebouwde firmware is daar ook voor uitgerust (vaak Marlin ed.)
Heb een tijd geleden een cnc machine gemaakt met 3d geprinten onderdelen, nema 17 motoren en 16mm assen en een simpele arduino cnc shield. Werkt allemaal best wel aardig. Al wat leuke dingen mee gemaakt.

Nu ben ik bezig om een wat steviger machine te ontwerpen en straks te bouwen. Ondertussen ben ik wat spullen aan het verzamelen. Ondertussen heb ik ook een toolchanger en een mafell tussen de spulletjes liggen dus die wil ik straks ook kunnen gebruiken. Bart Dring heeft voor zijn (gbrl) esp32 bordje ook code gemaakt om deze te kunnen gebruiken. Zie https://www.youtube.com/watch?v=3ikLcC5NidU

Wat mij betreft is dit bordje wel iets meer dan een bordje voor een 3d printer.
Plaats reactie