CNC controllerboard zoeken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

CNC controllerboard zoeken

Bericht door TeeBee »

Voor mijn eindwerk op school maak ik een CNC draaibank. Kosten aan software moeten zo goedkoop mogelijk gehouden worden en daarom wil ik Universal Gcode Sender (UGS) gebruiken om de machine aan te sturen. EdingCNC, Mach, LinuxCNC zijn hiervoor allemaal te duur.

Weet er iemand een gepaste GRBL of TinyG controllerboard hiervoor? Het bordje moet 2 closed loop stappenmotors en een frequentieregelaar voor de 3 fase motor kunnen aansturen. De stepperdrivers mogen niet on-board zijn.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door remon_v »

TeeBee schreef: 05 nov 2020 08:01 Voor mijn eindwerk op school maak ik een CNC draaibank. Kosten aan software moeten zo goedkoop mogelijk gehouden worden en daarom wil ik Universal Gcode Sender (UGS) gebruiken om de machine aan te sturen. EdingCNC, Mach, LinuxCNC zijn hiervoor allemaal te duur.

Weet er iemand een gepaste GRBL of TinyG controllerboard hiervoor? Het bordje moet 2 closed loop stappenmotors en een frequentieregelaar voor de 3 fase motor kunnen aansturen. De stepperdrivers mogen niet on-board zijn.
Ik weet niet of je op een Arduino closed loop drivers (gewone sowieso) aan kan sluiten, maar dat lijkt mij de goedkoopste oplossing.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door hfjbuis »

Arduino is de goedkoopste oplossing als de frequentieregelaar met PWM aangesloten kan worden en de stepper drivers met step/dir. Dat is het eerste dat je moet weten, ongeacht de oplossing.

Je kunt op de headers van de arduino (Uno, Mega, Zero, etc) kabels prikken om de drivers aan te sturen. Samen met een paar kleine breadboards is dat gemakkelijk en snel. Mijn 2e draaibank werkt zo al 2 jaar in afwachting van een printje (1e kwartaal 2021).

Ook voor de stepstick drivers (DRV8825, etc) zijn er kleine printjes waarmee je een externe driver kunt aansluiten. Die heb ik ook een keer gebruikt om te testen. Dat gaat ook met dupont stekkertjes maar is wat netter, minder kans op fouten en meer keus uit borden.

grblESP32 https://github.com/bdring/Grbl_Esp32, verkoopt ook borden waar je externe drivers kunt gebruiken. Ze reageren snel op vragen en passen bij bugs ook de software aan. Maar dat is toch iets minder gemakkelijk dan een simpele arduino Uno of Mega.

Als je zelf printen kunt (laten) maken (op school) dan kun je met breadboards een prototype maken en als alles werkt, een mooi printje met connectoren laten maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TeeBee schreef: 05 nov 2020 08:01 Voor mijn eindwerk op school maak ik een CNC draaibank. Kosten aan software moeten zo goedkoop mogelijk gehouden worden en daarom wil ik Universal Gcode Sender (UGS) gebruiken om de machine aan te sturen. EdingCNC, Mach, LinuxCNC zijn hiervoor allemaal te duur.
Ik weet niet wat jullie in België betalen voor LinuxCNC, maar hier in Nederland is dat helemaal gratis. :lol:
Een BOB van €10.- vind je vast wel ergens. (wel een (oude) pc met parallel poort nemen)
En je kunt aan de slag.


https://www.vanallesenmeer.nl/5-Axis-CN ... BoQAvD_BwE
Niet schrikken van de tekst MACH3, dat is meer als toevoeging zoals in "o.a. ook voor mach3"
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door TeeBee »

Bedankt voor de antwoorden. Ik zie nu ook net dat LinuxCNC gratis is (dacht dat dit betalend was), maar dat je er wel het Linux besturingssysteem voor nodig hebt. Ik heb een oude laptop die draait op windows 10 waar ik Linux gratis op kan installeren. Is het mogelijk om er dan LinuxCNC op te zetten?
Ik denk dat LinuxCNC en een gepast bord voor dit programma gemakkelijker is dan gebruik te maken van arduino.

En is het mogelijk om op de dit bord (5 Axis CNC Breakout Board MACH3 Stappenmotor Driver) closed loop stappenmotors aan te sturen? Zo niet waar vind je dan wel een gepaste controllerboard?
https://www.vanallesenmeer.nl/5-Axis-CN ... BoQAvD_BwE
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, je moet je natuurlijk wel eerst behoorlijk verdiepen in wat je eigenlijk vraagt.
Een closed loop stepper stuur je exact hetzelfde aan als een 'conventionele' stepper. De closed loop zit in de controller, heb jij geen last van.
Een laptop moederbord gebruiken is een slecht idee, zitten teveel energie besparende truucjes op waar je met de real-time besturing ruzie mee gaat krijgen (ik weet er het fijne niet van, maar er staan voldoende berichten over hier op het forum.
Daarnaast heeft een laptop meestal geen parallel (printer) poort, welke noodzakelijk is als je voor €heel weinig de boel draaiend wilt hebben.
Oude Windows XP PC kun je vast wel ergens voor heel weinig scoren. Daar zul je zelf die Linux op moeten zetten waarvan je de image van de betreffende site moet downloaden. (maar wel voor niets)
http://linuxcnc.org/downloads/
Vervolgens zul je je er behoorlijk in moeten verdiepen, er zitten hier veel enthousiaste mensen die je willen adviseren, maar het zeker weten niet voor je gaan doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door hfjbuis »

Over dit bord wordt overwegend positief gesproken op dit forum. Het werkt met Mach3 en heeft een USB interface.

De combinatie Mach3 en Windows10 geeft wel vaker problemen. Downgraden naar 32 bits WindowsXP of Windows7 is dan een alternatief!

https://www.vanallesenmeer.nl/CNC-USB-M ... ard-4-Axis
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door TeeBee »

Oke ik zal zoeken voor een oude pc met parallelle poort, lijkt me de beste optie. Wanneer ik een bordje opzoek waar er Mach3 opstaat, werkt dit ook voor LinuxCNC? Of is dit te zien?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alle signalen die je nodig hebt zitten in die parallelle poort. Dat break out board is niets anders als optocht-lers en drivers om er voor te zorgen dat de signalen op voldoende niveau zijn en de parallel poort niet stuk gaat. Heeft dus niets met de gekozen software te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TeeBee
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2020 11:09

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door TeeBee »

Oke, ik kan terug verder. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: CNC controllerboard zoeken

Bericht door Harrycnc »

Bekijk deze eens grblHAL met TEENSY4.1 controller
Plaats reactie