schuifmaat

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door andrefc101 »

Eh.... wat was de vraag ook al weer 🤓
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: schuifmaat

Bericht door serum »

Waar ie een nieuwe schuifmaat kan kopen.

Vermoedelijk is de magneetband aangetast of afgenomen in veldsterkte?
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: schuifmaat

Bericht door motormuis »

toch wel leuk de discussie :mrgreen:
ik denk inderdaad dat het een nieuwe wordt
van allemaal de aanbevelingen heb ik enkel het uit elkaar schroeven (HFBJ Buis ) nog niet gedaan
maar toch bedankt voor de reacties
Hans
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

Serum, Je link werkt niet
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: schuifmaat

Bericht door serum »

Link doet het prima. Even op toestemming vragen klikken. Kennelijk kan je met google drive niet zomaar spreadsheets meer delen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13529
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 nov 2020 09:56 Te droog wil soms ook niet meer, ik maak em wel eens schoon met WD40 (wat verder nergens echt goed voor is volgens spinningwheels ;-) ).
(maar met vochtige handen schoonvegen doet volgens mij precies hetzelfde, blijft merkwaardig die capacitieve opnemers)
Dan is ie daarna natuurlijk niet echt droog meer, heb de indruk dat dat wel een beetje scheelt.
Ik heb al een paar jaar een schuifmaat op m'n bureau liggen die in de werkplaats regelmatig opeens vreemde waarden aangaf. Achter m'n beeldscherm werkend heb ik af en toe even een schuifmaat nodig, daar vond ik hem goed genoeg voor, vreemd gegeven: daarna heeft ie nooit meer die kuren vertoond.
Arie Kabaalstra schreef: 21 nov 2020 01:28 Schuifmaat met een klok kopen, nooit meer gedoe met batterijtjes, zo'n elctronisch geval komt er bij mij niet in
Dat begrijp ik, dat bereik van 150 mm is overkill bij horloges en de nauwkeurigheid van 0.03 veel te slecht. :lol:
Dus jij pakt een lijmklemmetje met schaalverdeling.
Schuifmaten zijn voor mij "indicatief" ± 0.1 mm, voor alles wat ik zuiverder moet meten gebruik ik schroefmaten/kalibers/eindmaten.
Vanmiddag de draaibank gekalibreerd voor wijzernaafjes.. de Passing voor in de wijzer moest ø1.85 0-0.01 worden.. dat ga je met een "precisiebahco" AKA schuifmaat niet meten.. die pak je alleen even om te zien of je in de buurt zit.. dan de schroefmaat erop..
Beitels op centerhoogte zetten, dat doe ik "voorbereidend" met de schuifmaat, en dan gaat er 65mm aan eindmaten op het machinebed (ik heb het nagemeten.. de Emco heeft een centerhoogte van exact 65 mm (volgens mijn eindmaten), dus 65 mm , Dekeindmaatje erop, en dan de beitel tegen de onderkant van de dekeindmaat zetten.. licht slepend is goed..

Centerhoogte komt pas kritisch als je kleiner dan ø5 mm moet draaien, mijn uitgangsmateriaal is ø4..
Komt vanzelf wel, ook de rekenlineaal zie ik nergens meer gebruikt worden :lol:
Nou... Ik heb toen ik als Engineer werkte wel sterkteberekeningen gedaan met de "good old Gokstok", en ...

Afbeelding

Wat denken jullie hiervan?.. in feite een rekenlineaal rondgebogen.. toch wel een fijn klein rekenapparaatje.. zonder batterijtjes.. nauwkeurig genoeg voor snelle "Guesstimates"
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: schuifmaat

Bericht door motormuis »

Gisteren toch maar een klokschuifmaat 300mm bij hogetex gekocht omdat ik ze nodig heb voor een opdracht
had in het verre verleden wel eens wat gekocht ben er toen mee gestopt en wist nu niet meer waarom
toe ik de bestelling via internet verstuurd heb wist ik het weer maarja ik heb ze nodig en geen zin om verder te zoeken

heb twee dingen bestelt passen samen in een doos maar ze berekenen voor beide apart verzendkosten
dus als de spullen geleverd zijn mijn account meteen weer verwijderen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13529
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij ze.
sommige bedrijven hanteren wel bizar hoge prijzen voor verzenden..

