Wat heb ik allemaal nodig?

Moderator: Moderators

NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door NnenHobbyist »

Hallo,

Ik heb sindskort een 3018 cnc machientje wat op Grbl draait?
Bijgeleverd zijn Candle en inkscape software.
Candle lijkt me het programma wat uiteindelijk de machine aanstuurt en inkscape lijkt me om tekeningen te maken.

Het is me al gelukt om een voorbeeld bestandje via candle te openen en uit te laten voeren op een stukje mdf.
Maar veel verder kom ik op het moment nog niet omdat het niet helemaal duidelijk is hoe ik het bestand maak zodat ik het in candle kan laden en uitvoeren.

Tekeningen maak ik zelf via Rhino of CorelDraw, maar voor zover ik gevonden krijg kunnen die niet rechtstreeks een bestand maken wat ik aan Candle aan kan bieden.

Hoe zorg ik er nu voor dat de tekeningen die ik maak omgezet worden naar iets wat ik aan Candle kan aanbieden?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt iets nodig dat een CAM module heeft, daarin worden de freespaden berekend en dat wordt in een G-code bestand gezet.
En dat is ook nog een beetje afhankelijk van het soort werk wat je wilt doen.
Als je het over Rhino hebt, denk ik iets creatiefs 3D.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou eens naar https://www.deskproto.com/ kunnen kijken en anders naar http://www.cambam.info/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door NnenHobbyist »

Ik ben van plan om quadcopter frameplaatjes uit carbon plaat te frezen.
Heb de tekeningen met Rhino gemaakt als mesh om ze eerst 3d te printen om alles te passen en meten.
Nu wil ik deze bestanden dus om gaan zetten in iets wat ik aan Candle kan voeren zodat het gefreest kan worden.

Ik zal vanavond eens naar de voorgestelde programmas kijken. Ik zie in de beschrijvingen al Free staan dus dat past prima bij mijn budget😋
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb sindskort een 3018 cnc machientje wat op Grbl draait?
Nou ben ik niet volledig op de hoogte van GRBL, maar voor zover mijn beperkte kennis strekt is GBRL vooral voor Printplaten.. eigenlijk meer een Plottertaal dus.. maar ik kan het mis hebben..

"Wat hebben we nodig voor deze klus"?..

om te beginnen.. een plaat voor je kop, een stuk in je kraag en lood in je schoenen .. :lol: , Nee.. zonder gekheid.. een machine.. Die heb je, een besturing.. en dan wel een die .NC bestanden in G-Code kan lezen, en daarmee over 3 Assen simultaan kan bewegen.
Cad software.. en dat kan eigenlijk van alles zijn.. wil je alleen 2D en 2½D?. dan zou een 2D Cad pakket al voldoen, wil je 3D, dan heb je Rhino, Autodesk Fusion, inventor, Alibre Design, Solidworks, Catia, Solidedge, freecad.. noem maar op..
en dan CAM software, om van je 2D en 3D tekeningen en modellen G-Code bestanden te maken, DeskProto is al genoemd.. Puik programma, heb het zelf ook.. heel geschikt voor organische vormen, Fusion heeft iets "ingebouwd" zitten, en dan is er nog CamBam, een programma waar ik zelf al 13 jaar met volle tevredenheid mee werk.

Frameplaten... Da's gewoon "plat werk", of je freest ergens niet, of je gaat er dwars doorheen.. Nou.. eigenlijk kun je dan met QCad en CamBam al prima uit de voeten.. Rhino?, Deskproto?.. ZWAAR overkill.
Fusion kan ook een mooie oplossing zijn.. je kunt, als ik me niet vergis.. ik werk zelf niet met Fusion, hele samenstellingen opbouwen, in 3D, en in het CAM gedeelte gewoon de platte contouren omzetten naar NC programma's.. easy as 355/113 :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie je vercombiward Gerber met Grbl. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 nov 2020 13:18 Arie je vercombiward Gerber met Grbl. ;-)
Had zeker al een stuk in zijn kraag :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk.. Ik hou me liever bezig met echte besturingen in plaats van software die een machine kan laten bewegen.. :lol:
nou.. waar heb ik mijn Whisky gelaten?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 12 nov 2020 14:47 nou.. waar heb ik mijn Whisky gelaten?
3e lade links achter de kerstversiering, kastje waar de magnetron instaat, achter de magnetron, in de spoelbak van de wc, de kruipruimte staan er sowieso altijd 2 of 3. En vermoedelijk nog wel eentje achter het knieschot bij de racebaan waar niemand meer mee speelt. Die kan halfleeg zijn.