Ik bestelde onlangs eens stuk 5 mm koperplaat.. stukkie van 240 x 120 mm, 50,- verzendkosten..!!! :shock: :shock: :shock:

meteen maar even in de telefoon geklommen, en ze duidelijk gemaakt dat ze verkeerd bezig waren.. "Stukkie koperplaat.. flikker het in een bubbeltjes envelop, 6,75 met pakketpost.. , daar rekenden ze dan nog wel iets van 5 euro "handling" bij.. maar12euro nogwat is wel even wat anders dan een halve tank benzine

Wat me bij Hogetex wel overkomen is, dat ze het naar het verkeerde adres sturen... 'k heb 2 afleveradressen.. thuis, of bij mijn ouders.. als ik weet dat ik op de dag dat ik de levering kan verwachten niet thuis ben, laat ik het bij mijn ouders leveren..

Onlangs wist ik dat ik wel gewoon thuis zou zijn die dag, dus liet ik het naar mijn adres opsturen.. en het werd keurig geleverd... bij mijn ouders.. :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat lijkt me een vergissing, ik zou gewoon even bellen, hele toegankelijke degelijke firma, ik kocht daar 40 jaar geleden al.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door assink »

Zitten niet eens zo gek ver van m'n werk.
Moet er maar eens een kijkje nemen als ik weer eens wat nodig ben.

Over het topic schuifmaten.
Heb zelf een Mahr, die worden nog niet nagemaakt door china.
Bij mitutoyo wordt je 2de hands al snel genept.
Of dat bij tesa ook al zo is weet ik echter niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had een Tesa was een irritant ding, en vrat batterijen. Gewoon lekker een absolute mitutoyo die automatisch aangaat als je beweegt, ja soms is het niet fijn dat die automatisch uitgaat. (als je hem b.v. op een specifieke maat ingesteld hebt staan, dan hoef je natuurlijk ook niet meer te weten waar die op staat want je hebt hem immers zelf ingesteld. Maar zo werkt dat toch niet helemaal :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 dec 2020 10:57 Dat lijkt me een vergissing, ik zou gewoon even bellen, hele toegankelijke degelijke firma, ik kocht daar 40 jaar geleden al.
Hmmmm ja mijn eerste ervaring was ook niet zo heel geweldig.
Parallelvlak stukken set met foto en tekst dat het merk Vertex is. Dat is op zich een goed merk.
Komt de set aan, noname china. Dus ik bellen, zeggen ze ja eigen fabrikant gevonden en die is net zo goed :shock:
De fotos zijn dus een indicatie en niet wat je uiteindelijk krijgt.
Ze hebben nu de tekst aangepast maar de foto nog steeds niet, ik vind dat toch wel een beetje misleiding, dat heb ik ze ook gezegd.
Mocht de set terugsturen, ik heb hem door een kennis laten nameten en die was binnen de specificaties dus gehouden maar het blijft een vreemde manier van zakendoen vind ik.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuifmaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ga het niet goedpraten, maar Vertex is zo'n beetje de oerchinees.
http://www.vertex-tw.com.tw/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schuifmaat

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 dec 2020 13:11 Ik ga het niet goedpraten, maar Vertex is zo'n beetje de oerchinees.
http://www.vertex-tw.com.tw/
Taiwanees ja ;-) en ze hebben dusdanig vertrouwen in hun product dat ze hun naam op het product zetten, itt wat ik nu heb ontvangen van Hogetex. ;-)
Plaats reactie