Da's geen verslaving. Da's een hobby. :mrgreen:

Feestje? Nee, dorst.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door remon_v »

Ik ken Candle niet, maar om mijn CNC aan te sturen gebruik ik CNC.js. Dat zou je ook kunnen gebruiken. In het programma kan je GRBL selecteren.

Verder om te tekenen + CAM gebruik ik Fusion 360. Daar is een gratis versie van met wat kleine beperkingen, waar je met een kleine machine zoals die van jou niet zo heel veel van merkt. En als volledig open source (gratis) alternatief voor Fusion 360 heb je nog FreeCad.

Zelf niet gebruikt, maar misschien leuk om naar te kijken voor (gratis) 2D tekenen + CAM:
https://www.inventables.com/technologies/easel
https://carbide3d.com/carbidecreate/

In CAM bepaal/bereken je de frees paden en die exporteer je naar G-Code. En dan, in mijn geval, laat ik de G-code in CNC.js, die het vervolgens gaat frezen.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Palmerlivesteam »

Laat ik nou ook 2 weken zo'n 3018 machientje hier hebben staan.

Ik gebruik het programma Estlcam om de freesbanen te generen. Automatisch gaat dat niet, je zult zelf aan moeten geven welke frees, freesdikte, toerental en b.v. of er binnen of buiten de lijn gefreesd moet worden. Je kunt Estlcam instellen om de code geschikt voor GBRL op te slaan.

Vooral veel Youtube filmpjes van Estlcam bekijken, dan wordt het wel duidelijk.

Succes!
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door NnenHobbyist »

Ik heb alle 3 de programmas even kort geprobeert.
Deskprotowil mijn bestandje uitfrezen door heen en weer te blijven bewegen.
CamBam wil mijn bestand niet pakken
Maar estlcam lijkt mij wel te liggen en ik heb zowaar een bestandje kunnen maken wat ik aan Candle kan voeren :mrgreen:

Komende dagen eens flink youtube afspeuren naar tutorials van deze programmas zodat ik alle 3 uiteindelijk genoeg begrijp om er minstens 1 succesvol bestand mee te kunnen maken.

Bedankt voor de input zover en mocht je nog meer tips en tricks hebben hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

CamBam wil mijn bestand niet pakken
Dat doet ie bij mij nou nooit.. wat voor bestand?.
de "workflow" in CamBam is dat je een DXF opent, of een 3D model, STL of STEP, als je 3D werk wilt gaan doen.

Even uitgaande van de "basis" een 2D contourtje Frezen, wat ik zelf altijd doe, in mijn Cad software (QCad), polylines maken van de contouren die ik wil bewerken (gaat in QCad makkelijker en sneller dan in CamBam), openen in CamBam, selecteren, bewerking erop zetten.. instellen.. NC code genereren, en op een USB Zetpil opslaan, de Machine die zetpil in z'n achterste proppen, Grote groen knop een optater geven, en koffie drinken..
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door NnenHobbyist »

Op dit moment zijn mijn favoriete bestanden .stl files met een mesh tekening. Deze zijn zo gemaakt zodat ik ze kan 3dprinten. Toen nog niet bij stil gestaan dat je voor cnc hele andere bestanden nodig hebt.
Ik heb deze ook rechtstreeks als .dxf geexporteerd, maar dan krijg je vooral krabbellijntjes.
Dus ik zal mijn tekeningen waarschijnlijk ook nog aan moeten passen.

Toevallig iemand hier die weet hoe ik in Rhino van een mesh model terug ga naar polylines?

Mijn idee was inderdaad ook om de outlines te frezen en dan wat gaten erin prikken voor schroefgaten en gewichtsbesparing.
Plaats reactie